Hankintojen riskienhallinta vähittäiskaupan alan yrityksessä : hankintaprosessin näkökulma
Munter, Maija (2022)
Kandidaatintutkielma
Munter, Maija
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022090958187
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022090958187
Tiivistelmä
Hankintojen riskienhallinnan rooli on tärkeä johtuen hankintojen taloudellisesta merkityksestä sekä strategisen lisäarvon tuoton mahdollisuudesta. Nykyään hankintojen riskienhallinnan merkitys on entisestään korostunut jatkuvassa muutoksessa olevien liiketoimintaympäristöjen ja globaalien kriisien aiheuttamien hankintaketjujen ongelmien vuoksi. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, minkälaisia riskejä yrityksen hankintaprosessin vaiheisiin liittyy ja millä keinoilla niitä hallitaan. Tarkoituksena oli lisäksi selvittää, mitkä hankintariskit ovat merkittävimpiä vähittäiskaupan alan kontekstissa ja mitkä erottautuvat keskeisimpinä keinoina niiden hallinnassa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Ainestoa kerättiin osittain strukturoidun teemahaastattelun avulla yhdeltä kohdeyrityksen työntekijältä sekä yritykselle lähetetyn sähköpostikyselyn ja sekundääriaineiston avulla. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Tutkimustulosten mukaan hankintaprosessin jokaiseen vaiheeseen liittyy riskejä, ja näistä merkittävimpiä vähittäiskaupan alalla ovat toimitusvarmuuteen liittyvät riskit, maineriski sekä hinta- ja kysyntäriski. Riskienhallintakeinoista korostuivat erityisesti toimittajavalinta ja toimittajavalintakriteerit, sillä niiden avulla hallitaan useampia riskejä. Optimaalinen tilausajankohta, sopimusosaaminen, varasuunnitelmat toimitushäiriöiden varalle sekä toimittajien valvonta erilaisin toimin havaittiin myös tärkeiksi riskienhallintakeinoiksi vähittäiskaupan alan yrityksessä. The role of procurement risk management is important due to the financial importance of procurement and the possibility of strategic added value through the purchasing process. Today, the importance of procurement risk management is even more emphasized due to the constantly changing business environment and the problems in supply chains caused by global crises. The study aimed to find out what kind of risks are associated with the stages of the company's purchasing process and what methods are used to manage them. In addition, the purpose was to find out which procurement risks were the most significant in the perspective of the retail industry and which stood out as the most important means of managing these risks.
The study was conducted as a qualitative case study. The material was collected partly using a structured thematic interview from one employee of the case company and partly through an e-mail survey sent to the company, and also using secondary material. The collected material was analyzed using content analysis. According to the research results, every step of the purchasing process involves risks, and the most significant of these in the retail sector are risks related to supply disruptions, reputational risk, and price and demand risk. In procurement risk management, supplier selection and supplier selection criteria were especially emphasized, because they control many risks at the same time. Optimal ordering time, contract expertise, backup plans in case of delivery disruptions, and monitoring of suppliers with various measures were also found to be important risk management methods in a retail company.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Ainestoa kerättiin osittain strukturoidun teemahaastattelun avulla yhdeltä kohdeyrityksen työntekijältä sekä yritykselle lähetetyn sähköpostikyselyn ja sekundääriaineiston avulla. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Tutkimustulosten mukaan hankintaprosessin jokaiseen vaiheeseen liittyy riskejä, ja näistä merkittävimpiä vähittäiskaupan alalla ovat toimitusvarmuuteen liittyvät riskit, maineriski sekä hinta- ja kysyntäriski. Riskienhallintakeinoista korostuivat erityisesti toimittajavalinta ja toimittajavalintakriteerit, sillä niiden avulla hallitaan useampia riskejä. Optimaalinen tilausajankohta, sopimusosaaminen, varasuunnitelmat toimitushäiriöiden varalle sekä toimittajien valvonta erilaisin toimin havaittiin myös tärkeiksi riskienhallintakeinoiksi vähittäiskaupan alan yrityksessä.
The study was conducted as a qualitative case study. The material was collected partly using a structured thematic interview from one employee of the case company and partly through an e-mail survey sent to the company, and also using secondary material. The collected material was analyzed using content analysis. According to the research results, every step of the purchasing process involves risks, and the most significant of these in the retail sector are risks related to supply disruptions, reputational risk, and price and demand risk. In procurement risk management, supplier selection and supplier selection criteria were especially emphasized, because they control many risks at the same time. Optimal ordering time, contract expertise, backup plans in case of delivery disruptions, and monitoring of suppliers with various measures were also found to be important risk management methods in a retail company.