Key changes of the 5th EU AML directive and its effects on the Finnish banking sector
Rönkkö, Joni (2022)
Pro gradu -tutkielma
Rönkkö, Joni
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042530181
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042530181
Tiivistelmä
European Union published its latest 5th anti-money laundering directive in 2018 which had to be implemented into the national legislation by January 10, 2020. This thesis aims to give a view on anti-money laundering and regulation related to anti-money laundering in Finland by examining the key changes of the new 5th European Union anti-money laundering directive, the key reasons behind adopting the new directive, and the effects of the new directive on the Finnish banking sector.
The research was carried out as qualitative research using literature review, content analysis, and semi-structured interviews with experts. The qualitative analysis is based on content analysis on the 5th directive as well as two one-to-one interviews held with experts working with anti-money laundering related matters in a bank operating in Finland.
From the previous literature we can see that the new directive has not been, so far, studied very much. This is because the 5th European anti-money laundering directive is rather new. The findings of this study suggest that there are six key changes compared to the previous legislation. The key reasons for adopting the new directive have been the development in technology and payment services, increasing transparency, and the harmonization of national legislation within the European Union as well as amending the shortcomings of the previous legislation. Effects on banking industry have been rather insignificant and not as influential as was expected and even feared by some market actors. Key changes affecting banks have been the creation of a national beneficial owner register, bank and payment account monitoring system, and the introduction of enhanced due diligence measures related to high-risk countries. Main effect has been implementation phase, when new systems and processes had to be created, but the overall effect of the directive has been small. Euroopan unioni julkaisi viimeisimmän viidennen rahanpesudirektiivin vuonna 2018 ja tämän tuli olla sisällytetty kansalliseen lainasäädäntöön viimeistään 10.1.2020. Tämä tutkielma pyrkii antamaan kuvan rahanpesun estämisestä ja siihen liittyvästä lainsäädännöstä Suomessa. Tämä toteutetaan tarkastelemalla Euroopan unionin viidennen rahanpesudirektiivin keskeisiä uudistuksia, pääasiallisia syitä uuden direktiivin käyttöönotolle sekä uuden direktiivin vaikutuksia suomalaisella pankkisektorilla.
Tutkielma tehtiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen kirjallisuuskatsausta, sisällönanalyysiä sekä puolistrukturoituja haastatteluita. Tutkimuksen laadullinen analyysi perustuu sisällönanalyysiin viidennestä direktiivistä sekä haastatteluihin, jotka toteutettiin kahden rahanpesun estämisen parissa työskentelevän ammattilaisen kanssa.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella voidaan sanoa, että aiheesta ei ole runsaasti aikaisempaa laajempaa tutkimusta. Tulosten perusteella direktiivi sisältää kuusi keskeistä muutosta aikaisempaan sääntelyyn verrattuna. Pääasialliset syyt uuden direktiivin taustalla liittyvät teknologian ja maksupalveluiden kehitykseen, läpinäkyvyyden lisäämiseen, aiemman direktiivin puutteiden korjaamiseen sekä kansallisten toimintatapojen harmonisointiin. Eniten pankkeihin vaikuttaneet muutokset ovat olleet kansallisen rekisterin luominen tosiasiallisista edunsaajista, pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmän luominen sekä korkeariskisiin maihin liittyvien tehostetun valvonnan toimenpiteiden esittely. Merkittävin vaikutus pankeille on ollut täytäntöönpanovaiheessa, kun uusia prosesseja ja järjestelmiä on pitänyt luoda, mutta direktiivin kokonaisvaikutus on jäänyt odotettua pienemmäksi.
The research was carried out as qualitative research using literature review, content analysis, and semi-structured interviews with experts. The qualitative analysis is based on content analysis on the 5th directive as well as two one-to-one interviews held with experts working with anti-money laundering related matters in a bank operating in Finland.
From the previous literature we can see that the new directive has not been, so far, studied very much. This is because the 5th European anti-money laundering directive is rather new. The findings of this study suggest that there are six key changes compared to the previous legislation. The key reasons for adopting the new directive have been the development in technology and payment services, increasing transparency, and the harmonization of national legislation within the European Union as well as amending the shortcomings of the previous legislation. Effects on banking industry have been rather insignificant and not as influential as was expected and even feared by some market actors. Key changes affecting banks have been the creation of a national beneficial owner register, bank and payment account monitoring system, and the introduction of enhanced due diligence measures related to high-risk countries. Main effect has been implementation phase, when new systems and processes had to be created, but the overall effect of the directive has been small.
Tutkielma tehtiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen kirjallisuuskatsausta, sisällönanalyysiä sekä puolistrukturoituja haastatteluita. Tutkimuksen laadullinen analyysi perustuu sisällönanalyysiin viidennestä direktiivistä sekä haastatteluihin, jotka toteutettiin kahden rahanpesun estämisen parissa työskentelevän ammattilaisen kanssa.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella voidaan sanoa, että aiheesta ei ole runsaasti aikaisempaa laajempaa tutkimusta. Tulosten perusteella direktiivi sisältää kuusi keskeistä muutosta aikaisempaan sääntelyyn verrattuna. Pääasialliset syyt uuden direktiivin taustalla liittyvät teknologian ja maksupalveluiden kehitykseen, läpinäkyvyyden lisäämiseen, aiemman direktiivin puutteiden korjaamiseen sekä kansallisten toimintatapojen harmonisointiin. Eniten pankkeihin vaikuttaneet muutokset ovat olleet kansallisen rekisterin luominen tosiasiallisista edunsaajista, pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmän luominen sekä korkeariskisiin maihin liittyvien tehostetun valvonnan toimenpiteiden esittely. Merkittävin vaikutus pankeille on ollut täytäntöönpanovaiheessa, kun uusia prosesseja ja järjestelmiä on pitänyt luoda, mutta direktiivin kokonaisvaikutus on jäänyt odotettua pienemmäksi.