Organisaatiokulttuurin huomioon ottaminen organisaatiomuutoksen suunnittelussa
Qvick, Kim (2022)
Huom!
Sisältö avataan julkiseksi: 01.06.2024
Sisältö avataan julkiseksi: 01.06.2024
Diplomityö
Qvick, Kim
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060342786
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060342786
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin kohdeyrityksen organisaatiokulttuuria ja sen vaikutusta kohdeyrityksessä suunniteltuun mahdolliseen myynnin organisaatiomuutokseen. Tavoitteena oli tunnistaa muutoksen onnistumisen kannalta merkitykselliset mahdolliset organisaatiokulttuuriset haasteet. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jonka aikana myynnin esimiehiä osallistettiin muutoksen suunnittelun erivaiheisiin ja heitä haastateltiin kahdenkeskisissä teemahaastatteluissa. Haastatteluiden avulla kerätty aineisto paljasti myynnin esimiesten olevan huomattavasti epäileväisempiä organisaatiomuutosta kohtaan, kuin mitä ennen haastatteluja toteutetuissa yhteisissä workshopeissa oli käynyt ilmi.
Organisaatiokulttuurisia haasteita nousi esille empiriassa runsaasti. Scheinin ja Hatchin organisaatiokulttuurin mallien mukaisesti näitä havaintoja luokiteltiin artefakteiksi, arvoiksi, olettamuksiksi ja symboleiksi. Suurin osa havainnoista liittyivät arvoihin ja olettamuksiin. Useimmat havainnot olivat verrattain perinteisiä muutosvastarintaan liittyviä seikkoja. Tutkimuksen avulla kohdeyritys otti kyseisessä organisaatiomuutoshankkeessa ja sen suunnittelussa aimoharppauksen eteenpäin ja diplomityöntekijän täytyikin puolessa välissä matkaa kiristää tahtia.
Tutkimuksen aihe oli erittäin käytännönläheinen. Toimeksiantajalle tulokset ovat merkittäviä. Toimintatutkimuksen syklisyyden ja käytännönläheisyyden vuoksi osa tutkimuksen aikana havaituista asioista on ehditty jo hyödyntämään kohdeyrityksessä. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin se, että tämän diplomityön myötä toimeksiantaja on tämän organisaatiomuutossuunnitelman osalta huomattavasti lähtötilannetta pidemmällä ja uutta ymmärrystä on karttunut.
Toimintatutkimuksen tuotoksena syntynyt checklist käsittää viisi seuraavaksi merkityksellistä askelta. Checklistin avulla kohdeyrityksen on mahdollista viedä muutosta eteenpäin suunnitelmallisesti. This work examined the target company's organizational culture and its impact on the possible and planned change in the sales organization in the target company. The aim was to identify potential organizational cultural challenges relevant to the success of the change project. The research was carried out as action research during which sales managers were involved in the various stages of change planning and were interviewed in bilateral thematic interviews. The data collected through the interviews revealed that sales managers were much more skeptical about the organizational change than had been shown in the joint workshops conducted before the interviews.
Organizational cultural challenges emerged in abundance in empiricism. Following the organizational culture models of Schein and Hatch, these observations were classified as artifacts, values, assumptions, and symbols. Most of the observations were values and assumptions. Most of the findings were relatively traditional aspects of resistance to change. With the help of the study the target company took a real leap forward in the organizational change project and its planning. Thus, the thesis worker had to speed up the research process.
The framework of the study was very practical. The results are significant for the target company. Due to the cyclicality and pragmatism of the action research some of the issues identified during the research have already been utilized in the target company. Albeit, with this thesis, the target company is far beyond the initial situation regarding this organizational change plan, and new understanding has been gained.
The checklist generated as a result of the action research comprises the next five most important steps. Henceforth, the checklist allows the target company to take the change forward systematically.
Organisaatiokulttuurisia haasteita nousi esille empiriassa runsaasti. Scheinin ja Hatchin organisaatiokulttuurin mallien mukaisesti näitä havaintoja luokiteltiin artefakteiksi, arvoiksi, olettamuksiksi ja symboleiksi. Suurin osa havainnoista liittyivät arvoihin ja olettamuksiin. Useimmat havainnot olivat verrattain perinteisiä muutosvastarintaan liittyviä seikkoja. Tutkimuksen avulla kohdeyritys otti kyseisessä organisaatiomuutoshankkeessa ja sen suunnittelussa aimoharppauksen eteenpäin ja diplomityöntekijän täytyikin puolessa välissä matkaa kiristää tahtia.
Tutkimuksen aihe oli erittäin käytännönläheinen. Toimeksiantajalle tulokset ovat merkittäviä. Toimintatutkimuksen syklisyyden ja käytännönläheisyyden vuoksi osa tutkimuksen aikana havaituista asioista on ehditty jo hyödyntämään kohdeyrityksessä. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin se, että tämän diplomityön myötä toimeksiantaja on tämän organisaatiomuutossuunnitelman osalta huomattavasti lähtötilannetta pidemmällä ja uutta ymmärrystä on karttunut.
Toimintatutkimuksen tuotoksena syntynyt checklist käsittää viisi seuraavaksi merkityksellistä askelta. Checklistin avulla kohdeyrityksen on mahdollista viedä muutosta eteenpäin suunnitelmallisesti.
Organizational cultural challenges emerged in abundance in empiricism. Following the organizational culture models of Schein and Hatch, these observations were classified as artifacts, values, assumptions, and symbols. Most of the observations were values and assumptions. Most of the findings were relatively traditional aspects of resistance to change. With the help of the study the target company took a real leap forward in the organizational change project and its planning. Thus, the thesis worker had to speed up the research process.
The framework of the study was very practical. The results are significant for the target company. Due to the cyclicality and pragmatism of the action research some of the issues identified during the research have already been utilized in the target company. Albeit, with this thesis, the target company is far beyond the initial situation regarding this organizational change plan, and new understanding has been gained.
The checklist generated as a result of the action research comprises the next five most important steps. Henceforth, the checklist allows the target company to take the change forward systematically.