The performance of listed Nordic telecommunication companies during the COVID-19 pandemic
Niemi, Johannes (2022)
Pro gradu -tutkielma
Niemi, Johannes
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022111565601
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022111565601
Tiivistelmä
This master’s thesis quantitatively examines the performance of the Nordic telecommunication sector by investigating the performances of nine listed Nordic telecommunication companies. The performances are evaluated by using traditional risk-adjusted performance measures for stocks. The companies were divided into two sub-categories by their business models to investigate if a company’s business model is a key factor in surviving a crisis-like situation.
Based on the results, some of the companies managed to outperform the market while others struggled. Although one of the subcategories outperformed the other by a clear margin, the variations in performance could not be assigned entirely to the different business models. As the Covid-19 pandemic affected the global markets and economy, some of the differences in performance could be due to inefficient markets. Still, this research suggests that companies with different business models within the same sector face external challenges quite differently, and the business model could prove to be a vital factor for a company’s performance in a challenging environment. Although some differences in performance could be seen, the results were quite inconclusive. As this thesis only investigated the small market of the Nordic telecommunication sector, the results of this thesis are not applicable to other markets. Tämän tutkielma arvioi kvantitatiivisesti pohjoismaisen telekommunikaatiosektorin suoriutumista koronaviruspandemian aikana. Suoriutumista arvioidaan perehtymällä yhdeksän listatun pohjoismaisen telekommunikaatioyrityksen osakkeiden suoriutumiseen. Osakkeita arvioidaan perinteisten rahoitusteorian mukaisten tunnuslukujen avulla. Tutkitut yritykset jaettiin kahteen alaluokkaan niiden liiketoimintamallien mukaan. Jaon tarkoituksena on selvittää, onko liiketoimintamallilla eroa saman sektorin yritysten suoriutumisessa vaikeassa toimintaympäristössä.
Tutkielman tuloksiin pohjaten osa yrityksistä suoriutui huomattavasti markkinoita paremmin toisten yritysten pärjätessä markkinoita heikommin. Vaikka toinen alaluokka pärjäsi merkittävästi toista paremmin, ei eroja suoriutumisesta voida täysin perustella eroavilla liiketoimintamalleilla. Osa eroavaisuuksista voi johtua koronaviruksen aiheuttamasta markkinoiden tehottomuudesta. Vaikka tutkielman tuloksista ei voida vetää syvällisiä johtopäätöksiä, se kuitenkin osoittaa, että eri liiketoimintamallit samalla toimialalla voivat olla keskeisessä asemassa ulkoisten tekijöiden aiheuttamien haasteiden selvittämisessä. Tämä tutkielma käsittelee vain pohjoismaista telekommunikaatiosektoria. Pohjoismaisen markkinan suppeuden johdosta, tämän tutkielman tuloksia ei tule yleistää toisille markkinoille.
Based on the results, some of the companies managed to outperform the market while others struggled. Although one of the subcategories outperformed the other by a clear margin, the variations in performance could not be assigned entirely to the different business models. As the Covid-19 pandemic affected the global markets and economy, some of the differences in performance could be due to inefficient markets. Still, this research suggests that companies with different business models within the same sector face external challenges quite differently, and the business model could prove to be a vital factor for a company’s performance in a challenging environment. Although some differences in performance could be seen, the results were quite inconclusive. As this thesis only investigated the small market of the Nordic telecommunication sector, the results of this thesis are not applicable to other markets.
Tutkielman tuloksiin pohjaten osa yrityksistä suoriutui huomattavasti markkinoita paremmin toisten yritysten pärjätessä markkinoita heikommin. Vaikka toinen alaluokka pärjäsi merkittävästi toista paremmin, ei eroja suoriutumisesta voida täysin perustella eroavilla liiketoimintamalleilla. Osa eroavaisuuksista voi johtua koronaviruksen aiheuttamasta markkinoiden tehottomuudesta. Vaikka tutkielman tuloksista ei voida vetää syvällisiä johtopäätöksiä, se kuitenkin osoittaa, että eri liiketoimintamallit samalla toimialalla voivat olla keskeisessä asemassa ulkoisten tekijöiden aiheuttamien haasteiden selvittämisessä. Tämä tutkielma käsittelee vain pohjoismaista telekommunikaatiosektoria. Pohjoismaisen markkinan suppeuden johdosta, tämän tutkielman tuloksia ei tule yleistää toisille markkinoille.