3D - model data transfer of ship hull structure features between cad programs
Gušani, Sami (2022)
Diplomityö
Gušani, Sami
2022
School of Energy Systems, Konetekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112266432
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112266432
Tiivistelmä
Shipbuilding design consists of three phases: conceptual design, preliminary design, and detail design. Each design process has its challenges addressed with the proper application, resulting in different design tools. The shipbuilding industry is facing difficulties when moving to different design tools; data is lost, geometry does not transfer correctly, or essential attributes are missing. Post-processing immediately after the transfer is almost impossible. A lot of time and effort must be invested to create a working and usable model. It is often easier to start modeling in another program from scratch.
This work aimed to investigate and evaluate the possibility of transferring a native model between shipbuilding programs. The client aims to harmonize tools and processes in all of its shipyards. In addition, the work identified the reasons for the incorrect transfer of information and presented ways to achieve the best results. The information obtained from the diploma thesis has also been forwarded to AITAC to help improve the OCX exchange add-on.
The thesis includes six main sections: introduction, literature review, methods, results, discussion, and summary. The method section is the cornerstone of this thesis since it is the result of the evaluation process. The developed evaluation process is a generalizable result of the diploma work, which can be applied to any shipyard when considering implementing a new shipbuilding software. Laivanrakennussuunnittelu koostuu kolmesta vaiheesta: konseptisuunnittelu, esisuunnittelu ja valmistussuunnittelu. Jokaisessa suunnitteluprosessissa on omat haasteensa ja ne on ratkaistu oikealla sovelluksella, mikä johtaa erilaisten suunnittelutyökaluiden tarpeeseen. Laivanrakennusteollisuudella on haasteita tiedon siirtämisessä eri sovellusten välillä: Tietoja menetetään; geometria ei siirry oikein tai olennaiset attribuutit puuttuvat. Jälkikäsittely heti siirron jälkeen on lähes mahdotonta. Toimivan ja käyttökelpoisen mallin luomiseen on panostettava paljon aikaa ja vaivaa. Usein on helpompi aloittaa mallintaminen toisessa ohjelmassa tyhjästä.
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia ja arvioida mahdollisuutta siirtää alkuperäistä mallia laivanrakennusohjelmien välillä. Asiakkaan tavoitteena on harmonisoida työkalut ja prosessit kaikilla telakoillaan. Lisäksi työssä tunnistettiin syyt virheelliseen tiedonsiirtoon ja esitettiin tapoja saavuttaa parhaat tulokset. Diplomityöstä saadut tiedot on myös välitetty AITACille OCX-vaihtolisäosan parantamiseksi.
Opinnäytetyö sisältää kuusi pääosaa: johdanto, kirjallisuuskatsaus, menetelmät, tulokset, keskustelu ja yhteenveto. Menetelmäosio on tämän opinnäytetyön kulmakivi, koska se on arviointiprosessin tulos. Kehitetty arviointiprosessi on lopputyön yleistettävissä oleva tulos, jota voidaan soveltaa mihin tahansa telakkaan, kun uuden laivanrakennusohjelmiston käyttöönottoa harkitaan.
This work aimed to investigate and evaluate the possibility of transferring a native model between shipbuilding programs. The client aims to harmonize tools and processes in all of its shipyards. In addition, the work identified the reasons for the incorrect transfer of information and presented ways to achieve the best results. The information obtained from the diploma thesis has also been forwarded to AITAC to help improve the OCX exchange add-on.
The thesis includes six main sections: introduction, literature review, methods, results, discussion, and summary. The method section is the cornerstone of this thesis since it is the result of the evaluation process. The developed evaluation process is a generalizable result of the diploma work, which can be applied to any shipyard when considering implementing a new shipbuilding software.
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia ja arvioida mahdollisuutta siirtää alkuperäistä mallia laivanrakennusohjelmien välillä. Asiakkaan tavoitteena on harmonisoida työkalut ja prosessit kaikilla telakoillaan. Lisäksi työssä tunnistettiin syyt virheelliseen tiedonsiirtoon ja esitettiin tapoja saavuttaa parhaat tulokset. Diplomityöstä saadut tiedot on myös välitetty AITACille OCX-vaihtolisäosan parantamiseksi.
Opinnäytetyö sisältää kuusi pääosaa: johdanto, kirjallisuuskatsaus, menetelmät, tulokset, keskustelu ja yhteenveto. Menetelmäosio on tämän opinnäytetyön kulmakivi, koska se on arviointiprosessin tulos. Kehitetty arviointiprosessi on lopputyön yleistettävissä oleva tulos, jota voidaan soveltaa mihin tahansa telakkaan, kun uuden laivanrakennusohjelmiston käyttöönottoa harkitaan.