Raskaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen
Anttilainen, Tuomas (2020)
Kandidaatintyö
Anttilainen, Tuomas
2020
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002115150
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002115150
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on tunnistaa ratkaisuja raskaan liikenteen tuottamien kasvihuonekaasupäästöjen määrän vähentämiseen. Raskaana liikenteenä tässä työssä käsitellään maalla liikkuvista ajoneuvoista vain rekkoja sekä kuorma-autoja. Erilaiset bussit sekä linja-autot rajataan työn ulkopuolelle. Työssä tarkastellaan raskaan liikenteen suurimpia elinkaaren aikaisia päästölähteitä ja perehdytään erilaisiin keinoihin, joilla näiden lähteiden päästöjä voidaan vähentää. Vähennyskeinoina työssä tarkastellaan voimanlähteiden muutoksia, energiatehokkuuden parantamista sekä käytönaikaista optimointia. Vähennyskeinojen vaikutuksia vertaillaan case-vertailun avulla. Vertailussa tutkitaan, kuinka paljon erilaisilla ratkaisuilla voidaan vaikuttaa yhden rekkayksikön päästöihin, kun se kuljettaa rahtinsa Tallinnasta Berliiniin. Lopun johtopäätöksissä ja yhteenvedossa käydään läpi vertailun tuloksia ja pohditaan, millä keinoilla raskaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä kannattaisi tulevaisuudessa lähteä vähentämään. The main objective of this bachelor’s thesis is to identify solutions in reducing greenhouse gas emissions in heavy traffic. In this thesis heavy traffic is narrowed down to large freight trucks and lorries. Different kind of buses are left out. The thesis examines the major greenhouse gas sources of a heavy traffic vehicles life cycle and explores ways to reduce emissions from these sources. Changes in power sources, improvement of energy efficiency and optimization of usage are considered as methods of emission reduction. These methods are compared with a case comparison. The comparison studies how different methods affect the emissions of a single truck unit when it transports its cargo from Tallinn to Berlin. The conclusions and summary will look at the results of the case comparison and look into the ways of reducing greenhouse gas emissions of heavy traffic in the future.