Samtida bilderböcker i undervisningen. Lärares reflektioner inom ramen för fortbildningsprojektet Gränsland
Hansen, Emelie (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062940616
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062940616
Tiivistelmä
Bilderboken är en svårbeskrivlig kategori inom litteraturen. I den samtida bilderboken finns det en stark koppling mellan text och bild. Under de senaste två decennierna har bilderboken upplevt ett uppsving och fått ett större erkännande inom litteraturfältet. Det narrativa berättandet har slagit igenom och böckernas budskap riktar sig till läsare i alla åldrar.
Avhandlingen skrivs inom fortbildningsprojektet Gränsland vid Centret för Livslångt Lärande vid Åbo Akademi i Vasa. Syftet med avhandlingen är att belysa verksamma lärares reflektioner och förståelse kring möjligheter med den samtida bilderboken. Utifrån avhandlingens syfte har följande forskningsfrågor formulerats:
1. Vilka reflektioner gör lärarna kring den samtida bilderboken efter videoföreläsningen?
2. Hur vill lärarna tillämpa kunskapen om samtida bilderböcker i den egna undervisningen?
Undersökningen utgår från en kvalitativ innehållsanalys och fenomenografisk forskningsansats. Det empiriska materialet består av reflektionstexter skrivna av grundskole- och andra stadiets lärare. Reflektionstexterna är 40 till antalet och skrivna av verksamma lärare. I reflektionstexterna besvarar lärarna en kursuppgift, med frågan varför och hur använda samtida bilderböcker i undervisningen, utgående från en videoföreläsning.
Resultatet av undersökningen visar att lärarna ser potential med den samtida bilderboken i undervisningen. Lärarna reflekterar kring den samtida bilderboken utgående från videoföreläsningen samt uttrycker olika sätt på vilka de vill tillämpa kunskapen om samtida bilderböcker i den egna undervisningen. Bilderboken är enligt lärarna mångdimensionell och inbjuder såväl till helhetsundervisning som till ämnesövergripande arbete. Lärarna konstaterar att bilderboken är ett multikonstverk som vid läsning kan påverka både sinnesstämning och känslor tillika som den skapar njutning. Vidare har lärarna uttryck hur bilderboken är snabb att spegla samtiden och kommentera samtida samhälleliga fenomen så som genus, norm och etnicitet.
Studien har påvisat att lärare ser möjligheter med den samtida bilderboken i undervisningen. Lärarna uttrycker såväl insikter som förståelse kring möjligheterna med bilderboken i skolkontexten på olika stadier.
Avhandlingen skrivs inom fortbildningsprojektet Gränsland vid Centret för Livslångt Lärande vid Åbo Akademi i Vasa. Syftet med avhandlingen är att belysa verksamma lärares reflektioner och förståelse kring möjligheter med den samtida bilderboken. Utifrån avhandlingens syfte har följande forskningsfrågor formulerats:
1. Vilka reflektioner gör lärarna kring den samtida bilderboken efter videoföreläsningen?
2. Hur vill lärarna tillämpa kunskapen om samtida bilderböcker i den egna undervisningen?
Undersökningen utgår från en kvalitativ innehållsanalys och fenomenografisk forskningsansats. Det empiriska materialet består av reflektionstexter skrivna av grundskole- och andra stadiets lärare. Reflektionstexterna är 40 till antalet och skrivna av verksamma lärare. I reflektionstexterna besvarar lärarna en kursuppgift, med frågan varför och hur använda samtida bilderböcker i undervisningen, utgående från en videoföreläsning.
Resultatet av undersökningen visar att lärarna ser potential med den samtida bilderboken i undervisningen. Lärarna reflekterar kring den samtida bilderboken utgående från videoföreläsningen samt uttrycker olika sätt på vilka de vill tillämpa kunskapen om samtida bilderböcker i den egna undervisningen. Bilderboken är enligt lärarna mångdimensionell och inbjuder såväl till helhetsundervisning som till ämnesövergripande arbete. Lärarna konstaterar att bilderboken är ett multikonstverk som vid läsning kan påverka både sinnesstämning och känslor tillika som den skapar njutning. Vidare har lärarna uttryck hur bilderboken är snabb att spegla samtiden och kommentera samtida samhälleliga fenomen så som genus, norm och etnicitet.
Studien har påvisat att lärare ser möjligheter med den samtida bilderboken i undervisningen. Lärarna uttrycker såväl insikter som förståelse kring möjligheterna med bilderboken i skolkontexten på olika stadier.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [534]