A socio-technical approach to greenhouse gas reduction of European maintenance mobility in a large engineering and service company : case: KONE Oyj
Excell, Martin (2022)
Diplomityö
Excell, Martin
2022
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022083156923
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022083156923
Tiivistelmä
The client of this master thesis is KONE Oyj. The aim is to research the potential to reduce greenhouse gas emissions in European maintenance mobility and provide insights into the sector of mobility in Europe by 2030. A mixed approach is used in the thesis, where the qualitative methodology is used to understand the actual mobility requirements and the quantitative methodology is used to quantify the emissions reduction potential of the created scenarios. This thesis includes a theoretical part and a case study. The theoretical part focuses on the policy developments in the sector of mobility in Europe by 2030. The theoretical part and case study is used as basis for the three different mobility scenarios created in this thesis. The greenhouse gas reduction potential is calculated based on the created scenarios to provide insights into the impact of a possible transition to low-emission modes of mobility in maintenance services. In addition, the social aspects of the possible transition to low-emission modes of mobility are studied.
The results of this thesis indicate that a transition to low-emission modes of mobility enables a major potential for greenhouse gas emissions reduction. In addition, a transition to low-emission modes of mobility enables also potential savings in energy costs and used time. The transition is possible with already existing technologies. The results of the thesis can be utilized in the development of the European maintenance services. Tämän diplomityön toimeksiantaja on KONE Oyj. Työn tarkoituksena on tutkia potentiaalia kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen eurooppalaisessa kunnossapidon liikkumisessa ja tarjota tietoa liikenteen sektorin muutoksista vuoteen 2030 asti. Työssä käytetään sekä laadullisia että kvantitatiivisia menetelmiä, joista laadullista menetelmää hyödynnetään kunnossapidon todellisten tarpeiden ymmärtämiseen ja kvantitatiivisia menetelmiä päästövähennys potentiaalin määrittämisessä. Tämä työ sisältää teoreettisen osuuden ja tapaustutkimuksen. Teoreettinen osuus käsittelee pääosin liikenteen sektorin muutoksia Euroopassa vuoteen 2030 asti. Teoreettinen osuus ja tapaustutkimus toimivat pohjana kolmelle työssä luodulle skenaariolle. Skenaarioiden pohjalta lasketaan päästövähennys potentiaali, joka tarjoaa tietoa vähäpäästöiseen liikkumiseen siirtymisen vaikutuksista kunnossapidossa. Työssä tutkitaan myös vähäpäästöiseen liikkumiseen siirtymisen sosiaalisia vaikutuksia.
Tämän työn tulokset osoittavat, että siirtyminen vähäpäästöisiin liikkumismuotoihin mahdollistavat huomattavan kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisen. Lisäksi siirtymä mahdollistaa säästöjä energiakustannuksissa ja käytetyssä ajassa. Siirtyminen vähäpäästöisiin liikkumismuotoihin on mahdollinen jo olemassa olevilla teknologioilla. Tämän työn tuloksia voidaan hyödyntää kunnossapitopalveluiden kehityksessä Euroopassa.
The results of this thesis indicate that a transition to low-emission modes of mobility enables a major potential for greenhouse gas emissions reduction. In addition, a transition to low-emission modes of mobility enables also potential savings in energy costs and used time. The transition is possible with already existing technologies. The results of the thesis can be utilized in the development of the European maintenance services.
Tämän työn tulokset osoittavat, että siirtyminen vähäpäästöisiin liikkumismuotoihin mahdollistavat huomattavan kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisen. Lisäksi siirtymä mahdollistaa säästöjä energiakustannuksissa ja käytetyssä ajassa. Siirtyminen vähäpäästöisiin liikkumismuotoihin on mahdollinen jo olemassa olevilla teknologioilla. Tämän työn tuloksia voidaan hyödyntää kunnossapitopalveluiden kehityksessä Euroopassa.