Kuumasinkityksen vaikutus rakenneterästen väsymiskestävyyteen
Oksanen, Joel (2020)
Kandidaatintyö
Oksanen, Joel
2020
School of Energy Systems, Konetekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003309632
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003309632
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä tutkittiin kuumasinkitetyn teräksen väsymiseen vaikuttavia tekijöitä ja selityksiä väsymiskestävyyden heikkenemiselle. Tarkoituksena oli tuoda esille tietoa kuumasinkitetyn teräksen väsymisestä ja selvittää aihepiirin tutkimuksen nykytila jatkotutkimuksia varten.
Kirjallisuuskatsaus kuumasinkitetyn teräksen väsymiseen liittyvistä standardeista ja tutkimuksista tehtiin alan kirjallisuutta sekä tietokantoja hyödyntäen. Katsauksessa saatiin selville kaksi merkittävintä teoriaa sinkkipinnoitteen murtumismekanismille sekä eriäviä tuloksia levyjen ja hitsausliitosten väsytyskokeista.
Vallitsevan käsityksen mukaan kuumasinkityn teräslevyn väsymiskestävyys heikkenee high-cycle-alueella, ja heikentyminen johtuu pääasiassa pinnoitteen jäähtymisen tai väsytyksen aikana tapahtuvasta hauraiden faasien säröilystä. Säröilyn mekanismista ei ole saavutettu yksimielisyyttä, eikä hitsausliitosten väsymiskestävyydestä voida tehdä vielä johtopäätöksiä, kun otetaan huomioon tutkimusryhmien toisistaan poikkeavat tulokset. In this bachelor’s thesis, factors affecting fatigue in hot-dip galvanized steel and explanations for loss of fatigue resistance were investigated. The aim was to provide information on the fatigue of hot dip galvanized steel and to explore the present state of research in this area for further research purposes.
A literature review of hot-dip galvanized steel standards and studies was conducted using literature and databases. Two major theories for the zinc coating fracture mechanism as well as different results from the fatigue tests of plates and welds were discovered.
Hot-dip galvanized steel sheet is generally believed to have lower fatigue resistance in the high-cycle regime due to cracking of the brittle phases during cooling or fatigue. No consensus has yet been reached on the mechanism of cracking, nor can conclusions be drawn about the fatigue resistance of welded joints, taking into consideration the divergent results of different study groups.
Kirjallisuuskatsaus kuumasinkitetyn teräksen väsymiseen liittyvistä standardeista ja tutkimuksista tehtiin alan kirjallisuutta sekä tietokantoja hyödyntäen. Katsauksessa saatiin selville kaksi merkittävintä teoriaa sinkkipinnoitteen murtumismekanismille sekä eriäviä tuloksia levyjen ja hitsausliitosten väsytyskokeista.
Vallitsevan käsityksen mukaan kuumasinkityn teräslevyn väsymiskestävyys heikkenee high-cycle-alueella, ja heikentyminen johtuu pääasiassa pinnoitteen jäähtymisen tai väsytyksen aikana tapahtuvasta hauraiden faasien säröilystä. Säröilyn mekanismista ei ole saavutettu yksimielisyyttä, eikä hitsausliitosten väsymiskestävyydestä voida tehdä vielä johtopäätöksiä, kun otetaan huomioon tutkimusryhmien toisistaan poikkeavat tulokset.
A literature review of hot-dip galvanized steel standards and studies was conducted using literature and databases. Two major theories for the zinc coating fracture mechanism as well as different results from the fatigue tests of plates and welds were discovered.
Hot-dip galvanized steel sheet is generally believed to have lower fatigue resistance in the high-cycle regime due to cracking of the brittle phases during cooling or fatigue. No consensus has yet been reached on the mechanism of cracking, nor can conclusions be drawn about the fatigue resistance of welded joints, taking into consideration the divergent results of different study groups.