Requirement Mapping and Implementation of Production Management Tool for Digital Services : Case company X
Hernesniemi, Ville (2021-11-03)
Hernesniemi, Ville
03.11.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110353709
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110353709
Tiivistelmä
Purpose of this thesis is to study requirements of internal stakeholders in enhancement project of Digital Services Production Management Tool in the case company’s Operations and Maintenance function, from the view of the Service delivery. The approach has been to produce an overview of the business requirements for the Production Management Tool, and related Key Performance Indicators and their use based on the requirements from the individual stakeholders.
The demand and the offering of the digital services rapidly evolve in the current global context, which brings new expansion opportunities for the business. However as in this case example, growth of the aftersales services can increase the demand for continuous improvement of the systems of the organizations. Purpose of the study is to support willingness to expand the user base of the Production Management Tool in the case company, which has been built inside the Customer relationship management platform. Goal is to respond to the current and the upcoming challenges in the continuously increasing business environment, and to enable the customers to have more flexible testing and the adopting of the services.
The literature review is focusing on digital service production and offers the overview of the produced digital maintenance services in the case company. In addition, the literature review presents the basic theory and some of the latest research about Production management and the Stakeholder management. The research method is qualitative, and the data for the empirical part of the study consists of the researcher’s personal participation as a project worker and as an additional representative of the service delivery stakeholders on the enhancement project of the Production Management Tool. Collected data consisted from the semi-structured interviews and from numerous meetings with the stakeholders. In addition, opportunity to review internal documents existed. Data analysis followed the practises of the content analysis. With the content analysis, common themes from the data were identified. Those themes are presented on the results and has been applied to the research questions.
Identified themes from the content analysis were different perspectives of stakeholders around the production management, importance of the information flow related production management, multidimensionality of the workload monitoring, required transparency in production management, streamlining processes, transparency for cost transfers, increased costs from complex requirements and requirement to develop the tool according to needs of measurements in the organization. As an end result, overall knowledge of the Production Management Tool and its purpose will hopefully be increased in the case company. In other organizations, it can increase the visibility for the new or already existing observations in similar projects. Tämän työn tarkoituksena on tutkia sisäisten sidosryhmien vaatimuksia digitaalisten palveluiden tuotannonohjaustyökalun kehitysprojektissa kohdeyrityksen huolto- ja operatiivisten palveluiden toimittajien näkökulmasta. Lähestymistapana on muodostaa yksittäisten sidosryhmien vaatimusten perusteella kokonaiskuva tuotannonohjaustyökalun liiketoimintavaatimuksista sekä vaatimuksiin sisältyvien suorituskykymittareiden käytöstä digitaalisten palveluiden tuotannossa.
Digitaaliset palveluiden kysyntä sekä tarjonta kehittyvät nykyisessä maailmantilanteessa nopeasti, mikä luo uusia mahdollisuuksia yritysten liiketoiminnan laajentamiselle. Kuitenkin kuten esimerkkitapauksessa, jälkimarkkinapalveluiden kasvaminen voi vaatia myös jatkuvaa kehittymistä yritysten olemassa olevilta järjestelmiltä. Tämä työ tukee asiakkuudenhallintajärjestelmän sisälle rakennetun tuotannonohjaustyökalun käyttäjäryhmän laajentamista kohdeyrityksessä. Tarkoituksena on vastata tehokkaasti tuotannonohjauksen nykyisiin sekä tuleviin haasteisiin alati kasvavassa liiketoimintaympäristössä, sekä tulla mahdollistamaan muun muassa asiakkailta kyseisten palveluiden joustavampi käyttöönotto ja testaaminen.
Työn kirjallisuuskatsaus syventyy digitaalisiin palveluiden tuotantoon antamalla pintaraapaisun kohdeyrityksen tarjoamista digitaalisista palveluista. Tämän lisäksi kirjallisuuskatsaus paneutuu lyhyesti tuotannonohjauksen sekä sidosryhmien hallinnan yleiseen teoriaan ja uusimpiin tutkimuksiin. Työ on muodoltaan laadullinen ja työn empiirisen osan data on muodostunut tutkijan henkilökohtaisesta osallistumisesta kyseiseen tuotannonohjaustyökalun kehitysprojektiin projektityöntekijänä sekä palveluiden toimittajien ylimääräisenä edustajana. Kerätty data muodostuu puolistrukturoiduista haastatteluista ja lukuisista tapaamisista sidosryhmien edustajien kanssa. Lisäksi on ollut mahdollisuus päästä käsiksi kohdeyrityksen sisäisiin dokumentteihin. Data on analysoitu sisältöanalyysin käytäntöjä noudattaen. Sisältöanalyysin avulla datasta on muodostettu yhtenäisiä teemoja, jotka on työssä esitetty sekä siltä pohjalta sovellettu tutkimuskysymyksiin.
