Digitalisaation vaikutukset suomalaisten pienlevy-yhtiöiden liiketoiminnan ja markkinoinnin muutokseen 2010-luvulta eteenpäin
Rikka, Justus (2022)
Kandidaatintutkielma
Rikka, Justus
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201132303
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201132303
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkitaan digitalisaation vaikutuksia suomalaisten pienlevy-yhtiöiden liiketoiminnan ja markkinoinnin muutoksiin 2010-luvulta tähän päivään asti. Työn tavoitteena on tarkastella suomalaisten pienlevy-yhtiöiden liiketoiminnan kehittymistä ja markkinointia kyseisenä ajankohtana, sekä erotella sosiaalisen median, suoratoistopalveluiden, sekä Covid-19-pandemian osuuksia tässä muutoksessa.
Tutkielma on toteutettu laadullisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen monitapaustutkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea henkilöä, jotka edustavat kahta suomalaista pienlevy-yhtiötä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja niistä saatiin irti pienlevy-yhtiöissä toimivien henkilöiden omia näkemyksiä ja havaintoja. Haastatteluista saatua informaatiota verrattiin tutkimuksessa kehitettyyn pienlevy-yhtiön liiketoiminnan arvoketjuun.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että suurimmat vaikutukset pienlevy-yhtiön markkinointiin on ollut sosiaalisella medialla, joka on mahdollistanut pienempien yhtiöiden toimimisen entistä näkyvämmin. Suoratoistopalveluilla oli selkeä vaikutus musiikin jakeluun sekä kulutukseen, joka on merkittävä osa pienlevy-yhtiön toimintaa. Covid-19-pandemialla ei havaittu olevan merkittäviä vaikutuksia pienlevy-yhtiön toimintaan. Yleisesti digitalisaatio on pienentänyt major-levy-yhtiöiden kilpailuetua, mutta ei poistanut sitä kokonaan. This bachelor's thesis examines the effects of digitalization on the changes in the business and marketing of Finnish small record companies from the 2010s to the present day. The aim of this study is to examine the development of business and marketing of the Finnish small record companies at that time, and to distinguish the impacts of social media, streaming services, and the Covid-19 pandemic in this change.
The study has been implemented using qualitative research methods as a multi-case study. For the study, three people representing two Finnish small record companies were interviewed. The interviews were conducted in the form of semi-structured thematic interviews, and the views and observations of individuals working in small record companies were obtained from them. The information obtained from the interviews was compared with the value chain of the small record company's business developed in the study.
The results of the study showed that the biggest impact on the marketing of a small record company has been on social media, which has enabled smaller companies to operate more prominently. Streaming services have had a clear impact on music distribution and consumption, which is a significant part of the small record company’s operations. The Covid-19 pandemic was not found to have a significant impact on the small record company's operations. In general, digitalization has reduced, but not eliminated, the competitive advantage of major record companies.
Tutkielma on toteutettu laadullisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen monitapaustutkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea henkilöä, jotka edustavat kahta suomalaista pienlevy-yhtiötä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja niistä saatiin irti pienlevy-yhtiöissä toimivien henkilöiden omia näkemyksiä ja havaintoja. Haastatteluista saatua informaatiota verrattiin tutkimuksessa kehitettyyn pienlevy-yhtiön liiketoiminnan arvoketjuun.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että suurimmat vaikutukset pienlevy-yhtiön markkinointiin on ollut sosiaalisella medialla, joka on mahdollistanut pienempien yhtiöiden toimimisen entistä näkyvämmin. Suoratoistopalveluilla oli selkeä vaikutus musiikin jakeluun sekä kulutukseen, joka on merkittävä osa pienlevy-yhtiön toimintaa. Covid-19-pandemialla ei havaittu olevan merkittäviä vaikutuksia pienlevy-yhtiön toimintaan. Yleisesti digitalisaatio on pienentänyt major-levy-yhtiöiden kilpailuetua, mutta ei poistanut sitä kokonaan.
The study has been implemented using qualitative research methods as a multi-case study. For the study, three people representing two Finnish small record companies were interviewed. The interviews were conducted in the form of semi-structured thematic interviews, and the views and observations of individuals working in small record companies were obtained from them. The information obtained from the interviews was compared with the value chain of the small record company's business developed in the study.
The results of the study showed that the biggest impact on the marketing of a small record company has been on social media, which has enabled smaller companies to operate more prominently. Streaming services have had a clear impact on music distribution and consumption, which is a significant part of the small record company’s operations. The Covid-19 pandemic was not found to have a significant impact on the small record company's operations. In general, digitalization has reduced, but not eliminated, the competitive advantage of major record companies.