Modelling customer choice : case passenger traffic
Viljakainen, Aino (2023)
Huom!
Sisältö avataan julkiseksi: 26.05.2025
Sisältö avataan julkiseksi: 26.05.2025
Diplomityö
Viljakainen, Aino
2023
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052948943
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052948943
Tiivistelmä
The goal of the thesis is to find out what factors affect the customer's decision when choosing a mode of transportation from place A to place B. The weights of these factors in decision-making are compared. In addition to that, the thesis considers how this information could be used in the future, for example, in optimizing ticket prices. The thesis is done for the needs of the case company and its aim is to provide the case company an additional information about the customer's choice and the factors influencing it.
At the beginning of the work, the literature on pricing is reviewed, after which the concept of revenue management and conjoint analysis will be introduced. Finally, the data obtained from the survey will be analysed using conjoint analysis, and it will be explained how the case company can use the information obtained in the future. In the implementation of the work, theory related to the topic and data obtained from a customer survey are used.
The results of the work show that people emphasize different factors when making a choice, depending on the length of the trip. Three customer surveys were conducted for different trip lengths, and in all three surveys, the most significant influencing factor was carbon dioxide emissions. However, there were already differences in the second, more significant factor. In the future, the survey can be extended from leisure travellers to other travellers as well, and the results obtained can be used in ticket price optimization. Työn tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaan päätökseen, kun valitaan kulkumuotoa paikasta A paikkaan B. Lisäksi vertaillaan näiden tekijöiden painoarvoa päätöksenteossa ja pohditaan, miten tätä tietoa voitaisiin jatkojalostaa esimerkiksi lippujen hinnoittelun optimoinnissa. Diplomityö on tehty kohdeorganisaation toimeksiannosta ja sen tavoitteena on antaa kohdeorganisaatiolle lisätietoa asiakkaan valintatilanteesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Työn alussa tarkastellaan hinnoittelua käsittelevää kirjallisuutta, minkä jälkeen perehdytään revenue management -käsitteeseen sekä conjoint-analyysiin. Lopuksi analysoidaan kyselytutkimuksesta saatua dataa conjoint-analyysin avulla ja kerrotaan, miten kohdeorganisaatio voi hyödyntää saatua informaatiota tulevaisuudessa. Työn toteutuksessa hyödynnetään aiheeseen liittyvää teoriaa sekä asiakaskyselystä saatavaa dataa.
Työn tulokset osoittavat, että ihmiset painottavat valintaa tehdessään eri tekijöitä matkan pituudesta riippuen. Asiakaskyselyitä tehtiin kolme kappaletta eripituisille matkoille, ja kaikissa näissä kolmessa kyselyssä merkittävin vaikuttava tekijä oli hiilidioksidipäästöt. Kuitenkin toiseksi merkittävämmässä tekijässä havaittiin jo eroja. Tulevaisuudessa kyselyä voi laajentaa vapaa-ajan matkustajista myös muihin matkustajiin ja saatuja tuloksia voidaan hyödyntää lippujen hintaoptimoinnissa.
At the beginning of the work, the literature on pricing is reviewed, after which the concept of revenue management and conjoint analysis will be introduced. Finally, the data obtained from the survey will be analysed using conjoint analysis, and it will be explained how the case company can use the information obtained in the future. In the implementation of the work, theory related to the topic and data obtained from a customer survey are used.
The results of the work show that people emphasize different factors when making a choice, depending on the length of the trip. Three customer surveys were conducted for different trip lengths, and in all three surveys, the most significant influencing factor was carbon dioxide emissions. However, there were already differences in the second, more significant factor. In the future, the survey can be extended from leisure travellers to other travellers as well, and the results obtained can be used in ticket price optimization.
Työn alussa tarkastellaan hinnoittelua käsittelevää kirjallisuutta, minkä jälkeen perehdytään revenue management -käsitteeseen sekä conjoint-analyysiin. Lopuksi analysoidaan kyselytutkimuksesta saatua dataa conjoint-analyysin avulla ja kerrotaan, miten kohdeorganisaatio voi hyödyntää saatua informaatiota tulevaisuudessa. Työn toteutuksessa hyödynnetään aiheeseen liittyvää teoriaa sekä asiakaskyselystä saatavaa dataa.
Työn tulokset osoittavat, että ihmiset painottavat valintaa tehdessään eri tekijöitä matkan pituudesta riippuen. Asiakaskyselyitä tehtiin kolme kappaletta eripituisille matkoille, ja kaikissa näissä kolmessa kyselyssä merkittävin vaikuttava tekijä oli hiilidioksidipäästöt. Kuitenkin toiseksi merkittävämmässä tekijässä havaittiin jo eroja. Tulevaisuudessa kyselyä voi laajentaa vapaa-ajan matkustajista myös muihin matkustajiin ja saatuja tuloksia voidaan hyödyntää lippujen hintaoptimoinnissa.