Puolustusteollisuudenalan yritysten imagon rakentuminen sosiaalisessa mediassa
Riiho, Fanni (2022-11-28)
Riiho, Fanni
28.11.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112867473
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112867473
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tavoitteena on selvittää, millainen imago viidelle puolustusteollisuuden yritykselle rakentuu kolmessa eri sosiaalisen median kanavassa. Tarkasteltavat yritykset ovat Patria, General Dynamics, Rheinmetall, Saab ja BAE Systems. Tarkasteltavat sosiaalisen median kanavat ovat LinkedIn, Twitter sekä Instagram. Erityistarkastelussa tässä tutkimuksessa on suomalainen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan konserni Patria. Tutkimuksen aineisto koostuu yhteensä 450:stä sosiaalisen median julkaisusta ja pitää sisällään jokaisen yrityksen kohdalla 30 julkaisua kaikilta kolmelta sosiaalisen median alustalta eli yhteensä kultakin yritykseltä 90 julkaisua.
Tutkimuksessa empiirinen analyysi etenee aineistolähtöisesti ja siinä tarkastellaan erikseen kaikkien viiden yrityksen LinkedIn, Twitter ja Instagram julkaisuja. Julkaisut jaotellaan esille nousseisiin pääteemoihin eli erilaisiin luokkiin, jonka jälkeen ilmenneiden teemojen ja viestinnän funktioiden suhdetta tarkastellaan siten, että saadaan selville mitä viestinnän funktioita teemoissa ilmenee. Lopulta ilmenneiden viestinnän funktioiden avulla analysoidaan sitä, minkälainen imago kullekin puolustusteollisuuden yritykselle rakentuu kahden eniten ilmenneen funktion näkökulmasta. Tarkastelussa hyödynnetään semioottista käsitteistöä. Imagoja verrataan keskenään sekä tarkastellaan niiden välisiä mahdollisia eroavaisuuksia sekä yhtäläisyyksiä, erityisesti Patrian näkökulmasta suhteessa muihin yrityksiin.
Tulokset osoittavat, että puolustusteollisuuden yritykset toteuttavat sosiaalisessa mediassa useita eri viestinnän funktioita. Tiedon jakamisen funktio oli eniten ilmennyt viestinnän funktio – se esiintyi kaikilla tutkittavilla yrityksillä kahden eniten ilmenneen viestinnän funktion joukossa. Tiedon jakaminen puolustusteollisuuden yritysten sosiaalisessa mediassa voidaan tulkita suhteellisen neutraaliksi ja asialliseksi viestinnäksi, ehkä jopa hieman varovaiseksi. General Dynamicsin ja Saabin tulokset olivat hyvin samanlaiset keskenään. Kummallakin yrityksistä tiedon jakamisen funktio oli erittäin vahva sekä mainonnan ja promootion funktio esiintyi toiseksi vahvimpana. Rheinmetall sekä BAE Systems sen sijaan saivat hyvin yhtenevät tulokset keskenään. Kaksi eniten ilmennyttä viestinnän funktiota olivat tiedon jakaminen sekä brändin rakentaminen. Rheinmetallilla tiedon jakaminen oli kuitenkin vahvemmin ilmennyt funktio, kun taas BAE Systemsilla vahvin funktio oli brändin rakentaminen.
Patria poikkesi tutkittavista yrityksistä sosiaalisen median toiminnallaan eniten muista. Patrian tulokset jakautuivat kokonaisuutta tarkastellen tasaisimmin kaikille viestinnän funktioille kaikkien muiden funktioiden osalta paitsi brändin rakentamisen, jota ei ilmennyt juuri ollenkaan. Sen sijaan rekrytoinnin funktio oli Patrialla huomattavasti voimakkaampi kuin kenelläkään muulla yrityksellä. Tuloksista voidaan päätellä, että puolustusteollisuuden toimintaa sosiaalisen median alustoilla ohjaavat erilaiset strategiset painotukset kunkin yritysten tavoitteiden mukaisesti.
Tutkimuksessa empiirinen analyysi etenee aineistolähtöisesti ja siinä tarkastellaan erikseen kaikkien viiden yrityksen LinkedIn, Twitter ja Instagram julkaisuja. Julkaisut jaotellaan esille nousseisiin pääteemoihin eli erilaisiin luokkiin, jonka jälkeen ilmenneiden teemojen ja viestinnän funktioiden suhdetta tarkastellaan siten, että saadaan selville mitä viestinnän funktioita teemoissa ilmenee. Lopulta ilmenneiden viestinnän funktioiden avulla analysoidaan sitä, minkälainen imago kullekin puolustusteollisuuden yritykselle rakentuu kahden eniten ilmenneen funktion näkökulmasta. Tarkastelussa hyödynnetään semioottista käsitteistöä. Imagoja verrataan keskenään sekä tarkastellaan niiden välisiä mahdollisia eroavaisuuksia sekä yhtäläisyyksiä, erityisesti Patrian näkökulmasta suhteessa muihin yrityksiin.
Tulokset osoittavat, että puolustusteollisuuden yritykset toteuttavat sosiaalisessa mediassa useita eri viestinnän funktioita. Tiedon jakamisen funktio oli eniten ilmennyt viestinnän funktio – se esiintyi kaikilla tutkittavilla yrityksillä kahden eniten ilmenneen viestinnän funktion joukossa. Tiedon jakaminen puolustusteollisuuden yritysten sosiaalisessa mediassa voidaan tulkita suhteellisen neutraaliksi ja asialliseksi viestinnäksi, ehkä jopa hieman varovaiseksi. General Dynamicsin ja Saabin tulokset olivat hyvin samanlaiset keskenään. Kummallakin yrityksistä tiedon jakamisen funktio oli erittäin vahva sekä mainonnan ja promootion funktio esiintyi toiseksi vahvimpana. Rheinmetall sekä BAE Systems sen sijaan saivat hyvin yhtenevät tulokset keskenään. Kaksi eniten ilmennyttä viestinnän funktiota olivat tiedon jakaminen sekä brändin rakentaminen. Rheinmetallilla tiedon jakaminen oli kuitenkin vahvemmin ilmennyt funktio, kun taas BAE Systemsilla vahvin funktio oli brändin rakentaminen.
Patria poikkesi tutkittavista yrityksistä sosiaalisen median toiminnallaan eniten muista. Patrian tulokset jakautuivat kokonaisuutta tarkastellen tasaisimmin kaikille viestinnän funktioille kaikkien muiden funktioiden osalta paitsi brändin rakentamisen, jota ei ilmennyt juuri ollenkaan. Sen sijaan rekrytoinnin funktio oli Patrialla huomattavasti voimakkaampi kuin kenelläkään muulla yrityksellä. Tuloksista voidaan päätellä, että puolustusteollisuuden toimintaa sosiaalisen median alustoilla ohjaavat erilaiset strategiset painotukset kunkin yritysten tavoitteiden mukaisesti.