Lärarnas upplevda utmaningar och behov av stöd inom rusmedelsförebyggande arbete i skolan - En kvalitativ studie
Kuusisaari-Forsblom, Sandra (2021)
Kuusisaari-Forsblom, Sandra
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052731943
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052731943
Tiivistelmä
Syftet med denna magistersavhandling var att beskriva lärarnas upplevda utmaningar och behov av stöd inom det rusmedelsförebyggande arbete som görs i skolan. I studien analyserades data från ett förebyggande rusmedelsprojekt, vars syfte är att ta fram en modell för hur förebyggande rusmedelsarbete kan genomföras i skolor i Österbotten. Studien hade följande frågeställningar: Vilka utmaningar upplever lärarna att det finns inom det rusmedelsförebyggande arbetet i skolan? Vilket behov av stöd upplever lärarna att de behöver inom det rusmedelseförebyggande arbetet i skolan? Data insamlades genom nio fokusgruppsintervjuer under 2019 där sammanlagt 29 lärare deltog. Data analyserades genom kvalitativ innehållsanalys och resultatet presenteras i tre kategorier och sex underkategorier. I analysen framkom att lärarna upplever elevernas och samhällets liberala attityd till rusmedel som utmanande i det rusmedelsförebyggande arbetet som görs i skolan, samt att en stor utmaning för lärarna är också att nå fram till eleverna med det förebyggande arbetet. Slutsatsen av denna magisteravhandling är att lärarna upplever ett stort behov av stöd inom rusmedelsförebyggande arbete.
Kokoelmat
- 316 Hoitotiede [120]