Specification standardization opportunities in marine lifting device projects in ETO JIT shipbuilding environment
Vartiainen, Teemu (2023)
Huom!
Sisältö avataan julkiseksi: 08.02.2025
Sisältö avataan julkiseksi: 08.02.2025
Diplomityö
Vartiainen, Teemu
2023
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301316691
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301316691
Tiivistelmä
This thesis was conducted as a development project to define a standard specification for maritime lifting devices for service use. In the Marine unit, the project duration is generally long, and are highly exposed to price increases and fluctuations regarding materials and engineering. The research was focused on smaller projects and ships containing maxim on five lifting devices per project.
The projects are done as ETO projects, delivered with JIT principle. The thesis aims to get cost savings from reduced engineering by standardizing most parts of the specification. The standard specification leans heavily on CRM based pricing and specification creation and up keeping tool that is going to be used in newly starting projects in the future. Cost savings are compared with closed project cost analysis and modern state.
The conclusion of this thesis is that the specification cannot fully be standardized, since the shipping industry lacks some required standardizations. As every ship is designed individually, there are multiple aspects that can vary from ship to ship. Standardization would require a lot of compromises from the customer, which is not realistic to assume at the moment. With the features that can be standardized, light-ETO specification has been created with CRM based specification and pricing tool. Also, it is proposed that a global drawing library should be created. The library would be created to fulfil required documentation of the project. The documentation is required by the shipyards, the classification societies, and the customers. Furthermore, existing manufacturing drawings are recommended to utilized in projects as bases for future semifinished product production, in order to save costs. Tämä diplomityö tehtiin kohdeyritykseen kehitysprojektina, jossa määriteltiin standardisoitu tekninen määrittely laivateollisuuden nostolaitteille huoltohenkilöstön käyttöön. Marine-projektit ovat pitkäkestoisia, jolloin nämä ovat alttiita materiaalien hintatason vaihtelulle ja kustannusten nousulle. Tässä työssä keskitytään pieniin Marine-projekteihin, sisältäen enintään 5 nostolaitetta.
Marine-yksikössä toteutettavat projektit ovat vahvasti JIT-, ETO-projekteja. Tällä työllä pyritään osoittamaan keinoja vähentää suunnittelun määrää ja hakea sitä kautta kustannussäästöjä materiaalien kilpailutuksen lisäksi. Spesifikaatio nojaa paljolti CRM-pohjaiseen tarjoustyökaluun jossa ylläpidetään spesifikaatiota ja hinnoittelua kaikilla uusilla projekteilla. Kustannussäästöjä verrataan suljettujen projektien toteutumasta tehtyyn analyysiin ja nykytilaan.
Tuloksena tutkimuksesta selviää, ettei nostolaitteiden spesifikaatiota saada täysin standardisoitua, johtuen laivanrakennuksen standardisoinnin puutteesta. Näitä ei ole realistista olettaa laivarakennustelakoilta kirjoittamisen ajankohtana. Jokainen yksittäinen laiva suunnitellaan teknisesti uudelleen. Tästä johtuen kevyt ETO-spesifikaatio on luotu CRM-työkaluun nojaten. Tähän tueksi työssä ehdotetaan että luodaan globaali piirustuskirjasto käytettävistä laitteista, jotta telakan, luokituslaitoksen ja asiakkaan dokumentaation pohjat olisivat valmiina asianmukaisessa muodossa. Myös teknisten valmistuspiirustusten käyttöä ja samojen laitteiden kopiointia suositellaan suunnittelun ja kustannusten vähentämiseksi.
The projects are done as ETO projects, delivered with JIT principle. The thesis aims to get cost savings from reduced engineering by standardizing most parts of the specification. The standard specification leans heavily on CRM based pricing and specification creation and up keeping tool that is going to be used in newly starting projects in the future. Cost savings are compared with closed project cost analysis and modern state.
The conclusion of this thesis is that the specification cannot fully be standardized, since the shipping industry lacks some required standardizations. As every ship is designed individually, there are multiple aspects that can vary from ship to ship. Standardization would require a lot of compromises from the customer, which is not realistic to assume at the moment. With the features that can be standardized, light-ETO specification has been created with CRM based specification and pricing tool. Also, it is proposed that a global drawing library should be created. The library would be created to fulfil required documentation of the project. The documentation is required by the shipyards, the classification societies, and the customers. Furthermore, existing manufacturing drawings are recommended to utilized in projects as bases for future semifinished product production, in order to save costs.
Marine-yksikössä toteutettavat projektit ovat vahvasti JIT-, ETO-projekteja. Tällä työllä pyritään osoittamaan keinoja vähentää suunnittelun määrää ja hakea sitä kautta kustannussäästöjä materiaalien kilpailutuksen lisäksi. Spesifikaatio nojaa paljolti CRM-pohjaiseen tarjoustyökaluun jossa ylläpidetään spesifikaatiota ja hinnoittelua kaikilla uusilla projekteilla. Kustannussäästöjä verrataan suljettujen projektien toteutumasta tehtyyn analyysiin ja nykytilaan.
Tuloksena tutkimuksesta selviää, ettei nostolaitteiden spesifikaatiota saada täysin standardisoitua, johtuen laivanrakennuksen standardisoinnin puutteesta. Näitä ei ole realistista olettaa laivarakennustelakoilta kirjoittamisen ajankohtana. Jokainen yksittäinen laiva suunnitellaan teknisesti uudelleen. Tästä johtuen kevyt ETO-spesifikaatio on luotu CRM-työkaluun nojaten. Tähän tueksi työssä ehdotetaan että luodaan globaali piirustuskirjasto käytettävistä laitteista, jotta telakan, luokituslaitoksen ja asiakkaan dokumentaation pohjat olisivat valmiina asianmukaisessa muodossa. Myös teknisten valmistuspiirustusten käyttöä ja samojen laitteiden kopiointia suositellaan suunnittelun ja kustannusten vähentämiseksi.