Arvonluontiprosessi datapohjaisissa palveluissa
Valtamo, Vilma (2021)
Kandidaatintyö
Valtamo, Vilma
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052131164
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052131164
Tiivistelmä
Digitalisaation ja palvelullistumisen yleistymisen seurauksena datapohjaiset palvelut tulevat myös yleistymään. Jotta ne voisivat menestyä, yritysten tulisi ymmärtää, miten datapohjaisissa palveluissa luodaan arvoa. Tämän taustan pohjalta tälle työlle asetettiin tavoitteiksi selvittää, miten arvoa luodaan datapohjaisissa palveluissa ja miten se eroaa perinteisen palvelun arvonluontiprosessista, jotta voidaan korostaa datasta saatu arvo palveluissa. Menetelmänä näiden tutkimuskysymysten selvittämiseksi käytettiin kirjallisuuskatsausta, joka perustui pääosin tieteellisten artikkelien tarkasteluun.
Tiivistetysti, datapohjaisen palveluyrityksen arvonluontiprosessi lähtee asiakkaan jostakin tahtotilasta ja päättyy sen saavuttamiseen. Tässä välissä palveluntarjoaja tekee asiakasta osallistavan selvityksen tämän tarpeesta, kerää dataa ja jalostaa sen tiedoksi. Tämän jälkeen tieto viestitään asiakkaalle, joka käyttää siitä saamaansa ymmärrystä tahtotilansa saavuttamiseen, jolloin syntyy arvoa. Verrattaessa tätä prosessia perinteisen yrityksen arvonluontiprosessiin havaitaan monia eroja, jotka voidaan selittää pitkälti datan läsnä- tai poissaololla. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että datan hyödyntäminen liiketoiminnassa lisää sekä asiakkaan että yrityksen saamaa arvoa parantamalla prosessin tehokkuutta ja tarkkuutta, nopeuttamalla ja helpottamalla viestintää eri toimijoiden välillä, avittamalla yritysten hiljaisten signaalien havaitsemiskykyä sekä pienentämällä prosessin kustannuksia.
Tiivistetysti, datapohjaisen palveluyrityksen arvonluontiprosessi lähtee asiakkaan jostakin tahtotilasta ja päättyy sen saavuttamiseen. Tässä välissä palveluntarjoaja tekee asiakasta osallistavan selvityksen tämän tarpeesta, kerää dataa ja jalostaa sen tiedoksi. Tämän jälkeen tieto viestitään asiakkaalle, joka käyttää siitä saamaansa ymmärrystä tahtotilansa saavuttamiseen, jolloin syntyy arvoa. Verrattaessa tätä prosessia perinteisen yrityksen arvonluontiprosessiin havaitaan monia eroja, jotka voidaan selittää pitkälti datan läsnä- tai poissaololla. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että datan hyödyntäminen liiketoiminnassa lisää sekä asiakkaan että yrityksen saamaa arvoa parantamalla prosessin tehokkuutta ja tarkkuutta, nopeuttamalla ja helpottamalla viestintää eri toimijoiden välillä, avittamalla yritysten hiljaisten signaalien havaitsemiskykyä sekä pienentämällä prosessin kustannuksia.