Vastuullisuus yrityksen toimittajavalinnassa
Eskola, Erika (2022)
Kandidaatintutkielma
Eskola, Erika
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051936936
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051936936
Tiivistelmä
Kuluttajien tietoisuuden kasvaessa yrityksissä on alettu panostamaan entistä enemmän vastuullisuuteen. Yrityksen vastuullisuuteen sisältyy myös sen koko hankintaketju, jossa toimittaja on ketjun ensimmäinen ja tärkein osa. Tämän takia toimittajavalinnalla on merkittävä rooli vastuullisessa hankintaketjussa. Tämän kandidaatintutkielman aiheena on vastuullisuus yrityksen toimittajavalinnassa. Tutkimuksessa selvitettiin vastuullisen toimittavalinnan kriteereitä ja kriteereiden mukaisen toiminnan varmentamista, sekä näiden toimintojen kehittämistä kohdeyrityksessä. Lisäksi selvitettiin niitä ajureita, jotka ohjaavat vastuullisen toiminnan kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla kahdelta kohdeyrityksen työntekijältä. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Tulokset osoittavat, että toimittajan valintakriteeristössä korostuu vastuullisuuden taloudellinen ulottuvuus. Toimittajien vastuullisuutta varmennetaan sitouttamalla toimittaja yrityksen eettiseen ohjeistoon eli code of conductiin, mittaroimalla toimittajia sekä jatkuvalla varmentamisella tiiviin yhteydenpidon ja kyselemisen kautta. Vastuullisen toiminnan kehittämisen tärkeimpinä ajureina ovat paine useilta sidosryhmiltä sekä pian voimaan tuleva CSRD-direktiivi. Toimittajavalinnan kehittäminen vastuullisemmaksi vaatii tarkemman kriteeristön ja mittareiden luomisen, jossa otetaan huomioon lain edellyttämää minimiä laajemmin myös vastuullisuuden sosiaaliset ja ympäristölliset ulottuvuudet. Lisäksi siinä korostuvat yhteistyön ja toimittajan paineistamisen merkitys sekä vastuullisuuden teeman sitouttaminen jokapäiväiseen tekemiseen. As consumer awareness grows, companies have begun to invest more in sustainability. A company’s sustainability also includes its entire supply chain, in which the supplier is the first and most important part of the chain. Thus, supplier selection has a significant role in a sustainable supply chain. The subject of this bachelor's thesis is sustainability in a company's supplier selection. The study examined the criteria for sustainable supplier selection and how to ensure the criteria-based actions, as well as the development of these actions in the case company. In addition, the drivers that guide the development of sustainable operations were identified.
The study was conducted as a qualitative case study. The material was collected through a semi-structured interview given by two employees of the case company. The interview material was analyzed using a content analysis method. The results show that the economic dimension of sustainability is emphasized in the supplier selection criteria. The sustainability of suppliers is ensured by committing the supplier to the company's code of conduct, by measuring suppliers, and by continuous close communication and inquiries. The main drivers of development are stakeholder pressure from several stakeholders and the soon-to-be-entered CSRD directive. Developing supplier selection to be more sustainable requires the creation of more precise criteria and indicators that also consider the social and environmental dimensions of sustainability more comprehensively than the minimum required by law. In addition, the importance of co-operation and pressuring the supplier is emphasized, as well as adapting the theme of sustainability in everyday work.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla kahdelta kohdeyrityksen työntekijältä. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Tulokset osoittavat, että toimittajan valintakriteeristössä korostuu vastuullisuuden taloudellinen ulottuvuus. Toimittajien vastuullisuutta varmennetaan sitouttamalla toimittaja yrityksen eettiseen ohjeistoon eli code of conductiin, mittaroimalla toimittajia sekä jatkuvalla varmentamisella tiiviin yhteydenpidon ja kyselemisen kautta. Vastuullisen toiminnan kehittämisen tärkeimpinä ajureina ovat paine useilta sidosryhmiltä sekä pian voimaan tuleva CSRD-direktiivi. Toimittajavalinnan kehittäminen vastuullisemmaksi vaatii tarkemman kriteeristön ja mittareiden luomisen, jossa otetaan huomioon lain edellyttämää minimiä laajemmin myös vastuullisuuden sosiaaliset ja ympäristölliset ulottuvuudet. Lisäksi siinä korostuvat yhteistyön ja toimittajan paineistamisen merkitys sekä vastuullisuuden teeman sitouttaminen jokapäiväiseen tekemiseen.
The study was conducted as a qualitative case study. The material was collected through a semi-structured interview given by two employees of the case company. The interview material was analyzed using a content analysis method. The results show that the economic dimension of sustainability is emphasized in the supplier selection criteria. The sustainability of suppliers is ensured by committing the supplier to the company's code of conduct, by measuring suppliers, and by continuous close communication and inquiries. The main drivers of development are stakeholder pressure from several stakeholders and the soon-to-be-entered CSRD directive. Developing supplier selection to be more sustainable requires the creation of more precise criteria and indicators that also consider the social and environmental dimensions of sustainability more comprehensively than the minimum required by law. In addition, the importance of co-operation and pressuring the supplier is emphasized, as well as adapting the theme of sustainability in everyday work.