ADHD-opettajien kokemuksia työstä
Tiitta, Eva (2022-05-13)
ADHD-opettajien kokemuksia työstä
Tiitta, Eva
(13.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052438539
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052438539
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä ADHD-piirteisten opettajien kokemuksiin opettajan työstä. Pyrkimyksenä on selvittää, miten opettajat kokevat ADHD-piirteensä työssä ja millaiset piirteet ovat opettajien kokemusten mukaan hyödyllisiä - sekä millaisista piirteistä opettajat ovat kokeneet työssään haittaa. Selvitän myös, millaisia mahdollisia apukeinoja opettajilla on käytössä haitalliseksi koettujen ADHD-piirteiden kanssa toimimisen helpottamiseksi, sekä millaisia kokemuksia heillä on opettajan työhön kohdistuneista muutoksista.
Keräsin tutkimusaineiston laadullisella menetelmällä, käyttäen aineistonkeruumenetelmänä puolistrukturoituja yksilöhaastatteluja. Haastatteluun osallistui kuusi 26–46-vuotiasta opettajaa, joilla on ADHD-diagnoosi.
Analysoin tutkimustuloksia käyttäen laadullista sisällönanalyysiä. Tavoitteenani oli kuvailla ADHD-piirteisten opettajien kokemuksia ja lisätä ymmärrystä liittyen ADHD-piirteisiin opettajan työssä. Haastateltavien kertomuksissa korostuivat positiiviseksi koetut ADHD-piirteet, jotka nähtiin voimavarana työssä. Haastateltavat olivat oppineet kompensoimaan haitalliseksi koettuja ADHD-piirteitä erilaisin itse kehitetyin apukeinoin. Tästä syystä haitalliseksi koetuista ADHD-piirteistä näytti olevan opettajan työssä vain lievää haittaa. Muuttuneet työolot opettajan työssä eivät vaikuttaneet merkittävästi haastateltavien kokemuksiin opettajan työstä, mutta opetussuunnitelmauudistukseen liittyen haastateltavat mainitsivat muutamia heitä kuormittavia tekijöitä. Haastatteluissa nousi esiin opettajien toive siitä, että opettajien yksilöllisistä erityispiirteistä keskusteltaisiin enemmän.
Keräsin tutkimusaineiston laadullisella menetelmällä, käyttäen aineistonkeruumenetelmänä puolistrukturoituja yksilöhaastatteluja. Haastatteluun osallistui kuusi 26–46-vuotiasta opettajaa, joilla on ADHD-diagnoosi.
Analysoin tutkimustuloksia käyttäen laadullista sisällönanalyysiä. Tavoitteenani oli kuvailla ADHD-piirteisten opettajien kokemuksia ja lisätä ymmärrystä liittyen ADHD-piirteisiin opettajan työssä. Haastateltavien kertomuksissa korostuivat positiiviseksi koetut ADHD-piirteet, jotka nähtiin voimavarana työssä. Haastateltavat olivat oppineet kompensoimaan haitalliseksi koettuja ADHD-piirteitä erilaisin itse kehitetyin apukeinoin. Tästä syystä haitalliseksi koetuista ADHD-piirteistä näytti olevan opettajan työssä vain lievää haittaa. Muuttuneet työolot opettajan työssä eivät vaikuttaneet merkittävästi haastateltavien kokemuksiin opettajan työstä, mutta opetussuunnitelmauudistukseen liittyen haastateltavat mainitsivat muutamia heitä kuormittavia tekijöitä. Haastatteluissa nousi esiin opettajien toive siitä, että opettajien yksilöllisistä erityispiirteistä keskusteltaisiin enemmän.