Miksi naiset päätyvät yrittäjiksi?
Vahtokari, Tarja (2023)
Diplomityö
Vahtokari, Tarja
2023
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301306393
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301306393
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkitaan miksi suomalaiset naiset päätyvät yrittäjiksi. Tutkimuksessa selvitetään naisten motiiveja heidän omista lähtökohdistaan sekä myös ulkopäin tulevien syiden vaikutusta perustaa yritys. Useimmiten naiset toimivat palvelualoille, joilla investoinnit ovat pieniä ja yritystoiminnan voi aloittaa nopeasti. Toisaalta palkkakulut muodostavat yrityksille ison kuluerän ja siksi työntekijöiden palkkaamista harkitaan tarkkaan. Tämän takia naiset eivät uskalla tai halua kasvattaa yritystään, vaan yrittävät mieluummin yksin.
Työ pohjautuu webropolilla toteutettuun kyselytutkimukseen. Kysymyslomake lähetettiin Suomen Yrittäjänaisten eri jäsenyhdistysten kautta heidän jäsenilleen sekä Synet ry:n yrittäjäsenille. Vastaajilta kysyttiin syitä, miksi he olivat päätyneet yrittäjiksi ja minkälaiset tekijät, sosiodemografisten tekijöiden lisäksi, kuten motiivit ja henkilökohtaiset ominaisuudet, siihen vaikuttivat. Useassa kysymyksessä oli myös mahdollisuus kommentoida asiaa omin sanoin, jotta saatiin mahdollisimman monipuolinen kuva asiasta.
Naiset olivat harkinneet yrittäjyyttä jo ennen sen aloittamista, ja useilla oli monen vuoden työkokemus palkkatyöstä. Henkilökohtaiset syyt nousivat vahvasti esiin syitä selvitettäessä. Oman ajankäytön hallinta nousi tärkeimmäksi motiiviksi, samoin halu tehdä korkealaatuista työn jälkeä ja innovoida. Tutkimuksen perusteella kävi ilmi, että naiset halusivat antaa oman luovuutensa ja ammattitaitonsa loistaa. Hyvin harva heistä päätyi yrittäjäksi olosuhteiden pakosta, joskin heitäkin oli vastaajien joukossa. Oma työ yrittäjänä koettiin palkitsevana ja motivoivana ja sitä oltiin valmiita suosittelemaan myös muille naisille. This thesis work examines the reasons why Finnish women end up being entrepreneurs. This investigates women’s personal motives and pull-motives to found a company. Mostly women end up running their business in the service sector where the required investments are small, and the business can be started quickly. However, the personnel costs are high and therefore employment of additional personnel is considered thoroughly. Due to this, women either do not dare or want to grow the company but prefer to operate as self-employed without additional employees.
This study is based on a survey made by a webropol questionnaire. It was sent to the members of the association Women Entrepreneurs of Finland through their local associations around Finland as well as to Synet ry’s entrepreneur members. Survey participants were asked why they have chosen to become entrepreneurs and what factors besides demographic factors, such as motives and personal qualifications have affected their decision making. Many questions had an option for free commenting to gain a deeper understanding of the matter.
The women had evaluated pros and cons of becoming entrepreneurs before making the final decision to start a business of their own. Many had experience as employees for several years. The individual motives to start the business were strong. To be able to manage one´s own time was the most important motive as well as desire to work on high quality level and innovate. Based on the study, the women wanted to let their own creativity and professional skills flourish. Only very few of them ended up being entrepreneurs because it was the only choice to make living. The work as an entrepreneur was regarded as rewarding and motivating and it was also recommended to other women.
Työ pohjautuu webropolilla toteutettuun kyselytutkimukseen. Kysymyslomake lähetettiin Suomen Yrittäjänaisten eri jäsenyhdistysten kautta heidän jäsenilleen sekä Synet ry:n yrittäjäsenille. Vastaajilta kysyttiin syitä, miksi he olivat päätyneet yrittäjiksi ja minkälaiset tekijät, sosiodemografisten tekijöiden lisäksi, kuten motiivit ja henkilökohtaiset ominaisuudet, siihen vaikuttivat. Useassa kysymyksessä oli myös mahdollisuus kommentoida asiaa omin sanoin, jotta saatiin mahdollisimman monipuolinen kuva asiasta.
Naiset olivat harkinneet yrittäjyyttä jo ennen sen aloittamista, ja useilla oli monen vuoden työkokemus palkkatyöstä. Henkilökohtaiset syyt nousivat vahvasti esiin syitä selvitettäessä. Oman ajankäytön hallinta nousi tärkeimmäksi motiiviksi, samoin halu tehdä korkealaatuista työn jälkeä ja innovoida. Tutkimuksen perusteella kävi ilmi, että naiset halusivat antaa oman luovuutensa ja ammattitaitonsa loistaa. Hyvin harva heistä päätyi yrittäjäksi olosuhteiden pakosta, joskin heitäkin oli vastaajien joukossa. Oma työ yrittäjänä koettiin palkitsevana ja motivoivana ja sitä oltiin valmiita suosittelemaan myös muille naisille.
This study is based on a survey made by a webropol questionnaire. It was sent to the members of the association Women Entrepreneurs of Finland through their local associations around Finland as well as to Synet ry’s entrepreneur members. Survey participants were asked why they have chosen to become entrepreneurs and what factors besides demographic factors, such as motives and personal qualifications have affected their decision making. Many questions had an option for free commenting to gain a deeper understanding of the matter.
The women had evaluated pros and cons of becoming entrepreneurs before making the final decision to start a business of their own. Many had experience as employees for several years. The individual motives to start the business were strong. To be able to manage one´s own time was the most important motive as well as desire to work on high quality level and innovate. Based on the study, the women wanted to let their own creativity and professional skills flourish. Only very few of them ended up being entrepreneurs because it was the only choice to make living. The work as an entrepreneur was regarded as rewarding and motivating and it was also recommended to other women.