Käsityöt hyvinvoinnin tukena : korkeakouluopiskelijoiden subjektiivisia kokemuksia opiskelijahyvinvoinnista
Kuusiluoma, Petra; Marttila, Essi (2023-04-20)
Käsityöt hyvinvoinnin tukena : korkeakouluopiskelijoiden subjektiivisia kokemuksia opiskelijahyvinvoinnista
Kuusiluoma, Petra
Marttila, Essi
(20.04.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051243863
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051243863
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia käsitöiden yhteydestä koettuun hyvinvointiin. Tavoitteena oli tutkia miten eri tutkinto-ohjelmien opiskelijoiden kokemukset käsitöiden hyvinvointivaikutuksista eroavat toisistaan sekä kokevatko eri tutkinto-ohjelmien opiskelijat käsityön tekemisen tai opiskelun parantavan tai tukevan heidän hyvinvointiaan. Käsityön aineenopettajaopiskelijoiden sekä luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia käsitöiden vaikutuksista hyvinvointiin vertailtiin psyykkisen hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden avulla monimenetelmällisen tutkimuksen keinoin.
Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla Turun Yliopiston opettajankoulutuslaitoksen, Rauman kampuksen 2.–4. vuosikurssin opiskelijoilta kesällä 2022. Yhteensä kyselyyn vastasi 62 opiskelijaa, joista luokanopettajaopiskelijoita oli 26 ja käsityön aineenopettajaopiskelijoita 36. Aineisto käsiteltiin IBM SPSS Statistics 27 – ohjelman avulla. Aineiston analysoinnissa käytettiin epäparametrisia testejä, kuten Kruskal-Wallis-testiä ja T-testejä summamuuttujista. Summamuuttujia muodostettiin yhteensä kuusi, jotka olivat: (S1) hyvinvointi ja onnellisuus, (S2) psyykkinen hyvinvointi, (S3) yhteisöllisyys, (S4) käsityöt ja hyvinvointi (KS), (S5) käsitöiden vaikutus hyvinvointiin (KS) sekä (S6) käsityöt ja hyvinvointi (LOK). Laadullisia kysymyksiä käsiteltiin fenomenografisesti tarkastellen ja kategorisoiden.
Tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan todeta, että luokanopettajaopiskelijat kokivat olevansa hyvinvoivempia, kuuluvansa paremmin opiskelijayhteisöön sekä olevansa psyykkisesti hyvinvoivempia, kuin käsityön aineenopettajaopiskelijat. Laadullisen aineiston analysoinnista saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että käsitöiden tekeminen ei kuitenkaan ole täysin kytköksissä luokanopettajaopiskelijoiden kokemaan hyvinvointiin. Käsityön aineenopettajaopiskelijat vastasivat avoimiin tutkimuskysymyksiin enemmän positiivis-sävytteisesti, jolloin käsityön aineenopettajaopiskelijoiden voidaan kuitenkin nähdä yhdistävän käsityöt positiivisena tekijänä hyvinvoinnin kokemuksiin.
Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla Turun Yliopiston opettajankoulutuslaitoksen, Rauman kampuksen 2.–4. vuosikurssin opiskelijoilta kesällä 2022. Yhteensä kyselyyn vastasi 62 opiskelijaa, joista luokanopettajaopiskelijoita oli 26 ja käsityön aineenopettajaopiskelijoita 36. Aineisto käsiteltiin IBM SPSS Statistics 27 – ohjelman avulla. Aineiston analysoinnissa käytettiin epäparametrisia testejä, kuten Kruskal-Wallis-testiä ja T-testejä summamuuttujista. Summamuuttujia muodostettiin yhteensä kuusi, jotka olivat: (S1) hyvinvointi ja onnellisuus, (S2) psyykkinen hyvinvointi, (S3) yhteisöllisyys, (S4) käsityöt ja hyvinvointi (KS), (S5) käsitöiden vaikutus hyvinvointiin (KS) sekä (S6) käsityöt ja hyvinvointi (LOK). Laadullisia kysymyksiä käsiteltiin fenomenografisesti tarkastellen ja kategorisoiden.
Tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan todeta, että luokanopettajaopiskelijat kokivat olevansa hyvinvoivempia, kuuluvansa paremmin opiskelijayhteisöön sekä olevansa psyykkisesti hyvinvoivempia, kuin käsityön aineenopettajaopiskelijat. Laadullisen aineiston analysoinnista saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että käsitöiden tekeminen ei kuitenkaan ole täysin kytköksissä luokanopettajaopiskelijoiden kokemaan hyvinvointiin. Käsityön aineenopettajaopiskelijat vastasivat avoimiin tutkimuskysymyksiin enemmän positiivis-sävytteisesti, jolloin käsityön aineenopettajaopiskelijoiden voidaan kuitenkin nähdä yhdistävän käsityöt positiivisena tekijänä hyvinvoinnin kokemuksiin.