Verkkosivujen hakukoneoptimoinnin parhaat käytänteet: Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Saari, Jenni (2021-04-16)
Saari, Jenni
16.04.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021041610773
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021041610773
Tiivistelmä
Hakukonemarkkinointi on yksi digimarkkinoinnin kulmakivistä. Se on erityisen tärkeää yrityksille, jotka kilpailevat ostavien asiakkaiden huomiosta. Asiakkaiden tulisi löytää yrityksen tarjoamat tuotteet ja palvelut hakukoneesta parhailla hakutermeillä, helposti ja oikeaan aikaan. Yksi tärkeimmistä hakukonemarkkinoinnin tavoitteista on orgaaninen hakukonenäkyvyys eli hakukoneoptimointi, joka mahdollistaa sivuston sijoittumisen korkealle hakukoneen luonnollisissa tuloksissa ilman maksettuja keinoja.
Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on tehdä verkkosivuista mahdollisimman houkuttelevia hakukoneelle ja käyttäjille, ja tähän voidaan käyttää useita erilaisia tekniikoita. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mikä on paras tapa suorittaa hakukoneoptimointia. Tarkalleen ottaen tutkimuksessa selvitetään, mitkä ovat toimivimmat tekniikat, joilla nettisivujen orgaanista hakukonenäkyvyyttä voidaan kasvattaa, millaisia työkaluja hakukoneoptimoinnin prosessissa tulee käyttää, ja miten hakukoneen lisäksi myös hakukoneen käyttäjiä voidaan huomioida hakukoneoptimoinnin prosessissa. Tutkimuksessa tiedonkeruumenetelmänä käytetään systemaattista kirjallisuuskatsausta, ja tutkimuksen aineisto koostuu ACM Digital Library- ja ScienceDirect-tietokannoista haetuista tieteellisistä tutkimuksista. Aineiston analyysiin on hyödynnetty laadullista analyysitekniikkaa, induktiivista eli aineistolähteistä sisällönanalyysia, ja tuloksista on muodostettu laadullinen synteesi.
Tutkimustulosten mukaan tärkeimpiä hakukoneoptimointitekniikoita ovat avainsanaoptimointi, muu sivuston sisällön optimointi, sivuston ulkoisen suosion optimointi sekä sivuston tekninen optimointi. Avainsanaoptimoinnissa keskeisiä käytäntöjä ovat avainsanojen käyttäminen sivuston metatiedoissa, otsikkotasoissa, kokotekstissä ja domain-nimessä. Muita tärkeitä sivuston sisäisiä optimointikeinoja olivat visuaalisten ominaisuuksien käyttö ja optimointi, sivuston sisäinen linkitys sekä uniikki ja tuore sisältö. Ulkoisen suosion hakukoneoptimointikeinoja olivat laadukkaiden ulkoisten linkkien rakentaminen sekä sosiaalisen median optimointi. Teknisiin hakukoneoptimointikeinoihin puolestaan lukeutuivat mukaan esimerkiksi sivukartan tarjoaminen hakukoneelle, verkkosivun lähetys erilaisiin hakemistoihin ja robot.txt-tiedoston luominen.
Tutkimuksessa selvisi myös, että hakukoneoptimoinnin prosessissa voidaan käyttää sivuston suosion analysointityökaluja, avainsanatyökaluja ja teknisen optimoinnin työkaluja. Käyttäjää puolestaan voidaan huomioida suunnittelemalla verkkosivujen sisältö käyttäjien hakuaikeiden ja tarpeiden pohjalta sekä parantamalla sivuston käyttäjäkokemusta ja saavutettavuutta sivuston sisäisillä tekniikoilla. Tutkimuksen tulosten pohjalta tehtiin ohjelista hakukoneoptimoinnin toteuttamiseen, jota käytännönharjoittajat voivat hyödyntää jatkossa. Tutkimus tarjoaa myös kattavan yhteenvedon hakukoneoptimoinnin tekniikoita koskevista tutkimuksista, joita tutkijat voivat hyödyntää tulevaisuudessa.
Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on tehdä verkkosivuista mahdollisimman houkuttelevia hakukoneelle ja käyttäjille, ja tähän voidaan käyttää useita erilaisia tekniikoita. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mikä on paras tapa suorittaa hakukoneoptimointia. Tarkalleen ottaen tutkimuksessa selvitetään, mitkä ovat toimivimmat tekniikat, joilla nettisivujen orgaanista hakukonenäkyvyyttä voidaan kasvattaa, millaisia työkaluja hakukoneoptimoinnin prosessissa tulee käyttää, ja miten hakukoneen lisäksi myös hakukoneen käyttäjiä voidaan huomioida hakukoneoptimoinnin prosessissa. Tutkimuksessa tiedonkeruumenetelmänä käytetään systemaattista kirjallisuuskatsausta, ja tutkimuksen aineisto koostuu ACM Digital Library- ja ScienceDirect-tietokannoista haetuista tieteellisistä tutkimuksista. Aineiston analyysiin on hyödynnetty laadullista analyysitekniikkaa, induktiivista eli aineistolähteistä sisällönanalyysia, ja tuloksista on muodostettu laadullinen synteesi.
Tutkimustulosten mukaan tärkeimpiä hakukoneoptimointitekniikoita ovat avainsanaoptimointi, muu sivuston sisällön optimointi, sivuston ulkoisen suosion optimointi sekä sivuston tekninen optimointi. Avainsanaoptimoinnissa keskeisiä käytäntöjä ovat avainsanojen käyttäminen sivuston metatiedoissa, otsikkotasoissa, kokotekstissä ja domain-nimessä. Muita tärkeitä sivuston sisäisiä optimointikeinoja olivat visuaalisten ominaisuuksien käyttö ja optimointi, sivuston sisäinen linkitys sekä uniikki ja tuore sisältö. Ulkoisen suosion hakukoneoptimointikeinoja olivat laadukkaiden ulkoisten linkkien rakentaminen sekä sosiaalisen median optimointi. Teknisiin hakukoneoptimointikeinoihin puolestaan lukeutuivat mukaan esimerkiksi sivukartan tarjoaminen hakukoneelle, verkkosivun lähetys erilaisiin hakemistoihin ja robot.txt-tiedoston luominen.
Tutkimuksessa selvisi myös, että hakukoneoptimoinnin prosessissa voidaan käyttää sivuston suosion analysointityökaluja, avainsanatyökaluja ja teknisen optimoinnin työkaluja. Käyttäjää puolestaan voidaan huomioida suunnittelemalla verkkosivujen sisältö käyttäjien hakuaikeiden ja tarpeiden pohjalta sekä parantamalla sivuston käyttäjäkokemusta ja saavutettavuutta sivuston sisäisillä tekniikoilla. Tutkimuksen tulosten pohjalta tehtiin ohjelista hakukoneoptimoinnin toteuttamiseen, jota käytännönharjoittajat voivat hyödyntää jatkossa. Tutkimus tarjoaa myös kattavan yhteenvedon hakukoneoptimoinnin tekniikoita koskevista tutkimuksista, joita tutkijat voivat hyödyntää tulevaisuudessa.