Lumoutumisen taide : Ekologisia teemoja nabbteerin Kesähorros-näyttelyssä
Suurhasko, Laura (2021-10-28)
Lumoutumisen taide : Ekologisia teemoja nabbteerin Kesähorros-näyttelyssä
Suurhasko, Laura
(28.10.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112957553
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112957553
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani käsittelee taiteen roolia yhä tärkeämmiksi muodostuvien ekologisten kysymysten käsittelyssä.
Aineistonani toimii Forum Box -galleriassa kesällä 2020 esillä ollut nabbteerin Kesähorros-näyttely ja sen ehdottamat ekologiset teemat. Nabbteeri on Janne Nabbin (s. 1984) ja Maria Teerin (s. 1985) muodostama kollektiivi, jonka taiteellisessa työskentelyssä korostuvat pysyvien teosobjektien sijaan erilaisten tilallisten installaatioiden luominen sekä tarkkaan havainnointiin, keräilyyn ja kierrättämiseen perustuvat strategiat. Keskeisellä sijalla on myös erilaisten huomaamattomien ja arkipäiväisten materiaalien sekä ei-inhimillisten toimijoiden nostaminen osaksi taiteen tekemisen prosesseja. Kesähorroksessa tiivistyvät monet nabbteerin työskentelyn keskeisistä piirteistä. Olen valinnut tutkielmani kohteeksi yhden näyttelyn, sillä tarkastelen erityisesti taiteen kohtaamiseen liittyviä affektiivisia seikkoja, joilla voi olla konkreettista kykyä luoda uutta ajattelua horjuttamalla totuttua. Tämä nostaa kuitenkin esiin myös kysymyksen siitä, mitä tämä kohtaamistapahtuma vaatii kokijaltaan.
Hyödynnän tutkielmassani erityisesti ekologisen ajattelun filosofiaa, jolloin keskeiseksi muodostuvat kysymykset paikantuneisuudesta, ajallisuuksista sekä tiedon muodostumisen ja kuvittelukyvyn välisistä yhteyksistä. Tämän lisäksi ekologinen ajattelu korostaa sitä, kuinka kaikki toiminta muodostuu suhteiden välisissä verkostoissa, mikä näkyy niin Kesähorroksen installaation muodostumisessa kuin myös sen suhteessa ympäristöönsä ja kokijaansa. Tämä käsitys johdattelee laajentamaan tarkastelua myös enemmän-kuin-inhimillisen maailman muotoutumiseen. Näin poliittiset, eettiset sekä esteettiset tekijät limittyvät toisiinsa luoden mahdollisesti yhteisöllisempiä sekä kestävämpiä tapoja asuttaa maailmaa myös muut toimijat huomioon ottaen. Erityisen keskeiseksi muodostuu Kesähorroksen esiin nostama kysymys suhteestamme hyönteisiin. Tutkielmassani hahmottelen keinoja käsittää tätä suhdetta uudelleen tavoilla, jotka eivät perustu ihmiskeskeiseen arvojärjestelmään, vaan kunnioittavampaan ja avoimempaan toiseuden huomiointiin.
Aineistonani toimii Forum Box -galleriassa kesällä 2020 esillä ollut nabbteerin Kesähorros-näyttely ja sen ehdottamat ekologiset teemat. Nabbteeri on Janne Nabbin (s. 1984) ja Maria Teerin (s. 1985) muodostama kollektiivi, jonka taiteellisessa työskentelyssä korostuvat pysyvien teosobjektien sijaan erilaisten tilallisten installaatioiden luominen sekä tarkkaan havainnointiin, keräilyyn ja kierrättämiseen perustuvat strategiat. Keskeisellä sijalla on myös erilaisten huomaamattomien ja arkipäiväisten materiaalien sekä ei-inhimillisten toimijoiden nostaminen osaksi taiteen tekemisen prosesseja. Kesähorroksessa tiivistyvät monet nabbteerin työskentelyn keskeisistä piirteistä. Olen valinnut tutkielmani kohteeksi yhden näyttelyn, sillä tarkastelen erityisesti taiteen kohtaamiseen liittyviä affektiivisia seikkoja, joilla voi olla konkreettista kykyä luoda uutta ajattelua horjuttamalla totuttua. Tämä nostaa kuitenkin esiin myös kysymyksen siitä, mitä tämä kohtaamistapahtuma vaatii kokijaltaan.
Hyödynnän tutkielmassani erityisesti ekologisen ajattelun filosofiaa, jolloin keskeiseksi muodostuvat kysymykset paikantuneisuudesta, ajallisuuksista sekä tiedon muodostumisen ja kuvittelukyvyn välisistä yhteyksistä. Tämän lisäksi ekologinen ajattelu korostaa sitä, kuinka kaikki toiminta muodostuu suhteiden välisissä verkostoissa, mikä näkyy niin Kesähorroksen installaation muodostumisessa kuin myös sen suhteessa ympäristöönsä ja kokijaansa. Tämä käsitys johdattelee laajentamaan tarkastelua myös enemmän-kuin-inhimillisen maailman muotoutumiseen. Näin poliittiset, eettiset sekä esteettiset tekijät limittyvät toisiinsa luoden mahdollisesti yhteisöllisempiä sekä kestävämpiä tapoja asuttaa maailmaa myös muut toimijat huomioon ottaen. Erityisen keskeiseksi muodostuu Kesähorroksen esiin nostama kysymys suhteestamme hyönteisiin. Tutkielmassani hahmottelen keinoja käsittää tätä suhdetta uudelleen tavoilla, jotka eivät perustu ihmiskeskeiseen arvojärjestelmään, vaan kunnioittavampaan ja avoimempaan toiseuden huomiointiin.