Uudenmaan liiton edunvalvonnan kehittäminen
Ervasti, Outi (2022)
Diplomityö
Ervasti, Outi
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022090557450
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022090557450
Tiivistelmä
Maakuntien liittojen lakisääteinen tehtävä on aluekehittämisen ja -suunnittelun rinnalla valvoa alueensa etuja. Tutkimuksen kohteena on Uudenmaan liitto ja sen toteuttaman kansallisen edunvalvonnan nykytila sekä mahdolliset kehittämistarpeet vallitsevassa toimintaympäristössä.
Teoreettisena lähtökohtana on edunvalvonnan käsite, jonka kautta maakunnan liittojen keinoja ajaa alueensa etuja tarkastellaan. Toiseksi on hyödynnetty sidosryhmä-, valta- ja instituutioteorioita, joiden pohjalta on arvioitu liittojen mahdollisuutta tehdä edunvalvontaa kooltaan ja poliittisilta tahtotiloiltaan heterogeenisten omistajakuntiensa jäsenmaksuvaroin ja ohjauksessa. Samalla arvioidaan liittojen kykyä uudistua taloudellisissa ja muissa muutospaineissa.
Suomen ainoana metropolialueena Uusimaa on maan ylivoimainen väestö- ja kasvukeskus, jonka siksikin on vaikea saada ymmärrystä muulta Suomelta omille tarpeilleen. Toisaalta Uudenmaan liiton edunvalvonnan merkittävin haaste on maakunnan suuruuden ekonomia ja muista maakunnista poikkeava hallinnollinen pilkkoutuneisuus. Tämä heijastuu liiton kykyyn tehdä ja johtaa alueensa edunvalvonnallista yhteistyötä omistajakuntien, mutta myös muiden sidosryhmien kanssa. Tälle koetaan nyt kuitenkin omistajakunnissa erityisen vahvaa tarvetta, sillä meneillään olevien Suomen hallituksen käynnistämien laaja-alaisten aluereformien koetaan enenevästi heikentävän Uudenmaan elinvoimaisuutta.
Haastatteluiden perusteella Uudenmaan liiton edunvalvonnan kehittämiseen syntyi kolmivaiheinen tiekartta. Liiton tulee 1) rakentaa systemaattinen edunvalvonnan agenda, jolla se lunastaa maakunnan sekä kansallisen oikeutuksen, legitimiteetin tehdä alueensa edunvalvontaa koko Suomen menestymisen eduksi, 2) vahvistaa henkilökohtaisia ja luottamuksellisia yhteistyösuhteita sidosryhmiin sekä epävirallisen poliittisen vaikuttamisen kanaviin sekä 3) selkeyttää työnjakoa ja ammattimaistaa toimiston toteuttamaa edunvalvontaa ja sen resursointia. Uudenmaan liitolle tuleekin rakentaa maakunnan erityispiirteet - kansainvälisyys, väestö- ja elinkeinorakenne sekä alueen kuntien haasteet - huomioiden aivan omanlaisensa edunvalvonnan malli. Besides regional development and land use planning, a regional council is lawfully lobbying the interests of its member municipalities. This research aims at stating the current promotion of interests at the Helsinki-Uusimaa Regional Council, as well as the possible development needs in its current operational environment.
The theoretical framework is the concept of promoting interests, including a study of how regional councils can advocate the interests of their own regions. Theories about stakeholder groups, power and institutions have been used for the estimation of the region’s possibilities to drive the interests of member municipalities that are funding and leading the activities, also heterogenous in size and regarding political aims. Also, the ability of regional councils to renew their operations in financial and other pressures of change has been estimated.
As the only metropolitan area in Finland, Helsinki-Uusimaa is undoubtedly the leading population and growth center, consequently also facing difficulties to gain understanding for its needs from the rest of the country. On the other hand, the most significant challenge of the Council in endorsing interests is its importance far larger than its own size and with a decentralized administration. Therefore, the region is differing significantly from the others. This is reflected upon the Council’s ability to be active and lead the cooperation in capturing the interest and awareness of its own region, together with the member municipalities, but also with other stakeholders. At present, there is a strong need for this kind of actions, as the current and extensive regional reforms started by the Finnish Government are felt to result in a weaker vitality of Helsinki-Uusimaa.
Based on interviews, a three-phased road map for the development of the promotion of interests at the Council was born. The Council should 1) create an agenda for advocating regional interests, in order to take its rightful place as the regional and national authorizer, to achieve legitimacy to endorse its regional interests to the advantage of the entire country, 2) strengthen personal and confidential cooperation in its actions towards stakeholders, and in channels for unofficial political influence and 3) clarify the allocation of actions, the professional execution of the promotion and the resource allocation made by the Council’s office. Thus, the Helsinki-Uusimaa Regional Council needs to create a model entirely of its own for advocating interests, taking into consideration the special features of its region, i.e., internationality, population, and business structure.
Teoreettisena lähtökohtana on edunvalvonnan käsite, jonka kautta maakunnan liittojen keinoja ajaa alueensa etuja tarkastellaan. Toiseksi on hyödynnetty sidosryhmä-, valta- ja instituutioteorioita, joiden pohjalta on arvioitu liittojen mahdollisuutta tehdä edunvalvontaa kooltaan ja poliittisilta tahtotiloiltaan heterogeenisten omistajakuntiensa jäsenmaksuvaroin ja ohjauksessa. Samalla arvioidaan liittojen kykyä uudistua taloudellisissa ja muissa muutospaineissa.
Suomen ainoana metropolialueena Uusimaa on maan ylivoimainen väestö- ja kasvukeskus, jonka siksikin on vaikea saada ymmärrystä muulta Suomelta omille tarpeilleen. Toisaalta Uudenmaan liiton edunvalvonnan merkittävin haaste on maakunnan suuruuden ekonomia ja muista maakunnista poikkeava hallinnollinen pilkkoutuneisuus. Tämä heijastuu liiton kykyyn tehdä ja johtaa alueensa edunvalvonnallista yhteistyötä omistajakuntien, mutta myös muiden sidosryhmien kanssa. Tälle koetaan nyt kuitenkin omistajakunnissa erityisen vahvaa tarvetta, sillä meneillään olevien Suomen hallituksen käynnistämien laaja-alaisten aluereformien koetaan enenevästi heikentävän Uudenmaan elinvoimaisuutta.
Haastatteluiden perusteella Uudenmaan liiton edunvalvonnan kehittämiseen syntyi kolmivaiheinen tiekartta. Liiton tulee 1) rakentaa systemaattinen edunvalvonnan agenda, jolla se lunastaa maakunnan sekä kansallisen oikeutuksen, legitimiteetin tehdä alueensa edunvalvontaa koko Suomen menestymisen eduksi, 2) vahvistaa henkilökohtaisia ja luottamuksellisia yhteistyösuhteita sidosryhmiin sekä epävirallisen poliittisen vaikuttamisen kanaviin sekä 3) selkeyttää työnjakoa ja ammattimaistaa toimiston toteuttamaa edunvalvontaa ja sen resursointia. Uudenmaan liitolle tuleekin rakentaa maakunnan erityispiirteet - kansainvälisyys, väestö- ja elinkeinorakenne sekä alueen kuntien haasteet - huomioiden aivan omanlaisensa edunvalvonnan malli.
The theoretical framework is the concept of promoting interests, including a study of how regional councils can advocate the interests of their own regions. Theories about stakeholder groups, power and institutions have been used for the estimation of the region’s possibilities to drive the interests of member municipalities that are funding and leading the activities, also heterogenous in size and regarding political aims. Also, the ability of regional councils to renew their operations in financial and other pressures of change has been estimated.
As the only metropolitan area in Finland, Helsinki-Uusimaa is undoubtedly the leading population and growth center, consequently also facing difficulties to gain understanding for its needs from the rest of the country. On the other hand, the most significant challenge of the Council in endorsing interests is its importance far larger than its own size and with a decentralized administration. Therefore, the region is differing significantly from the others. This is reflected upon the Council’s ability to be active and lead the cooperation in capturing the interest and awareness of its own region, together with the member municipalities, but also with other stakeholders. At present, there is a strong need for this kind of actions, as the current and extensive regional reforms started by the Finnish Government are felt to result in a weaker vitality of Helsinki-Uusimaa.
Based on interviews, a three-phased road map for the development of the promotion of interests at the Council was born. The Council should 1) create an agenda for advocating regional interests, in order to take its rightful place as the regional and national authorizer, to achieve legitimacy to endorse its regional interests to the advantage of the entire country, 2) strengthen personal and confidential cooperation in its actions towards stakeholders, and in channels for unofficial political influence and 3) clarify the allocation of actions, the professional execution of the promotion and the resource allocation made by the Council’s office. Thus, the Helsinki-Uusimaa Regional Council needs to create a model entirely of its own for advocating interests, taking into consideration the special features of its region, i.e., internationality, population, and business structure.