Speciallärarsamarbete kring barn med särskilt stöd vid övergången från förskola till skola
Silander, Towa (2021)
Silander, Towa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021120659187
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021120659187
Tiivistelmä
Syftet med avhandlingen var att ta reda på hur speciallärare inom förskola och skola
samarbetar kring barn med särskilt stöd inför stadieövergången till skolan samt hur
strukturen för speciallärarsamarbetet över stadiegränsen ser ut. Följande forskningsfrågor formulerades för att uppnå syftet.
1. Vilka föreskrifter för samarbete finns och hurudana samarbetsformer förekommer
mellan speciallärarna inom småbarnspedagogik och den grundläggande
utbildningen kring barn med särskilt stöd?
2. Vad fungerar bra enligt speciallärarna i samarbetet och vilka utmaningar finns det i
samarbetet vid stadieövergången?
3. Hur anser speciallärarna att samarbetet kunde utvecklas?
I den kvalitativa fallstudien användes både intervjuer och dokument som
datainsamlingsmetod. Respondenterna var sju till antalet, fyra speciallärare och tre förmän. Insamlat data analyserades genom innehållsanalys. I resultatet framkom att intensiteten i samarbetet varierade mellan speciallärarna inom
kommunen och att samarbetet i huvudsak förverkligades via olika former av mötet där
överföringsmöten som sker i slutet av vårterminen ansågs ha den bäst fungerande strukturen för samarbetet. I resultatet framkom även att det saknas anvisningar för hur
speciallärarsamarbetet mellan stadierna skall förverkligas och att samarbetsbehovet bedöms från fall till fall utgående från de behov barnet med särskilt stöd har. Även avsaknad av schemalagd tid för samarbetet sågs som en utmaning för samarbetet bland respondenterna. Konklusionen av resultatet var att samtliga respondenter ansåg speciallärarsamarbetet över stadiegränsen kring barn med särskilt stöd som viktigt och att det krävs tydliga anvisningar, öronmärkt tid för samarbete och specificerade samarbetsformer för att samarbetet skall förverkligas. Den administrativa ledningen ansågs ha en betydande roll för att utveckla samarbetet.
samarbetar kring barn med särskilt stöd inför stadieövergången till skolan samt hur
strukturen för speciallärarsamarbetet över stadiegränsen ser ut. Följande forskningsfrågor formulerades för att uppnå syftet.
1. Vilka föreskrifter för samarbete finns och hurudana samarbetsformer förekommer
mellan speciallärarna inom småbarnspedagogik och den grundläggande
utbildningen kring barn med särskilt stöd?
2. Vad fungerar bra enligt speciallärarna i samarbetet och vilka utmaningar finns det i
samarbetet vid stadieövergången?
3. Hur anser speciallärarna att samarbetet kunde utvecklas?
I den kvalitativa fallstudien användes både intervjuer och dokument som
datainsamlingsmetod. Respondenterna var sju till antalet, fyra speciallärare och tre förmän. Insamlat data analyserades genom innehållsanalys. I resultatet framkom att intensiteten i samarbetet varierade mellan speciallärarna inom
kommunen och att samarbetet i huvudsak förverkligades via olika former av mötet där
överföringsmöten som sker i slutet av vårterminen ansågs ha den bäst fungerande strukturen för samarbetet. I resultatet framkom även att det saknas anvisningar för hur
speciallärarsamarbetet mellan stadierna skall förverkligas och att samarbetsbehovet bedöms från fall till fall utgående från de behov barnet med särskilt stöd har. Även avsaknad av schemalagd tid för samarbetet sågs som en utmaning för samarbetet bland respondenterna. Konklusionen av resultatet var att samtliga respondenter ansåg speciallärarsamarbetet över stadiegränsen kring barn med särskilt stöd som viktigt och att det krävs tydliga anvisningar, öronmärkt tid för samarbete och specificerade samarbetsformer för att samarbetet skall förverkligas. Den administrativa ledningen ansågs ha en betydande roll för att utveckla samarbetet.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [537]