"Laulaen työtäs tee"- työntekijän sitoutuminen ravintola-alalla
Eerikäinen, Lotta (2020-11-03)
"Laulaen työtäs tee"- työntekijän sitoutuminen ravintola-alalla
Eerikäinen, Lotta
(03.11.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111390255
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111390255
Tiivistelmä
Sitoutunut ja motivoitunut henkilökunta on parhaimmillaan yrityksille strateginen kilpailuetu, varsikin palvelualoilla. Työntekijöiden sitoutuminen on vuosien saatossa laskenut radikaalisti ja etenkin täällä Suomessa ravintola-alaa vaivaa voimakas vaihtuvuus. Vaikka sitoutumista on niin akateemisessa kuin ammatillisessa kirjallisuudessa paljon tutkittu, on tutkimus pirstaloitunutta eikä ole vain yhtä universaalia määritelmää tai yksimielisyyttä siitä, mitkä tekijät työntekijän sitoutumiseen vaikuttavat. Sitoutumisen tutkimusta ei ravintola-alalta ole myös juurikaan tehty. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus on tarkastella työntekijän sitoutumista ravintola-alalla ottaen huomioon työnantajien roolin ja ravintola-alan erityispiirteiden vaikutuksen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen tarkoitusta lähestyttiin tarkastelemalla työntekijöiden sitoutumista psykologisen merkityksellisyyden, turvallisuuden ja saatavuuden tunteen kautta. Sisäisistä keinoista tarkasteluun valikoitui psykologinen työsopimus, työntekijä- ja työnantajabrändäys sekä ravintola-alalle ominaisia piirteitä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen ja empiirinen osuus toteutettiin puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla. Haastateltaviksi valikoitui ravintola-alan työntekijöitä, joilla oli useamman vuoden työkokemus alalta ja eri työnantajilta.
Tutkimuksen avulla saatiin syvempää ymmärrystä ja tietoa ravintola-alan työntekijöiden sitoutumiseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksen tulokset antoivat moniulotteisempaa kuvaa työntekijän sitoutumisesta ja työnantajan toimien merkittävyydestä sitoutumisen muodostumisessa. Ravintola-alan erityispiirteet joko vahvistivat tai heikensivät sitoutumista työntekijän elämäntilanteen mukaan. Tuloksissa korostui myös, että työntekijän sitoutuminen alkaa yksilöllisestä kokemuksesta, johon vaikuttavat niin työntekijän asenne, elämäntilanne kuin työnantajan toimet ja viestintä. Täten sitoutumista ei voida valtuuttaa tai pakottaa. Tulosten perusteella sitoutuminen on yksilöllistä ja organisaatiot, jotka haluavat sitouttaa paremmin työntekijöitänsä, tulisi heidän tuntea työntekijänsä, jotta sitouttamistoimet pystytään kohdistamaan oikein ja yksilöllisesti.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen tarkoitusta lähestyttiin tarkastelemalla työntekijöiden sitoutumista psykologisen merkityksellisyyden, turvallisuuden ja saatavuuden tunteen kautta. Sisäisistä keinoista tarkasteluun valikoitui psykologinen työsopimus, työntekijä- ja työnantajabrändäys sekä ravintola-alalle ominaisia piirteitä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen ja empiirinen osuus toteutettiin puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla. Haastateltaviksi valikoitui ravintola-alan työntekijöitä, joilla oli useamman vuoden työkokemus alalta ja eri työnantajilta.
Tutkimuksen avulla saatiin syvempää ymmärrystä ja tietoa ravintola-alan työntekijöiden sitoutumiseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksen tulokset antoivat moniulotteisempaa kuvaa työntekijän sitoutumisesta ja työnantajan toimien merkittävyydestä sitoutumisen muodostumisessa. Ravintola-alan erityispiirteet joko vahvistivat tai heikensivät sitoutumista työntekijän elämäntilanteen mukaan. Tuloksissa korostui myös, että työntekijän sitoutuminen alkaa yksilöllisestä kokemuksesta, johon vaikuttavat niin työntekijän asenne, elämäntilanne kuin työnantajan toimet ja viestintä. Täten sitoutumista ei voida valtuuttaa tai pakottaa. Tulosten perusteella sitoutuminen on yksilöllistä ja organisaatiot, jotka haluavat sitouttaa paremmin työntekijöitänsä, tulisi heidän tuntea työntekijänsä, jotta sitouttamistoimet pystytään kohdistamaan oikein ja yksilöllisesti.