Poikkeusolojen aikaisen etätyön vaikutukset AMK- opiskelijoiden opiskeluhyvinvointiin: Case kansainvälisen kaupan opiskelijat
Alanen, Jonna (2021)
Alanen, Jonna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110754241
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110754241
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kansainvälisen kaupan opiskelijoiden hyvinvointia poikkeusoloissa opiskelusta ja etätyöstä COVID-19 pandemian aikana. Tavoitteena oli tuottaa tietoa Satakunnan ammattikorkeakoulun kansainvälisen kaupan opiskelijoiden hyvinvoinnista ja sen kehittämisestä poikkeusoloissa opiskelusta. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselyllä syyskuussa 2021, lähettämällä kyselylomake kaikille kolmannen ja neljännen vuosikurssin kansainvälisen kaupan opiskelijoille. Aineiston analyysi tapahtui ilmoittamalla yhden vastauksen monivalintakysymysten vastaukset prosentuaalisesti ja sanalliset kyselynvastaukset analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan kansainvälisen kaupan opiskelijoiden kokonaisvaltainen hyvinvointi on huonontunut suurelta osin poikkeusolojen ja erityisesti siitä johtuneiden lisääntyneiden etätöiden johdosta. Opiskelijat kokivat hyvinvointiaan heikentäviksi tekijöiksi poikkeusoloissa erityisesti etäopiskelun, kaverien näkemisen vähenemisen ja kotona pysymisen. Opettajien roolin etäopiskelussa opiskelijat kokivat olevan suurelta osin pienentynyt ja opettajien koettiin olevan etäisiä verkko-opinnoissa. Suurin osa opiskelijoista koki etäopiskelun olleen enemmän negatiivinen kokemus heille. Etätyön kehitysideoina opiskelijat ehdottivat selkeämpiä ohjeita ja määräaikoja tehtäville, opiskelijoiden osallistamisen parantamista ja kiinnostavampia materiaaleja
Opinnäytetyön tulokset tukevat monien aikaisempien aiheesta tehtyjen tutkimusten tuloksia
Opinnäytetyön tuloksia voidaan soveltaa opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisessä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan kansainvälisen kaupan opiskelijoiden kokonaisvaltainen hyvinvointi on huonontunut suurelta osin poikkeusolojen ja erityisesti siitä johtuneiden lisääntyneiden etätöiden johdosta. Opiskelijat kokivat hyvinvointiaan heikentäviksi tekijöiksi poikkeusoloissa erityisesti etäopiskelun, kaverien näkemisen vähenemisen ja kotona pysymisen. Opettajien roolin etäopiskelussa opiskelijat kokivat olevan suurelta osin pienentynyt ja opettajien koettiin olevan etäisiä verkko-opinnoissa. Suurin osa opiskelijoista koki etäopiskelun olleen enemmän negatiivinen kokemus heille. Etätyön kehitysideoina opiskelijat ehdottivat selkeämpiä ohjeita ja määräaikoja tehtäville, opiskelijoiden osallistamisen parantamista ja kiinnostavampia materiaaleja
Opinnäytetyön tulokset tukevat monien aikaisempien aiheesta tehtyjen tutkimusten tuloksia
Opinnäytetyön tuloksia voidaan soveltaa opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisessä.