Datan ja intuition hyödyntäminen yrityksen strategisessa päätöksenteossa
Rauha, Satu (2022)
Pro gradu -tutkielma
Rauha, Satu
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022082956578
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022082956578
Tiivistelmä
Teknologinen kehitys viime vuosikymmenten aikana on tuonut mukanaan uusia mahdollisuuksia yritysten strategiseen päätöksentekoon. Datan räjähdysmäinen kasvu ja analytiikkatyökalujen kehittyminen ovat mahdollistaneet datan paremman hyödynnettävyyden esimerkiksi erilaisten ennusteiden ja skenaarioiden muodossa. Nykyinen digitaalinen, globaali ja verkostoitunut markkina edellyttää yrityksiltä joustavuutta ja dynaamisuutta kilpailussa me-estymiseen. Yllättävät tapahtumat maailmassa, kuten viimeisin covid-19 pandemia on osoittanut, kasvattavat epävarmuutta myös liiketoiminnassa, jolloin dynaamisuus ja nopeus strategian osalta tuo yritystoiminnalle paremmat mahdollisuudet menestymiseen.
Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena on löytää keinoja millä tavoin data-analytiikkaa ja intuitiota yhdessä voidaan hyödyntää yrityksen strategisessa päätöksenteossa. Tämä mahdollistaa strategiseen päätöksentekoon joustavuutta, dynaamisuutta ja nopeutta. Aikaisemman kirjallisuuden perusteella on tarkoitus taustoittaa data-analytiikan ja intuition hyviä ja huonoja puolia strategisen päätöksenteon kannalta. Tapaustutkimus toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja tutkimusaineistoa analysoitiin temaattisella koodauksella sekä tulkintaan käytettiin abduktiivista lähestymistapaa.
Tämä tutkimus osoitti, strategisten päätösten ollessa yritykselle epätyypillisiä, monimutkaisia ja niillä voi olla pitkäkestoisia vaikutuksia, että data-analytiikalla sekä intuitiolla on molemmilla oma tärkeä roolinsa päätöksenteossa. Tämän tutkimus osoitti, että intuitiota ja data-analytiikkaa käytetään jokaisessa strategisessa päätöksessä. Data-analytiikka antaa varmuutta päätöksenteolle ja intuitiolla voi validoida data-analytiikan tuloksia. Intuitio myös mahdollistaa luovuuden ja innovoinnin käyttämisen sekä nopeuttaa ja joustavoittaa strategi-sen päätöksenteon prosessia. Technological development during past few decades has brought new possibilities to the strategic decision-making of a firm. The explosive growth of data and the development of analytic tools have enabled better utilization of data, for example in the form of various forecasts and scenarios. The current digital, global and networked market requires flexibility and dynamism from companies to succeed in the competition. Surprising events in the world, as the latest covid-19 pandemic has shown, increase uncertainty in business as well, in which case dynamism and speed in terms of strategy gives business operations better opportunities for success.
The goal of this qualitative research is to find ways in which data analytics and intuition can be utilized together in the company's strategic decision-making. This enables flexibility, dynamism and speed for strategic decision-making. Based on previous literature, the purpose is to find and describe the benefits and challenges of data analytics and intuition in terms of strategic decision-making. The case study was carried out as semi-structured thematic interviews and the research material was analyzed with thematic coding and an abductive approach was used for interpretation.
This study showed that when strategic decisions are atypical for a company, complex and can have long-lasting effects, both data analytics and intuition have their own important role in decision-making. According to this research, intuition and data analytics are used in every strategic decision. Data analytics gives certainty to decision-making and with intuition the results of data analytics can be validated. Intuition also enables the use of creativity and innovation and enable strategic decision-making process faster and more flexible.
Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena on löytää keinoja millä tavoin data-analytiikkaa ja intuitiota yhdessä voidaan hyödyntää yrityksen strategisessa päätöksenteossa. Tämä mahdollistaa strategiseen päätöksentekoon joustavuutta, dynaamisuutta ja nopeutta. Aikaisemman kirjallisuuden perusteella on tarkoitus taustoittaa data-analytiikan ja intuition hyviä ja huonoja puolia strategisen päätöksenteon kannalta. Tapaustutkimus toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja tutkimusaineistoa analysoitiin temaattisella koodauksella sekä tulkintaan käytettiin abduktiivista lähestymistapaa.
Tämä tutkimus osoitti, strategisten päätösten ollessa yritykselle epätyypillisiä, monimutkaisia ja niillä voi olla pitkäkestoisia vaikutuksia, että data-analytiikalla sekä intuitiolla on molemmilla oma tärkeä roolinsa päätöksenteossa. Tämän tutkimus osoitti, että intuitiota ja data-analytiikkaa käytetään jokaisessa strategisessa päätöksessä. Data-analytiikka antaa varmuutta päätöksenteolle ja intuitiolla voi validoida data-analytiikan tuloksia. Intuitio myös mahdollistaa luovuuden ja innovoinnin käyttämisen sekä nopeuttaa ja joustavoittaa strategi-sen päätöksenteon prosessia.
The goal of this qualitative research is to find ways in which data analytics and intuition can be utilized together in the company's strategic decision-making. This enables flexibility, dynamism and speed for strategic decision-making. Based on previous literature, the purpose is to find and describe the benefits and challenges of data analytics and intuition in terms of strategic decision-making. The case study was carried out as semi-structured thematic interviews and the research material was analyzed with thematic coding and an abductive approach was used for interpretation.
This study showed that when strategic decisions are atypical for a company, complex and can have long-lasting effects, both data analytics and intuition have their own important role in decision-making. According to this research, intuition and data analytics are used in every strategic decision. Data analytics gives certainty to decision-making and with intuition the results of data analytics can be validated. Intuition also enables the use of creativity and innovation and enable strategic decision-making process faster and more flexible.