Aluksien maasähkön jakelujärjestelmän toteutus satamassa : esimerkkinä Tornion satama
Reinola, Teemu (2022)
Diplomityö
Reinola, Teemu
2022
School of Energy Systems, Sähkötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112566939
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112566939
Tiivistelmä
Maasähköjärjestelmien kysyntä Suomen satamissa on kasvussa Euroopan unionin ehdotuksien sekä vaatimusten ja varustamoiden sekä satamien ympäristötietoisuuden vuoksi. Satamien tarjonnassa on kuitenkin haasteita, sillä asiana tämä on uusi Suomessa, jonka vuoksi maasähköjärjestelmien investoinnin suuruutta tai tarvittavan tekniikan laajuutta on rakennuttajien osalta haastavaa ymmärtää.
Tässä tutkielmassa selvitetään maasähkön vaatimusten lähtökohdat niin ympäristövaatimusten kuin teknisten vaatimusten osalta. Ympäristövaatimukset perustuvat Euroopan unionin asetuksiin ja ehdotelmiin. Tekniset vaatimukset perustuvat tutkittuihin eri aluksien sähköteknisiin ominaisuuksiin sekä kansainvälisten standardien vaatimuksiin.
Työssä esitetään maasähköjärjestelmän toteutusperiaatteet ja rakenne. Esimerkkisatamana työssä käytetään Torniossa sijaitsevaa Röyttän satamaa. Tutkimustuloksena muodostuu luonnossuunnitelmat Tornion satamalle, joita voidaan tietysti hyödyntää myös muiden satamien osalta. Tämän lisäksi työssä tutkitaan maasähköjärjestelmän rakentamisen kustannuksia, joista voidaan muodostaa satamille budjetti tulevaa investointia varten. The demand for shore power systems in Finnish ports is increasing due to the European Union’s proposals and the environmental awareness of the shipping companies and harbors. However, there are challenges in the supply of ports, as this is a new thing in Finland, which is why it is challenging for developers to understand the extent of the technology that covers the size of investments in shore power systems.
In this study, the baselines of the requirements for ship-to-shore power are explained both in the terms of environmental and technical requirements. The environmental requirements are based on the regulations and conditions of the European Union. The technical requirements are based on the studied electrical characteristics of different ships and the requirements of international standards.
The work presents the implementation principles and structure of the shore-to-ship power system. The port of Röyttä in Tornio is used as an example harbor in this study. The result of the research will be draft plans for the port of Röyttä, which can of course be used for other harbors as well. In addition to this, the work examines the costs of building the shore-to-ship power system, which can be used to create a budget for ports for future investment.
Tässä tutkielmassa selvitetään maasähkön vaatimusten lähtökohdat niin ympäristövaatimusten kuin teknisten vaatimusten osalta. Ympäristövaatimukset perustuvat Euroopan unionin asetuksiin ja ehdotelmiin. Tekniset vaatimukset perustuvat tutkittuihin eri aluksien sähköteknisiin ominaisuuksiin sekä kansainvälisten standardien vaatimuksiin.
Työssä esitetään maasähköjärjestelmän toteutusperiaatteet ja rakenne. Esimerkkisatamana työssä käytetään Torniossa sijaitsevaa Röyttän satamaa. Tutkimustuloksena muodostuu luonnossuunnitelmat Tornion satamalle, joita voidaan tietysti hyödyntää myös muiden satamien osalta. Tämän lisäksi työssä tutkitaan maasähköjärjestelmän rakentamisen kustannuksia, joista voidaan muodostaa satamille budjetti tulevaa investointia varten.
In this study, the baselines of the requirements for ship-to-shore power are explained both in the terms of environmental and technical requirements. The environmental requirements are based on the regulations and conditions of the European Union. The technical requirements are based on the studied electrical characteristics of different ships and the requirements of international standards.
The work presents the implementation principles and structure of the shore-to-ship power system. The port of Röyttä in Tornio is used as an example harbor in this study. The result of the research will be draft plans for the port of Röyttä, which can of course be used for other harbors as well. In addition to this, the work examines the costs of building the shore-to-ship power system, which can be used to create a budget for ports for future investment.