A cross-country comparative study on the role of attitudes of entrepreneurs influencing the likeliness of a firm to internationalise
Kekäläinen, Hanna (2022)
Pro gradu -tutkielma
Kekäläinen, Hanna
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051936929
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051936929
Tiivistelmä
This qualitative study, conducted as semi-structured interviews, studies the entrepreneur attitudes and their impact on internationalisation ambitions. The thesis investigates two main research questions. The first one is: how the attitudes of entrepreneurs in different countries are connected to the firm's likeliness for international orientation. The main internationalisation theories, including the Uppsala model, Network model and International New Ventures, are covered. Additionally, the leading social psychology theory regarding attitudes by Eagly and Chaiken is covered. The second research question is: what are the main social and cognitive biases influencing the likeliness to internationalise. Here the theory on cognitive biases by Tversky and Kahneman is used as a basis for analysis. As the study is conducted among Finnish and Estonian entrepreneurs, it also considers differences in the attitudes of entrepreneurs in these countries. The study was conducted among four entrepreneurs from Finland and Estonia. The study aims to provide indications about the main differences in attitudes that act as fundamental factors for and against the likeliness of internationalisation. Furthermore, the main similarities and differences between the countries in question are addressed. The study encourages entrepreneurs to pay attention to their possible social and cognitive biases and consider how to overcome them. The results indicate that a favourable attitude towards risk-taking and challenges and a high international orientation of an entrepreneur are connected to a likeliness for a firm to internationalise. Moreover, the results indicate that common biases among the entrepreneurs in Estonia are the overconfidence bias and the planning fallacy. In contrast, the most common bias in Finland is the status quo bias. The overconfidence bias may cause entrepreneurs to engage in hazardous decision-making behaviours, whereas the status quo bias may prevent progress by settling for the current state. Instead, the planning fallacy may cause us to underestimate the time or resources required to create something. No major social biases having a negative impact on internationalisation were recognised. The main limitation of the study is the limited number of interviews, and further research on the topic is needed. No generalised conclusions are presented based on this thesis but indications for future research. Tämä puolistrukturoituina teemahaastatteluina toteutettu laadullinen tutkimus tutkii yrittäjän asenteita ja niiden vaikutuksia kansainvälistymistavoitteisiin. Tutkielmassa tarkastellaan kahta päätutkimuskysymystä. Ensimmäinen on: kuinka yrittäjien asenteet eri maissa yhdistyvät yrityksen todennäköisyyteen kansainväliseen suuntautumiseen. Tärkeimmät kansainvälistymisteoriat, mukaan lukien Uppsalan malli, verkostomalli ja nopeasti kansainvälistyvien yritysten malli (International New Ventures, INV) käydään läpi. Lisäksi käsitellään Eaglyn ja Chaikenin johtavaa sosiaalipsykologian teoriaa asenteista. Toinen tutkimuskysymys on: mitkä ovat yrittäjien tärkeimmät sosiaaliset ja kognitiiviset vinoumat, jotka vaikuttavat yrityksen todennäköisyyteen kansainvälistyä. Tässä analyysin perustana käytetään Tverskyn ja Kahnemanin kognitiivisten vinoumien teoriaa. Koska tutkimus tehdään Suomessa ja Virossa toimivien yrittäjien parissa, se ottaa huomioon erot maiden välillä. Tutkimuksessa teemahaastateltiin neljää yrittäjää Suomesta ja Virosta. Tutkimuksen tavoitteena on antaa viitteitä tärkeimmistä eroista asenteissa, jotka toimivat perustekijöinä kansainvälistymisen todennäköisyyden puolesta ja sitä vastaan. Tutkimus rohkaisee yrittäjiä kiinnittämään huomiota mahdollisiin sosiaalisiin ja kognitiivisiin vinoumiin ajattelussaan ja pohtimaan, kuinka niiden vaikutuksen voisi tunnistaa ja ehkäistä. Tulokset osoittavat, että yrittäjän myönteinen asenne riskinottoa ja haasteita kohtaan sekä henkilökohtainen kansainvälinen suuntautuminen liittyvät yrityksen kansainvälistymisen todennäköisyyteen. Lisäksi tulokset osoittavat, että Virossa yrittäjien yleisimpiä ajatusvinoumia ovat yliluottamusharha sekä suunnitteluvinouma. Sen sijaan yleisin vinouma Suomessa on status quo -vinouma. Liiallinen yliluottamusharha voi edistää yrittäjien haitallista päätöksentekokäyttäytymistä, kun taas status quo -vinouma voi olla esteenä edistykselle nykytilaan tyytymisen vuoksi. Suunnitteluvinouma voi saada yrittäjät aliarvioimaan resursseja, jotka tarvitaan jonkin asian luomiseen. Merkittäviä kansainvälistymiseen negatiivisesti vaikuttavia sosiaalisia vinoumia tai ennakkoluuloja ei tunnistettu. Tutkimuksen merkittävin rajoitus on tutkitun haastatteluaineiston rajallinen määrä. Lisätutkimus on tarpeen. Tämän opinnäytetyön perusteella ei esitetä yleispäteviä johtopäätöksiä, vaan ainoastaan viitteitä tulevaa tutkimusta varten.