Strategisten allianssien variaatiot yhteistyömuotona
Raina, Petteri (2023)
Kandidaatintyö
Raina, Petteri
2023
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042839378
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042839378
Tiivistelmä
Strateginen allianssi on yhteistyömuoto, jossa vähintään kaksi yritystä yhdistää osaamistaan tai resurssejaan saadakseen strategista etua. Työ on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jossa lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta sekä tutkimusartikkeleita. Ajantasaisia tietoja esimerkkiyrityksistä on haettu niiden verkkosivuilta.
Työn tavoitteena oli selvittää, millaisia yritysten välisiä strategisia alliansseja markkinoilla esiintyy ja miten niitä luokitellaan. Tavoitteena oli myös selvittää eri allianssimuotojen tunnusmerkit, sekä keinot niiden tavoitteiden saavuttamiseen. Työssä käydään läpi strategisen allianssin hyötyjä ja haittoja yleisesti, minkä jälkeen siirrytään niiden luokitteluun ja eri allianssimuotojen käsittelyyn.
Strategisten allianssien pääasiallisten luokittelukriteereiden havaittiin olevan allianssin jäsenyritysten koko- ja valtasuhteet, sekä yritysten positio toimitusketjussa. Symmetriset allianssit ovat sellaisia alliansseja, joissa jäsenyritykset ovat samassa kokoluokassa ja jakavat vastuut ja hyödyt tasaisesti. Asymmetrisissä alliansseissa yksi yrityksistä on vähintään kaksi kertaa muita suurempi. Toimitusketjun samassa vaiheessa toimivien yritysten allianssia kutsutaan horisontaaliseksi allianssiksi. Vertikaaliset allianssit ovat saman toimitusketjun eri vaiheissa toimivien yritysten allianssi. Allianssit voivat tuoda jäsenyrityksilleen muun muassa kustannussäästöjä, tehokkuusparannuksia ja markkinavoimaa, mutta niiden onnistuminen vaatii johdon sitoutumista ja yritysten toimintojen onnistunutta integroimista.
Työn tavoitteena oli selvittää, millaisia yritysten välisiä strategisia alliansseja markkinoilla esiintyy ja miten niitä luokitellaan. Tavoitteena oli myös selvittää eri allianssimuotojen tunnusmerkit, sekä keinot niiden tavoitteiden saavuttamiseen. Työssä käydään läpi strategisen allianssin hyötyjä ja haittoja yleisesti, minkä jälkeen siirrytään niiden luokitteluun ja eri allianssimuotojen käsittelyyn.
Strategisten allianssien pääasiallisten luokittelukriteereiden havaittiin olevan allianssin jäsenyritysten koko- ja valtasuhteet, sekä yritysten positio toimitusketjussa. Symmetriset allianssit ovat sellaisia alliansseja, joissa jäsenyritykset ovat samassa kokoluokassa ja jakavat vastuut ja hyödyt tasaisesti. Asymmetrisissä alliansseissa yksi yrityksistä on vähintään kaksi kertaa muita suurempi. Toimitusketjun samassa vaiheessa toimivien yritysten allianssia kutsutaan horisontaaliseksi allianssiksi. Vertikaaliset allianssit ovat saman toimitusketjun eri vaiheissa toimivien yritysten allianssi. Allianssit voivat tuoda jäsenyrityksilleen muun muassa kustannussäästöjä, tehokkuusparannuksia ja markkinavoimaa, mutta niiden onnistuminen vaatii johdon sitoutumista ja yritysten toimintojen onnistunutta integroimista.