Teemoina sisältöanalyysistä esiin nousi sidosryhmien eri näkemykset tuotannonohjauksen ympärillä, tuotannonohjaukseen liittyvän tiedonkulun merkitys, työkuorman seurannan monimuotoisuus, tuotannonohjauksen läpinäkyvyys, prosessien virtaviivaistaminen, sisäisten kustannusten siirtämisen läpinäkyvyys, vaatimusten monimuotoisuuden lisäämät projektikustannukset sekä työkalun rakentaminen sen pohjalta, mitä organisaatiossa halutaan mitata. Työn lopputuloksena kohdeyrityksen yleinen tietoisuus tuotannonohjaustyökalusta sekä sen tarkoitusperästä toivon mukaan kasvaa, kun taas muille organisaatioille se voi tuoda paremmin esille joko uusia tai jo olemassa olevia havaintoja samantapaisissa projekteissa.
The demand and the offering of the digital services rapidly evolve in the current global context, which brings new expansion opportunities for the business. However as in this case example, growth of the aftersales services can increase the demand for continuous improvement of the systems of the organizations. Purpose of the study is to support willingness to expand the user base of the Production Management Tool in the case company, which has been built inside the Customer relationship management platform. Goal is to respond to the current and the upcoming challenges in the continuously increasing business environment, and to enable the customers to have more flexible testing and the adopting of the services.
The literature review is focusing on digital service production and offers the overview of the produced digital maintenance services in the case company. In addition, the literature review presents the basic theory and some of the latest research about Production management and the Stakeholder management. The research method is qualitative, and the data for the empirical part of the study consists of the researcher’s personal participation as a project worker and as an additional representative of the service delivery stakeholders on the enhancement project of the Production Management Tool. Collected data consisted from the semi-structured interviews and from numerous meetings with the stakeholders. In addition, opportunity to review internal documents existed. Data analysis followed the practises of the content analysis. With the content analysis, common themes from the data were identified. Those themes are presented on the results and has been applied to the research questions.
Identified themes from the content analysis were different perspectives of stakeholders around the production management, importance of the information flow related production management, multidimensionality of the workload monitoring, required transparency in production management, streamlining processes, transparency for cost transfers, increased costs from complex requirements and requirement to develop the tool according to needs of measurements in the organization. As an end result, overall knowledge of the Production Management Tool and its purpose will hopefully be increased in the case company. In other organizations, it can increase the visibility for the new or already existing observations in similar projects.
Digitaaliset palveluiden kysyntä sekä tarjonta kehittyvät nykyisessä maailmantilanteessa nopeasti, mikä luo uusia mahdollisuuksia yritysten liiketoiminnan laajentamiselle. Kuitenkin kuten esimerkkitapauksessa, jälkimarkkinapalveluiden kasvaminen voi vaatia myös jatkuvaa kehittymistä yritysten olemassa olevilta järjestelmiltä. Tämä työ tukee asiakkuudenhallintajärjestelmän sisälle rakennetun tuotannonohjaustyökalun käyttäjäryhmän laajentamista kohdeyrityksessä. Tarkoituksena on vastata tehokkaasti tuotannonohjauksen nykyisiin sekä tuleviin haasteisiin alati kasvavassa liiketoimintaympäristössä, sekä tulla mahdollistamaan muun muassa asiakkailta kyseisten palveluiden joustavampi käyttöönotto ja testaaminen.
Työn kirjallisuuskatsaus syventyy digitaalisiin palveluiden tuotantoon antamalla pintaraapaisun kohdeyrityksen tarjoamista digitaalisista palveluista. Tämän lisäksi kirjallisuuskatsaus paneutuu lyhyesti tuotannonohjauksen sekä sidosryhmien hallinnan yleiseen teoriaan ja uusimpiin tutkimuksiin. Työ on muodoltaan laadullinen ja työn empiirisen osan data on muodostunut tutkijan henkilökohtaisesta osallistumisesta kyseiseen tuotannonohjaustyökalun kehitysprojektiin projektityöntekijänä sekä palveluiden toimittajien ylimääräisenä edustajana. Kerätty data muodostuu puolistrukturoiduista haastatteluista ja lukuisista tapaamisista sidosryhmien edustajien kanssa. Lisäksi on ollut mahdollisuus päästä käsiksi kohdeyrityksen sisäisiin dokumentteihin. Data on analysoitu sisältöanalyysin käytäntöjä noudattaen. Sisältöanalyysin avulla datasta on muodostettu yhtenäisiä teemoja, jotka on työssä esitetty sekä siltä pohjalta sovellettu tutkimuskysymyksiin.
Teemoina sisältöanalyysistä esiin nousi sidosryhmien eri näkemykset tuotannonohjauksen ympärillä, tuotannonohjaukseen liittyvän tiedonkulun merkitys, työkuorman seurannan monimuotoisuus, tuotannonohjauksen läpinäkyvyys, prosessien virtaviivaistaminen, sisäisten kustannusten siirtämisen läpinäkyvyys, vaatimusten monimuotoisuuden lisäämät projektikustannukset sekä työkalun rakentaminen sen pohjalta, mitä organisaatiossa halutaan mitata. Työn lopputuloksena kohdeyrityksen yleinen tietoisuus tuotannonohjaustyökalusta sekä sen tarkoitusperästä toivon mukaan kasvaa, kun taas muille organisaatioille se voi tuoda paremmin esille joko uusia tai jo olemassa olevia havaintoja samantapaisissa projekteissa.