Euroopan suurimpien lentoyhtiöiden strategiset toimenpiteet COVID-19-pandemian aikana
Vartiainen, Taru (2022)
Pro gradu -tutkielma
Vartiainen, Taru
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062047916
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062047916
Tiivistelmä
Maailmantalous on riippuvainen lentoliikenteestä, joka mahdollistaa tavaroiden ja ihmisten liikkumisen ympäri maailman. Koronaviruspandemia vaikutti toimialaan enemmän kuin mikään muu kriisi sitten toisen maailmansodan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia strategisia toimenpiteitä kymmenen Euroopan suurinta lentoyhtiötä tekivät COVID-19-pandemian aikana. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen tutkimusaineistona lentoyhtiöiden vuosien 2020 ja 2021 vuosikertomuksia. Aineiston analysoinnissa on käytetty abduktiivista sisällönanalyysiä. Tutkimusta ohjaavana teoreettisena viitekehyksenä on käytetty strategisten toimien jaottelua säästötoimenpiteisiin, liiketoiminnan jatkamiseen, innovointiin ja liiketoiminnan lopettamiseen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kaikki lentoyhtiöt yhdistelivät säästötoimiin, liiketoiminnan jatkamiseen ja innovointiin liittyviä toimenpiteitä. Tehtyjä toimenpiteitä on ohjannut niiden välttämättömyys yhtiön toiminnan jatkuvuuden kannalta, koska tutkimustulosten mukaan säästötoimenpiteet ja liiketoiminnan jatkamiseen liittyvät toimenpiteet olivat yleisimpiä. Innovointitoimia havaittiin huomattavasti vähemmän kuin edellä mainittuja toimia ja liiketoiminnan lopettamiseen liittyviä toimia oli tehnyt ainoastaan neljä yhtiötä. Tutkimuksessa havaittuja eroja yhtiöiden välillä voidaan joissain tapauksissa selittää erolla liiketoimintamalleissa ja omistuspohjassa. Resursseja vaativa innovointi oli huomattavasti harvinaisempaa halpalentoyhtiöillä ja valtion lainarahoituksen neuvottelu vaikutti vuosikertomuksista havainnoiden yksinkertaisemmalta prosessilta osin valtion omistamilla yhtiöillä. The world economy is dependent on air transport, which allows goods and people to move around the world. The corona virus pandemic affected the industry more than any other crisis since World War II. The purpose of this study is to find out what strategic measures were taken by the ten largest airlines in Europe during the COVID-19 pandemic. The study has been carried out as a qualitative study, using the airlines' 2020 and 2021 annual reports as research material. Abductive content analysis has been used to analyze the data. The research is guided by the theoretical framework of four strategic measures which are retrenchment, persevering, innovating and exit.
The results of the study show that all airlines used measures related to retrenchment, persevering and innovating. The used measures have been guided by their necessity for the continuity of the company's operations, as the research results show that retrenchment and persevering measures were the most common. Significantly fewer innovating measures were made, and only four companies used exit related measures. The noticed differences between the companies can in some cases be explained by the difference in business models and ownership. Resource intensive innovating was much more uncommon for low-cost airlines, and the negotiation process of loan financing from government appeared to be a simpler process for partly state-owned companies.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kaikki lentoyhtiöt yhdistelivät säästötoimiin, liiketoiminnan jatkamiseen ja innovointiin liittyviä toimenpiteitä. Tehtyjä toimenpiteitä on ohjannut niiden välttämättömyys yhtiön toiminnan jatkuvuuden kannalta, koska tutkimustulosten mukaan säästötoimenpiteet ja liiketoiminnan jatkamiseen liittyvät toimenpiteet olivat yleisimpiä. Innovointitoimia havaittiin huomattavasti vähemmän kuin edellä mainittuja toimia ja liiketoiminnan lopettamiseen liittyviä toimia oli tehnyt ainoastaan neljä yhtiötä. Tutkimuksessa havaittuja eroja yhtiöiden välillä voidaan joissain tapauksissa selittää erolla liiketoimintamalleissa ja omistuspohjassa. Resursseja vaativa innovointi oli huomattavasti harvinaisempaa halpalentoyhtiöillä ja valtion lainarahoituksen neuvottelu vaikutti vuosikertomuksista havainnoiden yksinkertaisemmalta prosessilta osin valtion omistamilla yhtiöillä.
The results of the study show that all airlines used measures related to retrenchment, persevering and innovating. The used measures have been guided by their necessity for the continuity of the company's operations, as the research results show that retrenchment and persevering measures were the most common. Significantly fewer innovating measures were made, and only four companies used exit related measures. The noticed differences between the companies can in some cases be explained by the difference in business models and ownership. Resource intensive innovating was much more uncommon for low-cost airlines, and the negotiation process of loan financing from government appeared to be a simpler process for partly state-owned companies.