Kuluttajille suunnatut uudelleenkäytön palvelut ja niiden kehittäminen
Kortesalmi, Minna (2022)
Kandidaatintyö
Kortesalmi, Minna
2022
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022111665756
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022111665756
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena oli tarkastella kotitalouksille suunnattuja uudelleenkäytön palveluita Suomessa ja kansainvälisesti. Suomen palveluista esiin nostettiin erikseen Joensuun palvelut. Tarkoituksena oli selvittää, mitä uudelleenkäytön palveluita tällä hetkellä on, kuinka paljon niitä käytetään ja miten niitä voisi kehittää. Työn kokeellisessa osuudessa tehtiin joensuulaisille kysely, jossa selvitettiin joensuulaisten uudelleenkäyttöaktiivisuutta, sekä sitä, miten he kehittäisivät uudelleenkäytön palveluita. Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisenä tutkimuksena, jossa oli sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen osuus.
Tällä hetkellä suuri osa uudelleenkäytön palveluista on perinteisiä kirpputoreja ja kierrätyskeskuksia sekä verkossa toimivia palveluita. Yrityksillä on lisäksi takaisinosto- ja jälleenmyyntipalveluita, vuokrauspalveluita sekä korjattujen tuotteiden jälleenmyyntiin liittyviä palveluita. Joensuulaiset kuluttajat käyttävät palveluita melko vähän. Uudelleenkäytön palvelut kohtaavat vielä haasteita, mutta niillä on potentiaalinen mahdollisuus kehittyä. Parantunut asenneilmapiiri helpottaa käytettyjen tuotteiden myymistä. Teknologia mahdollistaa uusien sähköisten palveluiden ja sovellusten kehittämisen. Parantamalla logistiikkaa saadaan tuote helpommin sen potentiaalisen käyttäjäryhmän saataville. Kyselyyn vastanneet kehittäisivät uudelleenkäytön palveluita lisäksi muun muassa markkinoimalla palveluita enemmän, siistimällä perinteisiä liikkeitä sekä valmistamalla laadukkaampia tuotteita, jotka kestävät uudelleenkäyttöä. The aim of this bachelor's thesis was to examine reuse services available to consumers and households in Finland and internationally. For Finland, Joensuu area services specifically were studied. The intention of this thesis was to figure out what reuse services are currently available, how much they are used and how they could be further developed. The experimental part of this thesis was done by surveying people living in Joensuu on their reuse activities and how they would develop reuse services. The study was a mixed methods study, containing both a quantitative and a qualitative part.
Currently a majority of the available reuse services are either traditional thrift stores, reuse centers or online services. Some businesses also have buyback and resale services, rental services, and repaired products reselling services. Consumers in Joensuu use these services relatively little. Reuse services face some challenges, but they have potential room to develop. Improvements in attitudes have helped the resale of used products. New apps and online services have become available due to advancements in technology. Improving logistics is key to guaranteeing that the product meets its potential users. The replies to questionnaire indicate that improvement can be facilitated by better advertising the services, cleaner stores and by manufacturing quality products, that can last the entire reuse lifecycle.
Tällä hetkellä suuri osa uudelleenkäytön palveluista on perinteisiä kirpputoreja ja kierrätyskeskuksia sekä verkossa toimivia palveluita. Yrityksillä on lisäksi takaisinosto- ja jälleenmyyntipalveluita, vuokrauspalveluita sekä korjattujen tuotteiden jälleenmyyntiin liittyviä palveluita. Joensuulaiset kuluttajat käyttävät palveluita melko vähän. Uudelleenkäytön palvelut kohtaavat vielä haasteita, mutta niillä on potentiaalinen mahdollisuus kehittyä. Parantunut asenneilmapiiri helpottaa käytettyjen tuotteiden myymistä. Teknologia mahdollistaa uusien sähköisten palveluiden ja sovellusten kehittämisen. Parantamalla logistiikkaa saadaan tuote helpommin sen potentiaalisen käyttäjäryhmän saataville. Kyselyyn vastanneet kehittäisivät uudelleenkäytön palveluita lisäksi muun muassa markkinoimalla palveluita enemmän, siistimällä perinteisiä liikkeitä sekä valmistamalla laadukkaampia tuotteita, jotka kestävät uudelleenkäyttöä.
Currently a majority of the available reuse services are either traditional thrift stores, reuse centers or online services. Some businesses also have buyback and resale services, rental services, and repaired products reselling services. Consumers in Joensuu use these services relatively little. Reuse services face some challenges, but they have potential room to develop. Improvements in attitudes have helped the resale of used products. New apps and online services have become available due to advancements in technology. Improving logistics is key to guaranteeing that the product meets its potential users. The replies to questionnaire indicate that improvement can be facilitated by better advertising the services, cleaner stores and by manufacturing quality products, that can last the entire reuse lifecycle.