Hakukonedatan hyödyntäminen Helsingin pörssin markkinadynamiikan ennustamisessa
Laitoniemi, Ida (2021-06-01)
Hakukonedatan hyödyntäminen Helsingin pörssin markkinadynamiikan ennustamisessa
Laitoniemi, Ida
(01.06.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061537518
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061537518
Tiivistelmä
Google Trends on palvelu, josta voi seurata eri hakusanojen suosiota yli ajan. Kun hakusanana käytetään pörssiyhtiön nimeä tai kaupankäyntitunnusta, saadaan aikasarja, joka useiden tutkimusten mukaan kuvaa hyvin paikallisten piensijoittajien huomiota yhtiötä kohtaan. Barberin ja Odeanin (2008) mukaan piensijoittaja todennäköisemmin aikoo ostaa kuin myydä huomionsa kohteena ollutta osaketta, koska piensijoittaja ei yleensä voi myydä osaketta, jota hän ei omista. Tämän hypoteesin nojalla yhtiöön kohdistuvien googlehakujen kasvu olisi merkki siitä, että osakkeeseen kohdistuu enemmän kysyntää, mikä nostaa osakkeen hintaa lyhyellä tähtäimellä. Kirjallisuudessa ollaan kysynnän kasvusta varsin yksimielisiä, mutta hintamuutoksista ei ole konsensusta.
Tutkielman tarkoitus on selvittää, minkälainen suhde googlehauilla on kolmeen muuttujaan Helsingin pörssissä. Nämä kolme muuttujaa ovat osakkeen ylituotto, kaupankäyntivolyymin poikkeama 52 viikon keskiarvosta sekä volatiliteetti. Ylituoton määritelmänä käytettiin osakkeen tuottoa, josta on vähennetty OMXHCAPGI-indeksin tuotto.
Google Trends -dataa haettiin palvelusta kolmella eri tavalla. Ensinnäkin käytettiin yhtiön nimeä hakusanana ja haettiin data viiden vuoden periodilta. Toiseksi dataa haettiin käyttäen jälleen yhtiön nimeä hakusanana, mutta liukuvasti, siten että jokaista tutkimusviikkoa kohti haettiin yksi aikasarja ja aikasarjan tuorein havainto oli kyseiseltä tutkimusviikolta. Tämän menettelyn tarkoitus oli parantaa datan realistisuutta siten, että dataa ei ole voitu skaalata tutkimusviikon jälkeen saadulla tulevaisuuden datalla. Kolmanneksi käytettiin niin sanottua aihetermiä, jolloin saatu data pitää sisällään hakuja useilla eri hakusanoilla, jotka jotenkin liittyvät yhtiöön.
Ylituottojen ennustamisessa käytettiin Fama-Macbethin (1973) regressiota. Volatiliteetin ja kaupankäyntivolyymin ennustamisessa puolestaan hyödynnettiin kiinteiden vaikutusten mallia. Ylituottojen osalta havaittiin muissakin tutkimuksissa esiintynyt ilmiö: pienyhtiöillä googlehakujen kasvu ennakoi ylituottojen kasvua seuraavalla viikolla. Suuryhtiöllä havaittiin päinvastainen ilmiö: googlehakujen kasvu taas ennakoi negatiivisia ylituottoja. Kaupankäyntivolyymin ja edellisen viikon googlehakujen välillä havaittiin positiivinen riippuvuus. Volatiliteetin osalta tulokset jäivät epävarmoiksi, sillä googlehakujen selitysvoima riippui siitä, miten aikasarja on muodostettu. Silloin kun selitysvoimaa havaittiin, pienillä yhtiöillä googlehakujen kasvu ennakoi volatiliteetin kasvua ja suurilla yhtiöillä volatiliteetin laskua.
Tutkielman tarkoitus on selvittää, minkälainen suhde googlehauilla on kolmeen muuttujaan Helsingin pörssissä. Nämä kolme muuttujaa ovat osakkeen ylituotto, kaupankäyntivolyymin poikkeama 52 viikon keskiarvosta sekä volatiliteetti. Ylituoton määritelmänä käytettiin osakkeen tuottoa, josta on vähennetty OMXHCAPGI-indeksin tuotto.
Google Trends -dataa haettiin palvelusta kolmella eri tavalla. Ensinnäkin käytettiin yhtiön nimeä hakusanana ja haettiin data viiden vuoden periodilta. Toiseksi dataa haettiin käyttäen jälleen yhtiön nimeä hakusanana, mutta liukuvasti, siten että jokaista tutkimusviikkoa kohti haettiin yksi aikasarja ja aikasarjan tuorein havainto oli kyseiseltä tutkimusviikolta. Tämän menettelyn tarkoitus oli parantaa datan realistisuutta siten, että dataa ei ole voitu skaalata tutkimusviikon jälkeen saadulla tulevaisuuden datalla. Kolmanneksi käytettiin niin sanottua aihetermiä, jolloin saatu data pitää sisällään hakuja useilla eri hakusanoilla, jotka jotenkin liittyvät yhtiöön.
Ylituottojen ennustamisessa käytettiin Fama-Macbethin (1973) regressiota. Volatiliteetin ja kaupankäyntivolyymin ennustamisessa puolestaan hyödynnettiin kiinteiden vaikutusten mallia. Ylituottojen osalta havaittiin muissakin tutkimuksissa esiintynyt ilmiö: pienyhtiöillä googlehakujen kasvu ennakoi ylituottojen kasvua seuraavalla viikolla. Suuryhtiöllä havaittiin päinvastainen ilmiö: googlehakujen kasvu taas ennakoi negatiivisia ylituottoja. Kaupankäyntivolyymin ja edellisen viikon googlehakujen välillä havaittiin positiivinen riippuvuus. Volatiliteetin osalta tulokset jäivät epävarmoiksi, sillä googlehakujen selitysvoima riippui siitä, miten aikasarja on muodostettu. Silloin kun selitysvoimaa havaittiin, pienillä yhtiöillä googlehakujen kasvu ennakoi volatiliteetin kasvua ja suurilla yhtiöillä volatiliteetin laskua.