Konvertering i ett freemiumföretag - Varför ge någonting bort gratis?
Johansson, Aleksis (2020)
Johansson, Aleksis
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061644479
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061644479
Tiivistelmä
Små marginal- och distributionskostnader inom mjukvaruprodukter har möjliggjort en ny
affärsmodell, freemium, vars fundamentala idé bygger på att försämra täckningsbidraget mot
en bred spridning av produkten. Bastjänsten eller produkten erbjuds i dessa fall gratis eller
mycket billigt, och vinster görs med betalda tilläggstjänster, månadsavgifter eller till exempel
annonsintäkter.
Det huvudsakliga syftet med denna avhandling är att forska hur marknadsföring och
försäljning påverkas av affärsmodellen. Detta görs genom att intervjua nyckelpersonal hos ett
fallföretag. I tillägg behandlar avhandlingen även affärsmodellens lönsamhet eftersom den
generellt anses utgöra affärsmodellens akilleshäl och används ofta som motargument.
Det centrala forskningsresultatet är att marknadsföringen och försäljningen i bolaget påverkas i en så stor utsträckning att affärsmodellen i sig kunde betraktas som en
marknadsföringsstrategi. De anställda på fallföretaget upplevde som den största enskilda
nyttan med affärsmodellen att försäljningen kan i praktiken riktas enbart mot kunder som
redan har demonstrerat något intresse gentemot företagets erbjudande. Företagets hela
försäljningsprocess var anpassat enligt detta. Däremot kan inget definitivt sägas om
affärsmodellens lönsamhet, men avhandlingen behandlar centrala teman kring ämnet och
bidrar med ämnen för vidare forskning.
Som fortsatt forskning föreslås freemium-modellernas diverse omsättningskällor,
freemiumföretag som inte utnyttjar gratisanvändare explicit i sin värdeproposition samt
produkter med öppen källkod.
affärsmodell, freemium, vars fundamentala idé bygger på att försämra täckningsbidraget mot
en bred spridning av produkten. Bastjänsten eller produkten erbjuds i dessa fall gratis eller
mycket billigt, och vinster görs med betalda tilläggstjänster, månadsavgifter eller till exempel
annonsintäkter.
Det huvudsakliga syftet med denna avhandling är att forska hur marknadsföring och
försäljning påverkas av affärsmodellen. Detta görs genom att intervjua nyckelpersonal hos ett
fallföretag. I tillägg behandlar avhandlingen även affärsmodellens lönsamhet eftersom den
generellt anses utgöra affärsmodellens akilleshäl och används ofta som motargument.
Det centrala forskningsresultatet är att marknadsföringen och försäljningen i bolaget påverkas i en så stor utsträckning att affärsmodellen i sig kunde betraktas som en
marknadsföringsstrategi. De anställda på fallföretaget upplevde som den största enskilda
nyttan med affärsmodellen att försäljningen kan i praktiken riktas enbart mot kunder som
redan har demonstrerat något intresse gentemot företagets erbjudande. Företagets hela
försäljningsprocess var anpassat enligt detta. Däremot kan inget definitivt sägas om
affärsmodellens lönsamhet, men avhandlingen behandlar centrala teman kring ämnet och
bidrar med ämnen för vidare forskning.
Som fortsatt forskning föreslås freemium-modellernas diverse omsättningskällor,
freemiumföretag som inte utnyttjar gratisanvändare explicit i sin värdeproposition samt
produkter med öppen källkod.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [435]