Elbilsladdning, lastbalansering och laddningsinfrastruktur
Sund, Kim (2023)
Sund, Kim
2023
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052648835
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052648835
Tiivistelmä
Elfordonens popularitet i de nordiska länderna har ökat kraftigt de senaste åren i och med ansträngningar att försöka bevara miljön och minska utsläppen från transport. Laddningsstationernas infrastruktur byggs därför ut kraftigt och krav på antal laddningsplatser är att vänta från både EU och Finlands regering. Med tanke på den extra belastning som laddningsstationerna medför till den befintliga infrastrukturen vi har i landet bör även lastbalansering beaktas för att undvika överbelastningar.
Vartefter laddningsinfrastrukturen byggs ut bör även elnät samt anslutningspunkter tas i beaktande, speciellt vid inkoppling av så kallade snabbladdare och hyperladdare. En annan faktor som bör beaktas vid kabeldimensionering är att belastningen på kablarna är väldigt hög eftersom belastningen är att betrakta som konstant jämfört med en normal belastning.
I detta diplomarbete görs en undersökning på de regler, lagar och standarder som gäller i dagsläget och som är på kommande för laddningsinfrastrukturen. Mer specifikt undersöks vad fastighetsägare, bostadsbolag och kommuner bör förvänta sig gällande investeringar i laddningsstationer inom de kommande åren. Även effektbehovsberäkningar utförs baserat på olika körprofiler i tre olika exempel, varpå den behövda effekten för laddningsstationer kan dimensioneras.
Som resultat i arbetet presenteras vilka krav som gäller för laddningsstationer i offentliga miljöer samt vilka krav och rekommendationer som finns för lastbalansering vid utbyggnad av laddningsinfrastruktur. Resultaten visar på att kraven på utbyggnad av laddningsstationer skiljer sig i Finland beroende på typ och storlek av fastighet. Alla nybyggnationer och större renoveringar kräver minst en förberedelse för utbyggnad av laddningsinfrastruktur medan befintliga lokaler och fastigheter med fler än 20st parkeringsplatser bör utrustas med minst en laddningspunkt innan slutet av år 2024.
Fortsatt undersökning och analys av verkliga körprofiler för objekt med olika typer av användare alternativt en jämförelse mellan de nordiska länderna kunde utföras som fortsättning på detta diplomarbete.
Vartefter laddningsinfrastrukturen byggs ut bör även elnät samt anslutningspunkter tas i beaktande, speciellt vid inkoppling av så kallade snabbladdare och hyperladdare. En annan faktor som bör beaktas vid kabeldimensionering är att belastningen på kablarna är väldigt hög eftersom belastningen är att betrakta som konstant jämfört med en normal belastning.
I detta diplomarbete görs en undersökning på de regler, lagar och standarder som gäller i dagsläget och som är på kommande för laddningsinfrastrukturen. Mer specifikt undersöks vad fastighetsägare, bostadsbolag och kommuner bör förvänta sig gällande investeringar i laddningsstationer inom de kommande åren. Även effektbehovsberäkningar utförs baserat på olika körprofiler i tre olika exempel, varpå den behövda effekten för laddningsstationer kan dimensioneras.
Som resultat i arbetet presenteras vilka krav som gäller för laddningsstationer i offentliga miljöer samt vilka krav och rekommendationer som finns för lastbalansering vid utbyggnad av laddningsinfrastruktur. Resultaten visar på att kraven på utbyggnad av laddningsstationer skiljer sig i Finland beroende på typ och storlek av fastighet. Alla nybyggnationer och större renoveringar kräver minst en förberedelse för utbyggnad av laddningsinfrastruktur medan befintliga lokaler och fastigheter med fler än 20st parkeringsplatser bör utrustas med minst en laddningspunkt innan slutet av år 2024.
Fortsatt undersökning och analys av verkliga körprofiler för objekt med olika typer av användare alternativt en jämförelse mellan de nordiska länderna kunde utföras som fortsättning på detta diplomarbete.