Projektien tuki- ja katselmointiprosessin kehittäminen Loviisan voimalaitokselle
Aro, Nina (2022)
Diplomityö
Aro, Nina
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060141703
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060141703
Tiivistelmä
Projektitoiminnassa palkitsevinta on onnistunut projekti. Se vaatii taustalle osaamista, kokemusta, oppien jakamista ja yhteistyötä. Tässä diplomityössä projektin onnistumisen tueksi kehitetään tuki- ja katselmointiprosessi Loviisan voimalaitokselle yhdessä asiakkaiden eli projektien kanssa. Kehitystyön aluksi tehdään nykytilaselvitys sekä palvelun tuottajan että asiakkaan näkökulmista. Lisäksi tehdään benchmarkkaus kahteen yritykseen. Varsinainen kehittämistyö tehdään palvelumuotoilun menetelmällä hyödyntämällä kehittämiskokeiluja.
Tutkimuksellinen kehittämistyö on jaoteltu kaksiosaiseksi, jossa ensimmäinen osa on kirjallisuuskatsaus projektinhallinnan, palvelumuotoilun ja organisaation muuttamisen osa-alueisiin perehtymällä alan kirjallisuuteen ja vertaisarvioituihin artikkeleihin. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on kartoittaa projektinhallinnan kokonaisuus ja haasteet, mukaan luettuna ydinvoimalaitosympäristö. Työn toinen osio on empiirinen kehittämistyö, jossa nykytilaselvityksen jälkeen käynnistettiin käytännön kehittämiskokeilut. Empiirisen osion syventämiseksi tehtiin asiakaskyselyitä ja tukihenkilöiden haastatteluita. Tuki- ja katselmointiprosessi kuvattiin kaavioilla projektivaiheittain, lisäksi prosessin käytännön tueksi laadittiin tarkistuslistat. Työssä laadittiin ehdotus kriteereistä tukihenkilön ja projektien valinnalle. Prosessille laadittiin myös mittarit, jossa hyödynnettiin benchmarkkausta sekä kirjallisuudesta saatuja tietoja. Mittareilla voi jatkossa säätää prosessin toimivuutta ja tehokkuutta.
Kehittämistyön tuloksena saatiin luotua Loviisan voimalaitoksen projektien tuki- ja katselmointiprosessi. Prosessi on selkeä ja laadittujen tarkistuslistojen avulla tuen saa kohdistettua projektin eri vaiheisiin erilaisin painoarvoin, kriittisin vaihe on projektin alussa. Prosessi otettiin käyttöön kehitystyön jälkeen ja sen toimivuudesta pyydettiin palautetta noin 1,5 vuotta käyttöönoton jälkeen. Prosessi koettiin pääosin hyväksi, mutta tarvetta oli projektien syväluotaavampiin katselmointeihin ja säännöllisiin tapaamisiin tukihenkilön ja projektin välillä. Ongelmana havaittiin myös, ettei prosessi täysin ollut päässyt osaksi organisaation toimintaa. Kehitystyötä on tästä hyvä jatkaa. The most rewarding thing about work related projects is seeing them succeed. It requires competence, experience, sharing of knowledge and collaboration. In this thesis, support and review process is developed together with the customers aka projects. In the beginning of the development a present state report will be made from both the provider of services and the customers point of view. In addition, a benchmarking will be made to two different companies. The proper development will be made by applying the service design method by utilising field testing methods.
The developmental research work is divided into two segments, where in the first part is the literature overview of projects management, service design and organisational change by diving into field studies and peer reviewed articles of said field. The goal of the research studies is to map out the entirety of the project management and the challenges including the environment of the nuclear power plant. The other part of the work is empirical developmental work, where the development experiments were taken into action after the present state report. To deepen the empirical part customer surveys were conducted and interviews of support persons were held. The process was represented on charts stage by stage. Also checking lists were made to support the process. During the development work, a proposal was made for the selection criteria for support persons and projects. For the process there was also measuring indicators applied using benchmarking and information collected from literature. Using these indicators adjusting the process operability and efficiency is made possible.
