Sähköauton kustannustehokas lataaminen aurinkosähköä tuottavassa kiinteistössä
Eerola, Kristian (2021)
Kandidaatintyö
Eerola, Kristian
2021
School of Energy Systems, Sähkötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021120759393
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021120759393
Tiivistelmä
Sähköautojen ja aurinkosähkön käyttö on Suomessa lisääntynyt. Tässä työssä pyrittiin tutkimaan sähköauton latauslogiikan vaikutusta latauskustannuksiin. Tässä työssä tutkittiin myös auton lataamisen vaikutusta kiinteistön omakäyttöasteeseen. Työssä tutkittiin latauksen hintaa eri kellonaikoina tapahtuvalle lataukselle ja kolmella eri päivittäisellä ajomatkalla. Työ toteutettiin Greenenergy Finland:in pyynnöstä. Tässä työssä oli tarkoitus selvittää latauslogiikan kaupalliset mahdollisuudet. Työtä varten kehitettiin ohjelma, joka laskee vuotuiset kustannukset ohjatulla ja ohjaamattomalla latauksella.
20 km ajomatkalla auton käyttöajankohdalla ei ollut suurta merkitystä vuositason kustannuksiin käytettäessä ohjattua latausta(eng. intelligent charging), poislukien klo 7‒17 käyttöajankohta. 50 km ja 100 km ajomatkoilla latauskustannus kasvaa järjestyksessä auton ollessa käytössä klo 7‒12 , 12‒17, 7‒15 ja 7‒17. 50 km matkalla ohjaamattoman latauksen kustannus vaihtelee 352,8‒417,4 € välillä. Samalla matkalla ohjatun latauksen hinta vaihtelee 294,5‒356,6 € välillä. 100 km ajomatkalla ohjaamattoman latauksen kustannusväli on 731,7‒834,2€. Ohjatun latauksen hinta samalla ajomatkalla vaihtelee 638,2‒720,5€ välillä.
Omakäyttöaste 50‒100 km päivittäisellä ajolla käytännössä tuplaa kiinteistön omakäyttöasteen tutkittavassa kohteessa. Valoisina kuukausina päästään jopa reiluun 80 % omakäyttöasteeseen sähköauton kanssa. Perusomakäyttöaste on näinä kuukausina n. 40%. Utilization of electric vehicles and photovoltaic power has increased in Finland. This thesis was aimed to examine the effect of intelligent charging on charging costs. One part of study was, what effect charging of electric vehicle had on self-consumption rate of the building. Cost affects in different times of charging and driving distances were examined. this thesis was made by request of GreenEnergy Finland. The intent was to examine the commercial possibilities of charging logic. for this thesis a program was coded to calculate the annual costs for both regulated and unregulated charging.
Using controlled charge the annual costs on charging were basically not affected by time of use. One exception was 7‒17 use case. Driving 50 or 100 km cost on charging increases in order : 7‒12, 12‒17, 7‒15 and 7‒17. The cost of unregulated varies between 352,8‒417,4 €. Cost of regulated charge is between 294,5‒356,6€. Driving distance of 100 km unregulated charging costs vary annually 731,7‒834,2€,while regulated costs vary between 638,2‒720,5€.
Self consumption rate with 50‒100 km daily driving almost doubles the self-consumption rate of the building. months with a lot of daily light self-consumption rate of 80% can be achieved with the electric vehicle. Base self consumption rate in these months is around 40%.
20 km ajomatkalla auton käyttöajankohdalla ei ollut suurta merkitystä vuositason kustannuksiin käytettäessä ohjattua latausta(eng. intelligent charging), poislukien klo 7‒17 käyttöajankohta. 50 km ja 100 km ajomatkoilla latauskustannus kasvaa järjestyksessä auton ollessa käytössä klo 7‒12 , 12‒17, 7‒15 ja 7‒17. 50 km matkalla ohjaamattoman latauksen kustannus vaihtelee 352,8‒417,4 € välillä. Samalla matkalla ohjatun latauksen hinta vaihtelee 294,5‒356,6 € välillä. 100 km ajomatkalla ohjaamattoman latauksen kustannusväli on 731,7‒834,2€. Ohjatun latauksen hinta samalla ajomatkalla vaihtelee 638,2‒720,5€ välillä.
Omakäyttöaste 50‒100 km päivittäisellä ajolla käytännössä tuplaa kiinteistön omakäyttöasteen tutkittavassa kohteessa. Valoisina kuukausina päästään jopa reiluun 80 % omakäyttöasteeseen sähköauton kanssa. Perusomakäyttöaste on näinä kuukausina n. 40%.
Using controlled charge the annual costs on charging were basically not affected by time of use. One exception was 7‒17 use case. Driving 50 or 100 km cost on charging increases in order : 7‒12, 12‒17, 7‒15 and 7‒17. The cost of unregulated varies between 352,8‒417,4 €. Cost of regulated charge is between 294,5‒356,6€. Driving distance of 100 km unregulated charging costs vary annually 731,7‒834,2€,while regulated costs vary between 638,2‒720,5€.
Self consumption rate with 50‒100 km daily driving almost doubles the self-consumption rate of the building. months with a lot of daily light self-consumption rate of 80% can be achieved with the electric vehicle. Base self consumption rate in these months is around 40%.