Kuinka esimerkilliset suomalaiset opettajat edistävät osaamista ja oppilaiden myönteisiä asenteita fysiikan ja kemian tunneilla
Veli-Matti Vesterinen; Pirkko Kärnä; Maija Katariina Aksela
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042716540
Tiivistelmä
Tässä etnografisessa tutkimuksessa haastateltiin kahta peruskoulun fysiikan ja
kemian opettajaa sekä seurattiin heidän oppituntejaan. Heidän esimerkillinen
opetuksensa oli näkynyt kansallisessa arvioinnissa sekä hyvinä oppimistuloksina
että oppilaiden myönteisinä asenteina. Opettajien työtavoista löytyi sekä eroja
että yhtäläisyyksiä. Molempien opetus oli pohtivaa ja tutkimuksellista. Lisäksi
molemmat opettajat olivat hyvin tietoisia oman opetuksensa käytänteistä, oppituntien
havainnot vastasivat haastatteluja. Opettajat korostivat oppilaiden ja
opettajan hyvien suhteiden ensisijaista merkitystä sekä ylläpitivät niitä. Kumpikin
opettaja oli myös löytänyt vahvuuksiensa mukaisen lähestymistavan opetukseen.
Toisen opettajan tunnit olivat strukturoituja ja hän yhdisti teorian oppilaiden
maailmaan monista näkökulmista. Hänellä oli taito selittää asiat selvästi ja mielenkiintoisesti.
Toinen opettaja puolestaan antoi oppilaille paljon valinnanvapautta
ja tuki itsenäistä työskentelyä. Opettajankoulutuksessa ja kouluissa tulisikin
tukea opettajan yksilöllistä kasvua opettajana.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]