Suomalaisen urheiluorganisaation brändiuudistus ja sen viestiminen Instagramissa
Aittomäki, Emmi (2022)
Kandidaatintutkielma
Aittomäki, Emmi
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201199366
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201199366
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan brändiuudistusta ja sen viestimistä sosiaalisessa mediassa suomalaisessa urheiluorganisaatiossa brändipääoman teorian pohjalta. Työn tavoitteena on tarkastella kohdeorganisaation, F-liigan, omia lähtökohtia ja näkemyksiä brändiuudistuksesta ja sen viestinnästä kohderyhmälle, eli F-liigan Instagram-seuraajille. Kohderyhmän ja organisaation näkemyksiä brändiuudistuksesta, Instagram-viestinnästä ja uudesta brändistä tarkastellaan ja vertaillaan keskenään. Vertailemalla näitä tekijöitä voidaan selvittää, miten F-liiga on onnistunut viestimään brändiuudistuksestaan seuraajilleen.
Tutkielma on toteutettu Mixed Methods-tutkimuksena, joka pitää sisällään sekä laadullisen haastatteluaineiston ja kvantitatiivisen kyselylomakeaineiston. Brändiuudistuksen ymmärtämiseksi haastateltiin F-liigan organisaatiosta kahta työntekijää ja kyselylomakkeella saatiin esille F-liigan Instagram-seuraajien näkemyksiä uudistuksesta ja sen viestinnästä. Aineistoista etsittiin yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia samojen teemojen ja kysymysten kautta.
Tutkielman tuloksista tuli ilmi, että F-liiga koki onnistuneensa hyvin brändiuudistuksessa saavuttamalla haluttuja tavoitteita ja viestimällä uuden brändin mukaisia arvoja seuraajilleen. Myös kohderyhmä oli pääsääntöisesti tyytyväinen uudistukseen ja uuteen brändiin. F-liiga oli onnistunut viestimään osan halutuista mielleyhtymistä seuraajilleen. Prosessi on yhä kesken ja kehitettävää on tunnettuudessa ja tiettyjen mielleyhtymien viestinnässä, mutta uudistus on vastannut organisaation odotuksia ja saanut mieluisan vastaanoton myös seuraajilta. This bachelor's thesis examines brand revitalization and its communication on social media in a Finnish sports organization based on brand equity theory. The purpose of the thesis is to examine the organization’s, F-liiga's own starting points and views on their brand revitalization and its communication to the target group, the F-liiga’s Instagram followers. Target group’s and organizations opinions of brand revitalization and its communication is examined and compared. By comparing these factors, it is possible to determine how F-liiga has succeeded in communicating its brand revitalization to its followers.
The thesis has been implemented as a Mixed Methods study, which includes both qualitative interview data and quantitative questionnaire data. To understand the brand revitalization process and success, two employees from the F-liiga organization were interviewed and a questionnaire was used to find out the views of the F-liiga’s Instagram followers. Similarities and differences were sought in the research data through the same themes and questions.
The results of the research showed that the F-liiga felt that it had succeeded well in brand revitalization by achieving the desired goals and communicating the values of the new brand to its followers. The target group was also generally satisfied with the revitalization and the new brand. The process is still ongoing and there is still room for improvement in terms of awareness and communication of certain associations, but the revitalization has met the expectations of the organization and has been welcomed by their followers.
Tutkielma on toteutettu Mixed Methods-tutkimuksena, joka pitää sisällään sekä laadullisen haastatteluaineiston ja kvantitatiivisen kyselylomakeaineiston. Brändiuudistuksen ymmärtämiseksi haastateltiin F-liigan organisaatiosta kahta työntekijää ja kyselylomakkeella saatiin esille F-liigan Instagram-seuraajien näkemyksiä uudistuksesta ja sen viestinnästä. Aineistoista etsittiin yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia samojen teemojen ja kysymysten kautta.
Tutkielman tuloksista tuli ilmi, että F-liiga koki onnistuneensa hyvin brändiuudistuksessa saavuttamalla haluttuja tavoitteita ja viestimällä uuden brändin mukaisia arvoja seuraajilleen. Myös kohderyhmä oli pääsääntöisesti tyytyväinen uudistukseen ja uuteen brändiin. F-liiga oli onnistunut viestimään osan halutuista mielleyhtymistä seuraajilleen. Prosessi on yhä kesken ja kehitettävää on tunnettuudessa ja tiettyjen mielleyhtymien viestinnässä, mutta uudistus on vastannut organisaation odotuksia ja saanut mieluisan vastaanoton myös seuraajilta.
The thesis has been implemented as a Mixed Methods study, which includes both qualitative interview data and quantitative questionnaire data. To understand the brand revitalization process and success, two employees from the F-liiga organization were interviewed and a questionnaire was used to find out the views of the F-liiga’s Instagram followers. Similarities and differences were sought in the research data through the same themes and questions.
The results of the research showed that the F-liiga felt that it had succeeded well in brand revitalization by achieving the desired goals and communicating the values of the new brand to its followers. The target group was also generally satisfied with the revitalization and the new brand. The process is still ongoing and there is still room for improvement in terms of awareness and communication of certain associations, but the revitalization has met the expectations of the organization and has been welcomed by their followers.