The current and future views of electric vehicle charging market : providing information to support the development of a fuel retailer’s electric vehicle charging business model
Virtapuro, Aleksi (2021)
Pro gradu -tutkielma
Virtapuro, Aleksi
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062439903
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062439903
Tiivistelmä
This thesis provides information that supports a fuel retailer’s electric vehicle charging (e-charging) business model development. The objective is to identify the current situation of the e-charging market and predict the future market situation, and according to them, make suggestions for the business model development. The research was conducted using the Delphi method. Eight industry-leading e-charging experts were involved in the research. The experts participated in three Delphi rounds, during which their views about the e-charging market and its future views were asked. The experts also had a chance to comment on other panelists’ answers and change their own initial answers during the Delphi process. The achievement of consensus was measured using a certain level of agreement, descriptive statistics, and Kendall's Concordance Coefficient W.
According to the results, the current e-charging market situation is in the growth stage of its life cycle, is not yet clearly profitable, and is already competitive. The indirect network effects have a significant impact on the e-charging market and its players’ strategies. Bad customer experience and low profitability are the biggest challenges of the current market. The future market situation is expected to change a lot due to the fast diffusion of electric vehicles, regulations, technology development, and new business models. Tämä tutkielma tuottaa informaatiota polttoainejakelijan sähkölatausliiketoimintamallin kehittämisen tueksi. Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa sähkölatausmarkkinan nykyinen tila, sekä ennustaa sen tulevaisuuden näkymiä, joiden perusteella tehdä suosituksia liiketoimintamallin kehittämiseksi. Tutkimus toteutettiin hyödyntäen Delfoi-tutkimusmenetelmää, johon osallistui kahdeksan toimialan johtavaa asiantuntijaa. Asiantuntijat osallistuivat kolmeen Delfoi kierrokseen, joiden aikana heidän näkemyksiään sähkölatausmarkkinan nykyisestä sekä tulevaisuuden tilasta selvitettiin. Asiantuntijoilla oli myös mahdollisuus kommentoida muiden asiantuntijoiden vastauksia, ja vaihtaa heidän omia alkuperäisiä vastauksiaan Delfoi tutkimuksen edetessä. Konsensuksen saavuttamista mitattiin käyttäen tiettyä yhteisymmärryksen tasoa, kuvailevia tilastoja, sekä Kendallin vastaavuuskerrointa W.
Tulosten mukaan nykyinen sähkölatausmarkkina on toimialana kasvuvaiheessa, ei ole vielä selkeästi kannattava, ja on jo nyt kilpailtu. Epäsuorilla verkostovaikutuksilla on suuri vaikutus nykyiseen sähkölatausmarkkinaan sekä sen toimijoiden strategioihin. Huono asiakaskokemus sekä alhainen kannattavuus ovat tämän hetken latausmarkkinan suurimpia ongelmia. Tulevaisuuden sähkölatausmarkkinatilanteen odotetaan muuttuvan paljon nopean sähköautojen diffuusion, sääntelyn, teknologian kehityksen, sekä uusien liiketoimintamallien johdosta.
According to the results, the current e-charging market situation is in the growth stage of its life cycle, is not yet clearly profitable, and is already competitive. The indirect network effects have a significant impact on the e-charging market and its players’ strategies. Bad customer experience and low profitability are the biggest challenges of the current market. The future market situation is expected to change a lot due to the fast diffusion of electric vehicles, regulations, technology development, and new business models.
Tulosten mukaan nykyinen sähkölatausmarkkina on toimialana kasvuvaiheessa, ei ole vielä selkeästi kannattava, ja on jo nyt kilpailtu. Epäsuorilla verkostovaikutuksilla on suuri vaikutus nykyiseen sähkölatausmarkkinaan sekä sen toimijoiden strategioihin. Huono asiakaskokemus sekä alhainen kannattavuus ovat tämän hetken latausmarkkinan suurimpia ongelmia. Tulevaisuuden sähkölatausmarkkinatilanteen odotetaan muuttuvan paljon nopean sähköautojen diffuusion, sääntelyn, teknologian kehityksen, sekä uusien liiketoimintamallien johdosta.