”Meidän pitää luoda jotain omaa, erikoista” : Ilona Jalavan ammatillinen toiminta suomalaisen tekstiilitaiteen ja taideteollisuuden kentillä 1900-1930-luvuilla
Tusa, Auri (2023-04-26)
”Meidän pitää luoda jotain omaa, erikoista” : Ilona Jalavan ammatillinen toiminta suomalaisen tekstiilitaiteen ja taideteollisuuden kentillä 1900-1930-luvuilla
Tusa, Auri
(26.04.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053049730
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053049730
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen tekstiilitaiteilija Ilona Jalavan (1878-1960) ammatillista toimintaa tekstiilitaiteen, taideteollisuuden ja kotiteollisuuden aloilla. Tutkielma on elämäkerrallinen, mutta säilyttää keskiössä Jalavan uran ja elämäntyön. Tutkimusaineisto koostuu monista lähdetyypeistä, joista erityisen tärkeässä asemassa ovat Ilona Jalavan toimittamat mallisalkut ja käsityöoppaat 1910-1930-luvuilta. Tutkimus hyödyntää lisäksi laajaa kirjeaineistoa, joka muodostuu suurelta osin Jalavan ja hänen läheisen ystävänsä Aino Kallaksen välisestä kirjeenvaihdosta. Kirjeiden lukutapa on lähiluku. Tämän lisäksi käytössä on laaja Jalavan uraa koskeva sanoma- ja aikakauslehtiaineisto.
Tutkielmassa Ilona Jalava sijoitetaan osaksi 1870-1930-lukujen välillä järjestäytyvää suomalaisen taideteollisuuden kenttää. Ilona Jalava on historiantutkimuksessa usein syrjään jäänyt naistoimija, ja eräs tutkimustavoite on luoda ensimmäinen kattava esitys hänen urastaan esimerkiksi tekstiilisuunnittelun, pedagogian, aikakauslehtitoimituksen ja yritystoiminnan aloilla. Tarkastelen lisäksi sitä tekemisen filosofiaa, joka Jalavan tekstiilitaidetta ohjasi, sekä niitä yhteiskunnallisia aatteita, jotka vaikuttivat Jalavan taiteeseen sekä uraan laajemmin. Tutkimuksen toinen osa käsittelee hänen laajaa toimintaansa koti- ja taideteollisuuden parissa.
Tutkimukseni valossa esitän, että Ilona Jalavan mallisuunnittelua ohjasivat yksinkertaisuuden, käytännöllisyyden ja kauneuden periaatteet. Väitän, että nämä periaatteet johtuivat Jalavaa ympäröineestä kulttuurista, erityisesti hänen perhetaustaansa vahvasti määrittäneestä fennomaniasta. Fennomanian vaikutus Jalavan uraan ja aatteelliseen toimintaan myös esimerkiksi yhdistystoiminnan parissa on eräs työn kantava teema. Osoitan myös, kuinka Jalavan tahto kehittää suomalaista kulttuuria näkyi eri muodoissa pitkin hänen uraansa.
Tutkielmassa Ilona Jalava sijoitetaan osaksi 1870-1930-lukujen välillä järjestäytyvää suomalaisen taideteollisuuden kenttää. Ilona Jalava on historiantutkimuksessa usein syrjään jäänyt naistoimija, ja eräs tutkimustavoite on luoda ensimmäinen kattava esitys hänen urastaan esimerkiksi tekstiilisuunnittelun, pedagogian, aikakauslehtitoimituksen ja yritystoiminnan aloilla. Tarkastelen lisäksi sitä tekemisen filosofiaa, joka Jalavan tekstiilitaidetta ohjasi, sekä niitä yhteiskunnallisia aatteita, jotka vaikuttivat Jalavan taiteeseen sekä uraan laajemmin. Tutkimuksen toinen osa käsittelee hänen laajaa toimintaansa koti- ja taideteollisuuden parissa.
Tutkimukseni valossa esitän, että Ilona Jalavan mallisuunnittelua ohjasivat yksinkertaisuuden, käytännöllisyyden ja kauneuden periaatteet. Väitän, että nämä periaatteet johtuivat Jalavaa ympäröineestä kulttuurista, erityisesti hänen perhetaustaansa vahvasti määrittäneestä fennomaniasta. Fennomanian vaikutus Jalavan uraan ja aatteelliseen toimintaan myös esimerkiksi yhdistystoiminnan parissa on eräs työn kantava teema. Osoitan myös, kuinka Jalavan tahto kehittää suomalaista kulttuuria näkyi eri muodoissa pitkin hänen uraansa.