Kosmetiikan viherpesun vaikutus opiskelijoiden vihreään kuluttajakäyttäytymiseen
Kallela, Elisa (2022)
Kandidaatintutkielma
Kallela, Elisa
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022031623830
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022031623830
Tiivistelmä
Tämä tutkielman tavoitteena on tutkia kosmetiikan vihrepesun ja vihreän hämmennyksen vaikutuksia opiskelijoiden vihreään luottamukseen ja skeptisyyteen. Tämän lisäksi tutkitaan vihreän luottamuksen ja vihreän skeptisyyden välistä yhteyttä, sekä viherpesuun, vihreään hämmennykseen, luottamukseen ja skeptisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Viherpesulla tarkoitetaan kuluttajien harhaanjohtamista yrityksen ympäristökäytännöistä tai tuotteen tai palvelun ympäristöhyöyistä. Vihreällä hämmennyksellä viitataan kuluttajien hämmennykseen tuotteen tai palvelun ympäristöominaisuuksista. Vihreä luottamus ja skeptisyys taas liittyvät ympäristöhyötyjen ja -tehokkuuteen kohdistuvaan luottamukseen ja epäilykseen.
Tutkimukseen kerättiin aineisto kyselylomakkeella, joka perustui aikaisempiin tutkimuksiin vihreästä luottamuksesta ja vihreästä skeptisyydestä. Kysely oli kohdistettu suomalaisille opiskelijoille ja siihen kertyi 106 vastausta. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin Mann Whitney U-testejä sekä lineaarisia regressioanalyyseja.
Tuloksista selvisi, että sukupuoli ja kosmetiikan kulutus eivät vaikuta viherpesuun, vihreään hämmennykseen, luottamukseen tai skeptisyyteen. Tuloksista selvisi myös, että kosmetiikan viherpesun ja vihreän hämmennyksen kasvaessa opiskelijoiden vihreä skeptisyys kasvaa ja että opiskelijoiden vihreän skeptisyyden ja vihreän luottamuksen välillä on ne-gatiivinen korrelaatio. Vastoin aikaisempia tutkimuksia tässä tutkimuksessa ei kuitenkaan havaittu vihrepesulla tai vihreällä hämmennyksellä olevan vaikutusta vihreään luottamuk-seen. Tulokset kertovat myös, että opiskelijat eivät luota täysin kosmetiikkatuotteiden ympäristöväitteisiin, minkä takia yritysten olisi tärkeää kertoa enemmän ja selkeämmin tuotteiden ympäristövaikutuksista. This bachelor’s thesis discusses how greenwashing in cosmetic industries and green consumer confusion affects students’ green trust and green skepticism. In addition, the link between green trust and green skepticism, as well as the factors influencing greenwashing, green confusion, trust, and skepticism, will be explored. Greenwashing refers to the act of misleading consumers regarding the environmental practices of a company or the environmental benefits of a product or service. Green consumer confusion refers to consumers’ confusion about the environmental performance of the product or service. Green trust and skepticism refer to trust and skepticism about environmental performance.
The research data was collected with questionnaire based on the earlier research on green trust and green skepticism. The survey was aimed for Finnish students and 106 students answered the survey. The research methods used were Mann Whitney U-test and linear regression.
The results showed that gender and consumption of cosmetics do not affect greenwashing, green consumer confusion, green trust or green skepticism. The results also indicate that greenwashing in cosmetics and green consumer confusion affect positively student’s green skepticism. Green skepticism and green trust also have a negative correlation. However, contrary to previous studies, greenwashing in cosmetics and green consumer confusion doesn’t affect students’ green trust. The results showed that students do not fully trust the environmental claims of cosmetic products, meaning that companies should com-municate more and more clearly about their products’ environmental impact.
Tutkimukseen kerättiin aineisto kyselylomakkeella, joka perustui aikaisempiin tutkimuksiin vihreästä luottamuksesta ja vihreästä skeptisyydestä. Kysely oli kohdistettu suomalaisille opiskelijoille ja siihen kertyi 106 vastausta. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin Mann Whitney U-testejä sekä lineaarisia regressioanalyyseja.
Tuloksista selvisi, että sukupuoli ja kosmetiikan kulutus eivät vaikuta viherpesuun, vihreään hämmennykseen, luottamukseen tai skeptisyyteen. Tuloksista selvisi myös, että kosmetiikan viherpesun ja vihreän hämmennyksen kasvaessa opiskelijoiden vihreä skeptisyys kasvaa ja että opiskelijoiden vihreän skeptisyyden ja vihreän luottamuksen välillä on ne-gatiivinen korrelaatio. Vastoin aikaisempia tutkimuksia tässä tutkimuksessa ei kuitenkaan havaittu vihrepesulla tai vihreällä hämmennyksellä olevan vaikutusta vihreään luottamuk-seen. Tulokset kertovat myös, että opiskelijat eivät luota täysin kosmetiikkatuotteiden ympäristöväitteisiin, minkä takia yritysten olisi tärkeää kertoa enemmän ja selkeämmin tuotteiden ympäristövaikutuksista.
The research data was collected with questionnaire based on the earlier research on green trust and green skepticism. The survey was aimed for Finnish students and 106 students answered the survey. The research methods used were Mann Whitney U-test and linear regression.
The results showed that gender and consumption of cosmetics do not affect greenwashing, green consumer confusion, green trust or green skepticism. The results also indicate that greenwashing in cosmetics and green consumer confusion affect positively student’s green skepticism. Green skepticism and green trust also have a negative correlation. However, contrary to previous studies, greenwashing in cosmetics and green consumer confusion doesn’t affect students’ green trust. The results showed that students do not fully trust the environmental claims of cosmetic products, meaning that companies should com-municate more and more clearly about their products’ environmental impact.