Användning av retoriska grundstenar i kriskommunikation : En visuell innehållsanalys av hur coronapandemin reflekterats i dagligvarubranschens reklamfilmer
Hagelberg, Mira (2022)
Hagelberg, Mira
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022102162742
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022102162742
Tiivistelmä
I början av 2020 nåddes Finland av en samhällelig kris till följd av coronapandemin som hämtade med sig en hel del förändringar till samhällets vardag. Dagligvaruhandeln som bransch har en central roll i samhällets vardag och har varit tvungna att anpassa sin kommunikation till kristiden i enlighet med myndigheters rekommendationer. Utöver det har dagligvaruhandeln också valt att inkludera krisen i sin marknadsföring på frivillig bas. Kriskommunikation är den kommunikation som sker under kristid och har som syfte att bidra med tillit och trovärdighet. Kriskommunikativa strategier behöver vara planerade men även flexibla eftersom kristider är ofta oförutsägbara i sin utveckling. Flexibiliteten i kommunikationen gynnas av erfarenheter från tidigare kriser och hanteringen av dem.
Syftet med avhandlingen är att identifiera hur de retoriska grundstenarna ethos, logos och pathos kan användas i dagligvarubranschens kriskommunikation för att upprätthålla tillit och trovärdighet. Det här kräver en förståelse för hur retoriska medel används samt en förståelse för etikens och ansvarstagandets roll i kriskommunikation. Det här undersöks genom att analysera hur coronapandemin reflekteras i S- och K- gruppens reklamfilmer som publicerats mellan mars 2020 och februari 2022. Genom att analysera kriskommunikationen i reklamfilmerna under coronapandemin kan sätt för dagligvarubranschen att upprätthålla tillit och trovärdighet identifieras. För att skapa förståelse för reklamfilmernas innehåll kartlägger jag dem genom visuell innehållsanalys.
Avhandlingens resultat visar att etiken inkluderas genom reflektion av känslor. För coronapandemins del har dessa cirklat kring rädsla och oro samt trygghetsskapande och framtidshopp. Ansvarstagandet inkluderas genom att visa sin ställning till krisen, vilket för coronapandemins del tagit sig i uttryck genom att inkludera tidstypiska visuella element och genom samlandet av befolkningen i en gemenskap. De identifierade sätten för dagligvarubranschen att upprätthålla tillit och trovärdighet är att använda sin ansvarsposition för att skapa transparens i kommunikationen (ethos), hålla kommunikationen på en rationell nivå (logos) och ta hänsyn till de känslor krisen ger upphov till (pathos). Att upprätthålla trovärdigheten kräver också att de identifierade sätten tas i beaktande även i kommunikationen utanför kristider.
Syftet med avhandlingen är att identifiera hur de retoriska grundstenarna ethos, logos och pathos kan användas i dagligvarubranschens kriskommunikation för att upprätthålla tillit och trovärdighet. Det här kräver en förståelse för hur retoriska medel används samt en förståelse för etikens och ansvarstagandets roll i kriskommunikation. Det här undersöks genom att analysera hur coronapandemin reflekteras i S- och K- gruppens reklamfilmer som publicerats mellan mars 2020 och februari 2022. Genom att analysera kriskommunikationen i reklamfilmerna under coronapandemin kan sätt för dagligvarubranschen att upprätthålla tillit och trovärdighet identifieras. För att skapa förståelse för reklamfilmernas innehåll kartlägger jag dem genom visuell innehållsanalys.
Avhandlingens resultat visar att etiken inkluderas genom reflektion av känslor. För coronapandemins del har dessa cirklat kring rädsla och oro samt trygghetsskapande och framtidshopp. Ansvarstagandet inkluderas genom att visa sin ställning till krisen, vilket för coronapandemins del tagit sig i uttryck genom att inkludera tidstypiska visuella element och genom samlandet av befolkningen i en gemenskap. De identifierade sätten för dagligvarubranschen att upprätthålla tillit och trovärdighet är att använda sin ansvarsposition för att skapa transparens i kommunikationen (ethos), hålla kommunikationen på en rationell nivå (logos) och ta hänsyn till de känslor krisen ger upphov till (pathos). Att upprätthålla trovärdigheten kräver också att de identifierade sätten tas i beaktande även i kommunikationen utanför kristider.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [435]