As a result, it was possible to create a project support and review process of Loviisa nuclear power plant. The process is clear and with the checklist it is possible to focus the support to different stages with different emphasis. The most critical part is in the early stages of the project. The process was implemented after the developmental work part and feedback was asked 1,5 years after it is taking into action. The process was generally good but also that more in-depth reviews were needed and regular meetings between the support person and the project. The problem was that the process hadn’t completely been implemented to all parts of the organisation. Development work continues on this.
Tutkimuksellinen kehittämistyö on jaoteltu kaksiosaiseksi, jossa ensimmäinen osa on kirjallisuuskatsaus projektinhallinnan, palvelumuotoilun ja organisaation muuttamisen osa-alueisiin perehtymällä alan kirjallisuuteen ja vertaisarvioituihin artikkeleihin. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on kartoittaa projektinhallinnan kokonaisuus ja haasteet, mukaan luettuna ydinvoimalaitosympäristö. Työn toinen osio on empiirinen kehittämistyö, jossa nykytilaselvityksen jälkeen käynnistettiin käytännön kehittämiskokeilut. Empiirisen osion syventämiseksi tehtiin asiakaskyselyitä ja tukihenkilöiden haastatteluita. Tuki- ja katselmointiprosessi kuvattiin kaavioilla projektivaiheittain, lisäksi prosessin käytännön tueksi laadittiin tarkistuslistat. Työssä laadittiin ehdotus kriteereistä tukihenkilön ja projektien valinnalle. Prosessille laadittiin myös mittarit, jossa hyödynnettiin benchmarkkausta sekä kirjallisuudesta saatuja tietoja. Mittareilla voi jatkossa säätää prosessin toimivuutta ja tehokkuutta.
Kehittämistyön tuloksena saatiin luotua Loviisan voimalaitoksen projektien tuki- ja katselmointiprosessi. Prosessi on selkeä ja laadittujen tarkistuslistojen avulla tuen saa kohdistettua projektin eri vaiheisiin erilaisin painoarvoin, kriittisin vaihe on projektin alussa. Prosessi otettiin käyttöön kehitystyön jälkeen ja sen toimivuudesta pyydettiin palautetta noin 1,5 vuotta käyttöönoton jälkeen. Prosessi koettiin pääosin hyväksi, mutta tarvetta oli projektien syväluotaavampiin katselmointeihin ja säännöllisiin tapaamisiin tukihenkilön ja projektin välillä. Ongelmana havaittiin myös, ettei prosessi täysin ollut päässyt osaksi organisaation toimintaa. Kehitystyötä on tästä hyvä jatkaa.
The developmental research work is divided into two segments, where in the first part is the literature overview of projects management, service design and organisational change by diving into field studies and peer reviewed articles of said field. The goal of the research studies is to map out the entirety of the project management and the challenges including the environment of the nuclear power plant. The other part of the work is empirical developmental work, where the development experiments were taken into action after the present state report. To deepen the empirical part customer surveys were conducted and interviews of support persons were held. The process was represented on charts stage by stage. Also checking lists were made to support the process. During the development work, a proposal was made for the selection criteria for support persons and projects. For the process there was also measuring indicators applied using benchmarking and information collected from literature. Using these indicators adjusting the process operability and efficiency is made possible.
As a result, it was possible to create a project support and review process of Loviisa nuclear power plant. The process is clear and with the checklist it is possible to focus the support to different stages with different emphasis. The most critical part is in the early stages of the project. The process was implemented after the developmental work part and feedback was asked 1,5 years after it is taking into action. The process was generally good but also that more in-depth reviews were needed and regular meetings between the support person and the project. The problem was that the process hadn’t completely been implemented to all parts of the organisation. Development work continues on this.