Kuudesluokkalaisten lasten keskinäinen viestintä sosiaalisen median palveluissa
Kulju, Niklas (2023-03-27)
Kuudesluokkalaisten lasten keskinäinen viestintä sosiaalisen median palveluissa
Kulju, Niklas
(27.03.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041235984
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041235984
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin mistä alakoululaiset viestivät oman opetusryhmänsä ryhmäkeskusteluissa sosiaalisen median eri pikaviestintäpalveluissa. Lisäksi selvitettiin, mitä sovelluksia he käyttävät ja kuinka paljon aikaa eri sovellusten parissa kuluu, ovatko he jäseninä muissa ryhmäkeskusteluissa, esiintyykö ryhmäkeskusteluissa lieveilmiöitä kuten kiusaamista tai vihapuhetta ja miten tutkimuksen aikana käynnissä ollut koronaviruspandemia, ja siitä aiheutunut etäkoulujakso, on vaikuttanut viestintään.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 76 kuudesluokkalaista oppilasta kolmesta eri koulusta Varsinais-Suomen ja Uudenmaan alueilta. Tutkimusote oli kvalitatiivinen ja tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä ja sijoittamalla viestinnän teemat aikaisempaan teoriaan. Käytettyjen sovellusten määrä ja niihin käytetty aika ristiintaulukoitiin ja niistä etsittiin tilastollista yhteyttä.
Tutkimustulosten mukaan alakoululaiset viestivät erityisesti omaan yhteisöön sekä mediasisältöön liittyvistä teemoista. Lapset hakivat viestinnällään seuraa eri toimintoihin kuten ulkona oleskeluun ja videopelien pelaamiseen, kysyivät mitä läksyjä koulupäivän aikana annettiin, keskustelivat heitä mietityttävistä asioista kuten seksuaalisuudesta ja keskustelivat muuten vain keskenään. Ryhmissä esiintyi myös kiusaamista. Koronaviruspandemia ja etäkoulu lisäsivät viestinnän määrää ryhmissä. Käytettyjen sovellusten määrän ja niihin käytetyn ajan väliltä löydettiin tilastollinen yhteys.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 76 kuudesluokkalaista oppilasta kolmesta eri koulusta Varsinais-Suomen ja Uudenmaan alueilta. Tutkimusote oli kvalitatiivinen ja tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä ja sijoittamalla viestinnän teemat aikaisempaan teoriaan. Käytettyjen sovellusten määrä ja niihin käytetty aika ristiintaulukoitiin ja niistä etsittiin tilastollista yhteyttä.
Tutkimustulosten mukaan alakoululaiset viestivät erityisesti omaan yhteisöön sekä mediasisältöön liittyvistä teemoista. Lapset hakivat viestinnällään seuraa eri toimintoihin kuten ulkona oleskeluun ja videopelien pelaamiseen, kysyivät mitä läksyjä koulupäivän aikana annettiin, keskustelivat heitä mietityttävistä asioista kuten seksuaalisuudesta ja keskustelivat muuten vain keskenään. Ryhmissä esiintyi myös kiusaamista. Koronaviruspandemia ja etäkoulu lisäsivät viestinnän määrää ryhmissä. Käytettyjen sovellusten määrän ja niihin käytetyn ajan väliltä löydettiin tilastollinen yhteys.