Företagsansvar och hållbarhet : En kritisk diskursanalys av H&M-gruppens hållbarhetsrapporter
Lemström, Sandra (2023)
Lemström, Sandra
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051945569
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051945569
Tiivistelmä
Denna avhandling genomför en kritisk diskursanalys av H&M-gruppens hållbarhetsrapporter för att undersöka hur företaget har framställt hållbarhet från ett etiskt perspektiv. Genom att analysera relationerna mellan diskursiva praktiker, texter och bredare sociala och kulturella strukturer belyser avhandlingen företagets etiska ansvar som en global aktör inom modeindustrin. Genom granskningen av hållbarhetsrapporterna identifieras olika diskurser och ställningstaganden som H&M-gruppen använder för att kommunicera sin hållbarhetsstrategi. Samtidigt problematiseras diskurserna och ställningstaganden för att ifrågasätta företagets verkliga ansvar och engagemang som global aktör. Avhandlingen avslöjar att företag ofta använder hållbarhet som en del av sin marknadsföring utan att vidta tillräckliga åtgärder för att minska sin negativa miljöpåverkan och utnyttjandet av billig arbetskraft. Genom att identifiera vanliga mönster och diskurser hos företag som strävar efter att vara hållbara och ansvarsfulla har avhandlingen också betydelse för andra företag inom modebranschen. Den belyser vikten av att utveckla en helhetssyn på hållbarhet som omfattar hela företagets verksamhet och dess påverkan på samhället och miljön. Genom att ifrågasätta vanliga mönster och diskurser kan företag bli medvetna om utmaningarna med att uppnå verklig hållbarhet och ansvarstagande, vilket kan leda till att de vidtar mer konkreta åtgärder för att minska sin negativa miljöpåverkan och förbättra arbetsförhållandena för sina anställda.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [436]