Työnantajan vetovoimatekijät : Vertaileva tutkimus HUSLABin työnantajamielikuvasta
Lähdeniemi, Henna (2021-02-16)
Lähdeniemi, Henna
16.02.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102165000
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102165000
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin työnantajan vetovoimatekijöitä. Niin maailmalla, kuin Suomessakin työvoiman saatavuus terveydenhuollossa on heikentynyt. Avoimia työpaikkoja on monessa kunnassa enemmän kuin työnhakijoita. Bioanalytiikan osaajien kysyntää on lisännyt entisestään COVID-19 -pandemia. Opiskelijat ovat lähitulevaisuuden osaajia, joten vetovoimatekijöitä selvitettiin heidän näkökulmastaan, mitä tekijöitä he arvostavat potentiaalisissa työnantajissa eniten. Vetovoimatekijöiden lisäksi tutkimuksessa selvitettiin HUSLABin työnantajamielikuvaa suhteessa näihin vetovoimatekijöihin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin verkkokyselyä. Verkkokyselyitä oli kaiken kaikkiaan kolme, yksi bioanalytiikan opiskelijoille, yksi ammattikorkeakoulujen tutkintovastaaville ja yksi HUSLAB ylihoitajille. Haastattelukutsut lähetettiin verkkokyselylinkkeinä ylihoitajille, sekä tutkintovastaaville, jotka välittivät opiskelijoiden kyselyt kohderyhmälle. Bioanalytiikan opiskelijoiden kysely lähetettiin 209 opiskelijalle, joista vastasi 45 opiskelijaa. Ylihoitajien kysely lähettiin kaikille seitsemälle ylihoitajalle, joista kyselyyn vastasi kuusi. Tutkintovastaavien kysely lähetettiin tutkimukseen osallistuneiden neljän ammattikorkeakoulun tutkintovastaaville. Näistä kaksi vastasi kyselyyn ja kaksi vapaamuotoisesti. Bioanalytiikan opiskelijoiden vastauksissa työnantajan vetovoimatekijöistä nousivat erityisesti esiin sosiaalisen arvon tekijät, sekä kehittymismahdollisuudet. Myös taloudellinen arvo koettiin tärkeäksi. Yksittäisinä vetovoimatekijöinä selkeästi tärkeimpinä erottuivat, johtajien arvostus työntekijöitään kohtaan, sekä avoin ja kannustava työilmapiiri. Myös varmuus työpaikasta oli merkittävä vetovoimatekijä. HUSLAB työnantajamielikuvassa korostuvat työn arvoon liittyvät vetovoimatekijät, kuten innovatiiviset ja laadukkaat palvelut, sekä HUSLAB tarjoaa monipuolista työkokemusta uraa varten. Sisäinen- ja ulkoinen mielikuva ovat samansuuntaiset, mutta selkeitä erojakin löytyi. Suurimmat erot koskivat asiakasorientoituneisuutta ja työn ja vapaa-ajan yhdistämistä. Vastauksista selvisi myös, että maakunnissa HUSLAB ei ole ehkä niin tunnettu kuin ajatellaan. Eniten mielikuvaan positiivisesti vaikuttaa suoritettu työharjoittelu HUSLABissa. Paikkakuntakohtaisia eroja HUSLAB mielikuvassa voitiin myös osoittaa tässä tutkimuksessa. Tiiviimmällä yhteistyöllä kaikkien ammattikorkeakoulujen kanssa voitaisiin varmasti lisätä HUSLABin vetovoimaa työnantajana ja selventää työnantajamielikuvaa.