Itseohjautuvuuden ja jaetun johtajuuden käytännöt virtuaalisessa toimintaympäristössä : uusien työntekijöiden kokemus asiantuntijaorganisaatiossa
Huttunen, Mikko (2022)
Pro gradu -tutkielma
Huttunen, Mikko
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022080552895
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022080552895
Tiivistelmä
Organisaatioiden perusluonne on muuttumassa nopeasti, kun tietoa jaetaan yli organisaatiorajojen ja kun globalisaatio ja digitalisaatio asettavat vaatimuksia hajaantuneelle yhteistyölle. Pyrkimys osallistavaan, joustavaan ja omaehtoiseen työhön on johtanut itseohjautuviin tiimeihin, joilla voidaan vastata niin organisaatioiden kuin yksilöidenkin tarpeisiin. Pandemia on ajanut myös julkisyhteisöt uuteen normaaliin ja edellyttänyt niiltä yhteistyöhön pohjautuvaa ja verkostoitunutta johtajuutta uusien haasteiden edessä. Julkisyhteisöjen työntekijöiltä vaaditaan uudenlaista tapaa työn tekemiseen ja niiden johtajilta jatkuvaa koordinointi- ja reaktiokykyä.
Kirjallisuudessa todetaan itseohjautuvuuden ja jaetun johtajuuden linkittyvän toisiinsa. Tutkielmassa käsitellään näitä rakenteita virtuaalisessa toimintaympäristössä uusien työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään sitä, miten itseohjautuvuuden ja jaetun johtajuuden käytännöt näyttäytyvät organisaation toiminnassa täysin virtuaalisesti työskentelevien, uusien työntekijöiden kokemuksen perusteella. Empiirinen tutkimus tehtiin laadullisena tapaustutkimuksena ja toteutettiin kohdeorganisaatiossa teemahaastatteluin.
Tutkimuksen perusteella voi todeta, että haastateltavat kokivat työssään omaehtoisuuden ja kyvykkyyden tunnetta mutta yhteisöllisyyden rakentumisen kannalta virtuaalinen ympäristö koettiin haasteelliseksi. Kokemus organisaatiotason yhteisestä merkityksestä toimi vahvana taustatekijänä. Lisäksi kollegoiden asiantuntijuutta, tiimien avointa ilmapiiriä ja avun saamista arvostettiin. Virtuaalisen toimintaympäristön todettiin kuitenkin hankaloittavan tiedon jakamista ja luottamuksen rakentumista. Yleisesti virtuaalisesti tapahtuneen perehdytyksen ja virtuaalityön järjestämisen organisaatiossa koettiin onnistuneen hyvin. The basic nature of organizations is changing rapidly as information is shared across organizational boundaries while globalization and digitalization set requirements for scattered collaboration. Efforts engaging in participatory, flexible and independent work have led to self-directed teams responding to the needs of both organizations and individuals. The pandemic has also pushed public authorities to a new standard and required them to introduce co-operative and networked based leadership in the face of new challenges. Public sector employees are required to exercise new ways of working, and the managers are expected to have skills and the ability to coordinate and act proactively.
Literature distinguishes the connection between self-determination and shared leadership. The aim of this thesis is to discuss these constructs in virtual business environment from the perspective of new employees. The purpose is to gain insight in how practices of self-determination and shared leadership are experienced by the new employees who have been working fully virtually. Empirical study was carried out by case study and theme interviews.
The results show that the new employees experienced a sense of autonomy and competence in their work. However, the virtual business environment was found challenging for proper development of the sense of community. The organizational level common meaning was perceived as a strong driver on the background. Additionally, the expertise of co-workers, genuine team atmosphere and help from colleagues were appreciated. Nevertheless, virtual business environment was perceived to slow down knowledge sharing and trust building. In general, the opinion was that the orientation process and virtual work arrangements were implemented well in the organization.
Kirjallisuudessa todetaan itseohjautuvuuden ja jaetun johtajuuden linkittyvän toisiinsa. Tutkielmassa käsitellään näitä rakenteita virtuaalisessa toimintaympäristössä uusien työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään sitä, miten itseohjautuvuuden ja jaetun johtajuuden käytännöt näyttäytyvät organisaation toiminnassa täysin virtuaalisesti työskentelevien, uusien työntekijöiden kokemuksen perusteella. Empiirinen tutkimus tehtiin laadullisena tapaustutkimuksena ja toteutettiin kohdeorganisaatiossa teemahaastatteluin.
Tutkimuksen perusteella voi todeta, että haastateltavat kokivat työssään omaehtoisuuden ja kyvykkyyden tunnetta mutta yhteisöllisyyden rakentumisen kannalta virtuaalinen ympäristö koettiin haasteelliseksi. Kokemus organisaatiotason yhteisestä merkityksestä toimi vahvana taustatekijänä. Lisäksi kollegoiden asiantuntijuutta, tiimien avointa ilmapiiriä ja avun saamista arvostettiin. Virtuaalisen toimintaympäristön todettiin kuitenkin hankaloittavan tiedon jakamista ja luottamuksen rakentumista. Yleisesti virtuaalisesti tapahtuneen perehdytyksen ja virtuaalityön järjestämisen organisaatiossa koettiin onnistuneen hyvin.
Literature distinguishes the connection between self-determination and shared leadership. The aim of this thesis is to discuss these constructs in virtual business environment from the perspective of new employees. The purpose is to gain insight in how practices of self-determination and shared leadership are experienced by the new employees who have been working fully virtually. Empirical study was carried out by case study and theme interviews.
The results show that the new employees experienced a sense of autonomy and competence in their work. However, the virtual business environment was found challenging for proper development of the sense of community. The organizational level common meaning was perceived as a strong driver on the background. Additionally, the expertise of co-workers, genuine team atmosphere and help from colleagues were appreciated. Nevertheless, virtual business environment was perceived to slow down knowledge sharing and trust building. In general, the opinion was that the orientation process and virtual work arrangements were implemented well in the organization.