Lihastautia sairastavien kokemuksia osallisuudesta kuntoutuspalveluissa
Sippala, Maria (2022-09-19)
Sippala, Maria
19.09.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022091959539
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022091959539
Tiivistelmä
Asiakkaan osallisuus sosiaali- ja terveyspalveluissa on vahvasti esillä oleva teema, jota
korostetaan niin lainsäädännössä, palveluntuottajien toiminnassa kuin erilaisissa kehityshankkeissa. Asiakkaista on kasvanut yhä enemmän oikeuksistaan tietoisia aktiivisia yksilöitä, jotka haluavat vaikuttaa omien palveluidensa suunnitteluun ja toteutukseen. Asiakkaiden osallisuuden edistämisellä nähdään olevan lukuisia positiivisia vaikutuksia. Asiakkaan osallisuus lisää palveluiden asiakaslähtöisyyttä ja laatua, asiakkaan vaikutusmahdollisuuksia ja autonomiaa sekä yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta. Asiakkaiden osallisuutta sosiaali- ja terveyspalveluissa on pyritty edistämään monin tavoin. Muun muassa erilaiset osallistumisen muodot, kuten asiakasraadit, palvelumuotoilu sekä kokemusasiantuntijatoiminta on kehitetty vahvistamaan asiakkaiden osallisuutta.
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee asiakkaiden osallisuutta kuntoutuspalveluissa.
Tutkimuksen kohderyhmänä ovat lihastautia sairastavat henkilöt. Tarkoituksena on selvittää,
miten asiakkaat kokevat osallisuuden ja sen toteutumisen kuntoutuspalveluissa ja mitä
osallisuutta edistäviä ja heikentäviä tekijöitä tunnistetaan. Teoreettisessa viitekehyksessä
osallisuutta, sen lähikäsitteitä ja osallisuuden malleja lähestyttiin aiemman tutkimuskirjallisuuden valossa. Teoreettinen viitekehys sisälsi myös kuntoutuspalveluihin ja lihastauteihin liittyvän kuvauksen. Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, ja tutkimustapoina olivat määrällinen kyselylomake ja laadulliset teemahaastattelut. Kyselylomakkeeseen vastasi 76 henkilöä ja haastatteluihin osallistui kuusi asiakasta. Tutkimusaineiston analyysiin käytettiin aineistolähtöistä ja teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittavat, että osallisuus merkitsi asiakkaiden mukaan vaikutusmahdollisuuksia ja asiakkaan asiantuntijuuden tunnistamista, joihin liitettiin asiakkaan äänen kuunteleminen ja tarpeiden kunnioittaminen. Tutkimuksen tulosten perusteella asiakkaiden osallisuus kuntoutuspalveluissa toteutui vaihtelevasti. Tulosten mukaan asiakkaan osallisuuden kokemukseen vaikutti vahvasti kohtaamistilanne ammattilaisen kanssa. Positiivisia osallisuuden kokemuksia ilmeni erityisesti fysioterapiassa, jossa asiakkaan ja ammattilaisen yhteistyö koettiin asiakasta osallistavana. Asiakkaan osallisuutta edistäville toimintatavoille nähtiin kuitenkin tarvetta. Suurimmat kehittämisen tarpeet kohdistuivat resursseihin, asiakaslähtöiseen toimintaan, tiedotukseen ja työntekijöiden osaamiseen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että asiakkaan osallisuuden edistäminen edellyttää sellaista toimintamallia, jossa asiakas nostetaan palvelun lähtökohdaksi toiminnan alusta alkaen.
korostetaan niin lainsäädännössä, palveluntuottajien toiminnassa kuin erilaisissa kehityshankkeissa. Asiakkaista on kasvanut yhä enemmän oikeuksistaan tietoisia aktiivisia yksilöitä, jotka haluavat vaikuttaa omien palveluidensa suunnitteluun ja toteutukseen. Asiakkaiden osallisuuden edistämisellä nähdään olevan lukuisia positiivisia vaikutuksia. Asiakkaan osallisuus lisää palveluiden asiakaslähtöisyyttä ja laatua, asiakkaan vaikutusmahdollisuuksia ja autonomiaa sekä yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta. Asiakkaiden osallisuutta sosiaali- ja terveyspalveluissa on pyritty edistämään monin tavoin. Muun muassa erilaiset osallistumisen muodot, kuten asiakasraadit, palvelumuotoilu sekä kokemusasiantuntijatoiminta on kehitetty vahvistamaan asiakkaiden osallisuutta.
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee asiakkaiden osallisuutta kuntoutuspalveluissa.
Tutkimuksen kohderyhmänä ovat lihastautia sairastavat henkilöt. Tarkoituksena on selvittää,
miten asiakkaat kokevat osallisuuden ja sen toteutumisen kuntoutuspalveluissa ja mitä
osallisuutta edistäviä ja heikentäviä tekijöitä tunnistetaan. Teoreettisessa viitekehyksessä
osallisuutta, sen lähikäsitteitä ja osallisuuden malleja lähestyttiin aiemman tutkimuskirjallisuuden valossa. Teoreettinen viitekehys sisälsi myös kuntoutuspalveluihin ja lihastauteihin liittyvän kuvauksen. Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, ja tutkimustapoina olivat määrällinen kyselylomake ja laadulliset teemahaastattelut. Kyselylomakkeeseen vastasi 76 henkilöä ja haastatteluihin osallistui kuusi asiakasta. Tutkimusaineiston analyysiin käytettiin aineistolähtöistä ja teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittavat, että osallisuus merkitsi asiakkaiden mukaan vaikutusmahdollisuuksia ja asiakkaan asiantuntijuuden tunnistamista, joihin liitettiin asiakkaan äänen kuunteleminen ja tarpeiden kunnioittaminen. Tutkimuksen tulosten perusteella asiakkaiden osallisuus kuntoutuspalveluissa toteutui vaihtelevasti. Tulosten mukaan asiakkaan osallisuuden kokemukseen vaikutti vahvasti kohtaamistilanne ammattilaisen kanssa. Positiivisia osallisuuden kokemuksia ilmeni erityisesti fysioterapiassa, jossa asiakkaan ja ammattilaisen yhteistyö koettiin asiakasta osallistavana. Asiakkaan osallisuutta edistäville toimintatavoille nähtiin kuitenkin tarvetta. Suurimmat kehittämisen tarpeet kohdistuivat resursseihin, asiakaslähtöiseen toimintaan, tiedotukseen ja työntekijöiden osaamiseen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että asiakkaan osallisuuden edistäminen edellyttää sellaista toimintamallia, jossa asiakas nostetaan palvelun lähtökohdaksi toiminnan alusta alkaen.