Prosessiorientaation omaksuminen pk-yrityksessä
Luoto, Sami (2022)
Diplomityö
Luoto, Sami
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022082956595
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022082956595
Tiivistelmä
Muutoksesta on tullut pysyvä osa yritystoimintaa, ja yritysten on muututtava säilyttääkseen kilpailukykynsä. Tämä diplomityö pyrki tarjoamaan kohdeyritykselle keinot toiminnan tehostamiseen ja pitkän aikavälin kilpailukyvyn saavuttamiseen prosessiorientaation käsitteitä ja työkaluja hyödyntämällä. Samalla työ pyrki toimimaan oppaana muille prosessilähtöistä ajattelua aloittaville pk-yrityksille, sekä tarjoamaan empiirisen esimerkin käytettyjen työkalujen soveltamisesta käytännössä.
Työ ehdotti kolmevaiheista mallia prosessiorientaation lisäämiseksi yrityksessä. Vaihe 1 määritteli liiketoimintaprosessin, prosessijohtamisen ja prosessiorientaation käsitteet, vaihe 2 esitteli menetelmän olemassa olevien liiketoimintaprosessien tunnistamiseen, ja vaihe 3 esitteli PEMM-kypsyysmallin liiketoiminnan suorituskyvyn tason arviointiin.
Teoreettisen tarkastelun jälkeen esiteltyjä työkaluja sovellettiin käytännössä. Kohdeyrityksen toiminnan tunnistettiin koostuvan 6 liiketoimintaprosessista, joista tilauksesta toimitukseen-prosessi sisälsi suurimman osan yrityksen operatiivisesta työstä. Prosessiarkkitehtuurin muodostamisen jälkeen kohdeyrityksen organisaation ja tilauksesta toimitukseen-prosessin kypsyystaso selvitettiin PEMM-mallin avulla.
Kypsyysanalyysin pohjalta kohdeyritykselle muodostettiin etenemissuunnitelma, joka sisälsi käytännön toimenpiteet liiketoiminnan saattamiseen vakaalle ja paremmin suoriutuvalle tasolle. Toimenpiteet sisälsivät muutoksia yrityksen tietojärjestelmiin, yrityskulttuuriin ja organisaatiorakenteeseen. Change has become a permanent part of business and companies must change to remain competitive. This master’s thesis aimed to provide the target company with the means to enhance performance and achieve long-term competitiveness by utilizing the concepts and tools of business process orientation (BPO). Simultaneously, the thesis aimed to work as a guide for other SMEs pursuing BPO, as well as to offer an empirical example for utilizing the tools in practice.
The thesis proposed a 3-stage model for increasing BPO in a company. Stage 1 defined the concepts of business process (BP), business process management (BPM), and BPO. Stage 2 introduced a method for identifying existing BPs, and step 3 introduced the PEMM maturity model for assessing the level of business performance.
After theoretical review, the suggested tools were utilized in practice. The operations of the target company were identified as consisting of 6 business processes, of which the order-to-delivery process contained the majority of the company's operations. After forming the process architecture, the maturity levels of the company's organization and order-to-delivery process were determined with the PEMM model.
Based on the maturity analysis a road map was formed for the company, which included practical measures for achieving a stable and better performing level of operation. The measures included changes to the company's IT systems, culture, and organizational structure.
Työ ehdotti kolmevaiheista mallia prosessiorientaation lisäämiseksi yrityksessä. Vaihe 1 määritteli liiketoimintaprosessin, prosessijohtamisen ja prosessiorientaation käsitteet, vaihe 2 esitteli menetelmän olemassa olevien liiketoimintaprosessien tunnistamiseen, ja vaihe 3 esitteli PEMM-kypsyysmallin liiketoiminnan suorituskyvyn tason arviointiin.
Teoreettisen tarkastelun jälkeen esiteltyjä työkaluja sovellettiin käytännössä. Kohdeyrityksen toiminnan tunnistettiin koostuvan 6 liiketoimintaprosessista, joista tilauksesta toimitukseen-prosessi sisälsi suurimman osan yrityksen operatiivisesta työstä. Prosessiarkkitehtuurin muodostamisen jälkeen kohdeyrityksen organisaation ja tilauksesta toimitukseen-prosessin kypsyystaso selvitettiin PEMM-mallin avulla.
Kypsyysanalyysin pohjalta kohdeyritykselle muodostettiin etenemissuunnitelma, joka sisälsi käytännön toimenpiteet liiketoiminnan saattamiseen vakaalle ja paremmin suoriutuvalle tasolle. Toimenpiteet sisälsivät muutoksia yrityksen tietojärjestelmiin, yrityskulttuuriin ja organisaatiorakenteeseen.
The thesis proposed a 3-stage model for increasing BPO in a company. Stage 1 defined the concepts of business process (BP), business process management (BPM), and BPO. Stage 2 introduced a method for identifying existing BPs, and step 3 introduced the PEMM maturity model for assessing the level of business performance.
After theoretical review, the suggested tools were utilized in practice. The operations of the target company were identified as consisting of 6 business processes, of which the order-to-delivery process contained the majority of the company's operations. After forming the process architecture, the maturity levels of the company's organization and order-to-delivery process were determined with the PEMM model.
Based on the maturity analysis a road map was formed for the company, which included practical measures for achieving a stable and better performing level of operation. The measures included changes to the company's IT systems, culture, and organizational structure.