Ämneslärares erfarenheter av undervisning i privatekonomi inom huslig ekonomi
Bäckroos, Moa (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041829421
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041829421
Tiivistelmä
Att beakta ekonomi hör till vardagen. Studier visar att finländarnas ekonomiska kompetens i genomsnitt är på en god nivå och genom att arbeta för att främja ekonomiska färdigheter kan kompetensen förbättras ytterligare. Skolan är en plats för att på ett demokratiskt och rättvist sätt lära ut dessa kunskaper. Den här avhandlingen fokuserar på undervisning i privatekonomi i huslig ekonomi. Konsumentkompetens, och därav privatekonomi, ingår som en obligatorisk del av undervisningen i läroämnet.
Syftet med avhandlingen är att undersöka ämneslärares erfarenheter av undervisning i privatekonomi i huslig ekonomi. Som grund för studien ligger följande forskningsfrågor:
1. Vilka erfarenheter har ämneslärare av undervisning i privatekonomi i huslig ekonomi?
2. Vilka utmaningar och möjligheter upplever ämneslärare i undervisning av privatekonomi i huslig ekonomi?
Studien är av kvalitativ karaktär och utgår från en fenomenologisk forskningsansats. En fenomenologisk forskningsansats har valts eftersom syftet med studien är att undersöka ämneslärares erfarenheter. Studien grundar sig inte i statistik, utan beskriver människors erfarenheter i form av ord.
Som datainsamlingsmetod används personliga semistrukturerade intervjuer. Kriterierna för att de finländska informanterna skulle få delta i studien var att de gått en svenskspråkig utbildning för ämneslärare i huslig ekonomi, samt att de jobbar som lärare i huslig ekonomi inom den grundläggande utbildningen i årskurs 7–9 och har jobbat inom yrket i minst 3 års tid. Utifrån studiens syfte, forskningsfrågor och forskningsansats valdes en fenomenologisk analysmetod.
Resultatet visar att lärare i huslig ekonomi behandlar privatekonomi i någon utsträckning under samtliga årskurser. I vilken utsträckning är till en viss del upp till läraren själv och varierar således bland olika lärare. Privatekonomi som tema upplevs som diffust och undervisningen kräver därav konkreta exempel som gärna får tangera vardagen. Socioekonomiska skillnader bland eleverna kräver lyhörda lärare som håller undervisningen i privatekonomi på en allmän nivå. En lyckad undervisning i privatekonomi väcker ett intresse hos eleverna och kräver en engagerad lärare som är insatt i temat. Flera av lärarna i huslig ekonomi upplever att de har relativt goda kunskaper och färdigheter för att undervisa i privatekonomi. Sammanfattningsvis kan konstateras att privatekonomi upplevs som ett viktigt men samtidigt utmanande temaområde.
Den här magisteravhandlingen är en fördjupning i ämnet undervisning i privatekonomi i huslig ekonomi. Denna avhandling beaktar enbart undervisning i privatekonomi i huslig ekonomi, i detta skede bör det betonas att privatekonomi även lärs ut inom andra läroämnen och projekt i de finländska skolorna.
Syftet med avhandlingen är att undersöka ämneslärares erfarenheter av undervisning i privatekonomi i huslig ekonomi. Som grund för studien ligger följande forskningsfrågor:
1. Vilka erfarenheter har ämneslärare av undervisning i privatekonomi i huslig ekonomi?
2. Vilka utmaningar och möjligheter upplever ämneslärare i undervisning av privatekonomi i huslig ekonomi?
Studien är av kvalitativ karaktär och utgår från en fenomenologisk forskningsansats. En fenomenologisk forskningsansats har valts eftersom syftet med studien är att undersöka ämneslärares erfarenheter. Studien grundar sig inte i statistik, utan beskriver människors erfarenheter i form av ord.
Som datainsamlingsmetod används personliga semistrukturerade intervjuer. Kriterierna för att de finländska informanterna skulle få delta i studien var att de gått en svenskspråkig utbildning för ämneslärare i huslig ekonomi, samt att de jobbar som lärare i huslig ekonomi inom den grundläggande utbildningen i årskurs 7–9 och har jobbat inom yrket i minst 3 års tid. Utifrån studiens syfte, forskningsfrågor och forskningsansats valdes en fenomenologisk analysmetod.
Resultatet visar att lärare i huslig ekonomi behandlar privatekonomi i någon utsträckning under samtliga årskurser. I vilken utsträckning är till en viss del upp till läraren själv och varierar således bland olika lärare. Privatekonomi som tema upplevs som diffust och undervisningen kräver därav konkreta exempel som gärna får tangera vardagen. Socioekonomiska skillnader bland eleverna kräver lyhörda lärare som håller undervisningen i privatekonomi på en allmän nivå. En lyckad undervisning i privatekonomi väcker ett intresse hos eleverna och kräver en engagerad lärare som är insatt i temat. Flera av lärarna i huslig ekonomi upplever att de har relativt goda kunskaper och färdigheter för att undervisa i privatekonomi. Sammanfattningsvis kan konstateras att privatekonomi upplevs som ett viktigt men samtidigt utmanande temaområde.
Den här magisteravhandlingen är en fördjupning i ämnet undervisning i privatekonomi i huslig ekonomi. Denna avhandling beaktar enbart undervisning i privatekonomi i huslig ekonomi, i detta skede bör det betonas att privatekonomi även lärs ut inom andra läroämnen och projekt i de finländska skolorna.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [534]